Vi reser till Berlin

Onsdag 22 augusti
Tidig uppstigning och avresa från Arlanda 08.25. Vi såg planet komma och på en halvtimme var det klart för avresa igen.

Kl 12.15 var vi på Tegel och tog direktbussen till Bahnhof Zoo för att Pierre skulle få sin första currywurst på Curry 36. Den var väl värd att köa för.

Vår första promenad gick till Ku'damm och muséet Story of Berlin.

Vi följde med på en tur ner till atomskyddsrummet. Tanken var att det skulle tillgodose de närmast kringboende. Det rymmer 3000 personer och de första som kom dit fick platserna. 14 dagar beräknades vara den tid som behövdes. Sedan var det dessutom lika farligt i skyddsrummet som ovan jord.

I skyddsrummet fanns kall mat för 14 dagar. Sjuka och barn kunde dock få uppvärmd mat. Toaletter och tvättrum är konstruerade för snabb genomströmning.

Det enda läkemedel som fanns i riklig mängd var Valium, allt för att motverka panik. Ingen sjukvårdspersonal fanns, men några vakter för att upprätthålla ordningen.

Det var skönt att komma ut igen. Vi promenerade upp till KaDeWe. Enligt guideboken kan man inte komma ut tomhänt därifrån, men det går.

På kvällen träffade vi Melanie som tog oss med till en trevlig restaurang där vi kunde sitta ute och njuta av den ljuvliga kvällen. Pierre fick dessutom äta en bratwurst till.

Vårt trevliga hotell Astoria i tjusig kvällsbelysning. Vi har en svit allra högst upp.

Torsdag 23 augusti
Som pigga turister kastade vi oss genast ut i Berlins vimmel. Först tog vi U-bahn upp till Potsdamer Platz.

Kolhofftornet har Europas snabbaste hiss som fraktade oss 24 våningar på 20 sekunder.

Från översta våningen kunde vi se över nästan hela Berlin.

Sony center. För att få bygga det måste Sony bevara både frukostrummet och Kejsarsalen som klarade sig när Grand hotel bombades under andra världskriget. 1966 flyttades båda 75 m på bara en vecka och Sony center kunde byggas. Det öppnades 2000.

Där finns också ett Legomuseum om vi dock sparade till ett senare tillfälle.

Med U-bahn fortsatte vi till Alexanderplatz och tittade på Berliner Fensehturm, men vi åkte inte upp.

Pierres drömjobb. Men skulle han kunna förmå sig till att sälja något?

Berliner Dom.

Vi promenerade i stället Unter den Linden upp till Brandenburger Tor och tittade på det itnensiva folklivet där.

Lite lunch under träden på Unter den Linden. Gissa vad Pierre åt.... Ellinor valde en god boulette i stället.

Med spårvagn åkte vi sedan upp till Hackescher Markt och hamnde på ett trevligt torg med mycket handel och restauranger.

Hackesche Höfe är ett komplex av hopbyggda lagerbyggnader från 1800-talet med nio innergårdar.

Vi avslutade besöket med vätskekontroll på restaurangen precis bredvid huvudingången.

S-bahnstationen vid Hackescher Markt.

Hauptbahnhof. Är enligt egen uppgift en av världens modernaste järnvägsstationer. Stor var den i alla fall.

Siegessäule. Renoverades inför Obamas besök i Berlin 2008 då han höll sitt tal härifrån.

På kvällen var vi hem till Melanie och fick tillbringa en varm och trevlig kväll på hennes balkong.

På hemvägen tittade vi på utställningen av olika gasljus i Tiergarten.

Liten vårrulle på hemvägen. Berlin erbjuder ett rikt utbud av snabbmat och det är ett sjå att hinna prova åtminstone den del av det.

Fredag 24 augusti
Bahnhof Zoo. Vi ville se den 34 år gamla jättepandan Bao bao, men det visade sig att han dött två dagar tidigare. I stället fick vi titta på massor av andra djur.

Nöjda på djurupplevelser lämnade vi zoo strax efter lunch. På eftermiddan hämtade Melanies föräldrar, Bernard och Karin, oss och tog oss med på en fyra timmar lång fantastisk biltur och visade sitt Berlin. Kvällen avslutades hemma hos dem med utsökta bouletter och Karins goda potatissallad.

Lördag 25 augusti
Vi köpte dagsbilejtter för resor vid bahnhof Zoo och tog linje 200 till ändstationen Michelangelo strasse som ligger i forna Östberlin.

Spårvagn 4 och 10 förde oss in mot stan igen.

Promenad på Karl Marx strasse.

Det finns hur många sätt som helst att bese Berlin om man bara är stadd vid kassa. Cykel, buss, limousin, pedaldrivna barer - eller varför inte Trabant.

Med buss tog vi oss till Märkisches museum där vi hamnade mitt i en trevlig hamnfest.

Stora rundturen - fyra timmar - på Berlins vattenvägar i härligt solsken var verkligen ett trevligt sätt att spendera eftermiddan.

Molecule man.

Ockupanter.

Tekniska muséet med Russinbombaren.

Populärt? fik.

Vi hann till Currywurstmuséet precis innan det stängde. Det låg alldels intill Checkpoint Charlie.

Ett sätt att se sig omkring.

Plötsligt stod vi mitt i ett karnevalståg - eller var det en spontan demonstration? - som kändes alldels för stökig så vi hastade därifrån.

Söndag 26 augusti
Ulrika tipsade om en fin park vid Priestweg, ett nerlagt rangerområde, så vi åkte dit och kom när de öppnade kl nio.

Gångar var byggda över spåren så att man kunde vandra omkring.

Området innehöll också en skulpturpark

liksom en lång klottervägg.

Sen återvände vi till centrala Berlin och Brandenburger Tor.

Karin och Bernt hade berättat om hur de upplevde muren och hälsade på vänner på den östtyska sidan. Gatustenarna visar hur muren gick vid brandenburger Tor.

Vi fortsatte upp till Bernauer strasse där det finns ett monument över muren.

Järnstängerna visar hur muren gick och hur hög den var.

Utsikt från det torn som byggts.

Grunden från ett av husen på östsidan finns kvar. I början av delningen gick de som bodde där ut på västra sidan och levde ett ganska fritt liv. Sen stängdes bottenvåningen och då hoppade många från andra våningen för att komma till väst. Till slut revs huset och många andra hus och muren byggdes 1961.

Över hela området finns plaketter för de som försökte fly, men inte lyckades utan dödades.

Med lite tid kvar innan vi skulle ut till tegel åkte vi in till Alexanderplatz och promenerade i området.

Museumsinsel.

Röda rådhuset. Utgrävningar pågår.

Nicolaiviertel. Vi kom mitt i ett gatuteaterspel med många utklädda i dräkter från olika tidsepoker.

Middag vid Bahnhof Zoo innan vi ger oss ut till Tegel.