9 -12 mars, Ellinor och Pierre på 150-årskalas i Berlin

Fredag 9 mars
Tidig morgon på Arlanda, men välja bok kan man ju göra även då. Denna gång blev det Världen utan dig av Jill Santopolo. Pierre medförde bok.

Vid lunch var vi framme på Tegel, tog buss X9 in till centrala Berlin och insåg så småningom att vi borde tagit 109 i stället. Vi klev av, promenerade mot vårt hotell och hamnade då på Savigny Platz där det enligt vår experts bedömning går att få en utsökt currywurst. Vilken smakstart!

Hotell Comet ligger på Kudamm 175 och ska vara vårt hem några dagar.

Rum 405 väntade på oss, mycket trevligt. Vi installerade oss och skyndade sedan till Sybelstrasse för att fira Karin som har sin födesledag just idag.

Inspirerad av champagnen och de goda Donauwellenkakorna? Firandet är uppenbarligen i full gång.

Karin samlar sig för att blåsa ut ljusen. Så trevligt att få vara med och fira!

Lördag 10 mars
Vi startade dagen med att vandra Kurfürstendamm mot Zoologischer Garten. Gatan förvandlades från by- till paradgata i slutet av 1800-talet och stod klar 1886. Många hus förstördes under andra världskriget, men gatan har behållit sin karaktär även efter återuppbyggandet. Berlinerbjörnen såg vi verkligen överallt efter att först ha stött på den nästan utanför vårt entré.

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche uppfördes 1881-95 till minne av kejsar Wilhelm I. Den förstördes vid en bombräd 1943 och har sedan bevarats som ruin. Bredvid ligger en ny kyrka som byggdes 1951-61. Den är åttakantig och genomgår för närvarande en renovering.

Tillsamman med många andra hängde vi på låset när varuhuset Karstadt öppnade klockan tio. Pierre ville utöka sitt lager av currywursttallrikar, men det fanns inga.

Björnen finns i Berlins stadsvapen som i sin nuvarande utformning funnits sedan 1954, men då i Västberlin. I Östberlin såg björnen likadan ut, men hade en röd krona i stället för guld. Björnen fanns dock som sigill i Berlin redan på 1200-talet.

Minnesmärke vid Breitscheidplatz där tolv människor dödades när en lastbil körde in på julmarknaden den 19 december 2016.

Lite svalt var det och dubbla vantar satt fint. I bakgrunden finns två currywurstställen, Würsterei var det ena som vi inte stannande vid för att de inte hade något att stå och äta vid.

Det blev i stället Curry 36 Pierre var inte helt nöjd, alldeles för mesig sås, men Ellinors burrito var riktigt god. Pierre drack en Schoultheiss från Berliner-Kindl-Schoultheissbryggeriet som under DDR-tiden bara hette Schoultheiss Brauerei och var statsägt, men nu är en stor koncern ägd av Radeberger Gruppe.

Klockan ett började det stora 150-årskalaset hemma hos Karin och Bernard. Kir royale och härliga små snittar inledde det hela.

Ellinor samråder med värdinnan om bästa sättet att sätta upp lapparna till tipspromenaden som var vårt bidrag till festen. Roligt nog blev den riktigt uppskattad.

Litet samkväm innan det var dags att åka ut till restaurang Haus Sanssouci vid Wannsee.

Otroligt vacker lokal med utsikt över Wannsee.

Den läckra menyn. För första gången fick vi prova gåslever, mycket gott!

150-årsfirarna Karin och Bernard hade verkligen ordnat en riktigt fin fest. Döttrarna hade sammanställt kortfilmer till en jubileumsfilm och smugit in gamla kort i den vilket var mycket uppskattat.

Festen fortsatte sedan hemma hos Karin och Bernard och det var faktiskt möjligt att äta av den läckra maten efter den enstående middag vi bjudits på.

Döttrarna Melanie och Natalie gjorde ett mycket fint skuggspel om föräldrarnas liv.

Söndag 11 mars
Lite sovmorgon tog vi efter alla festligheter. Det var nog många som tog det lugnt så härpå söndagsmorgonen för när vi kom ut vid halv elva var det fortfarande nästan folktomt.

Åter vandrade vi upp mot Bahnhof Zoo.

Inte ofta man får lust att beundra en pissoar.

Härligt vårfika vid Wittenbergplatz.

Wittenbergplatz tunnelbanestation är byggd i jugendstil och öppnades 1902. Det är en av Berlins första stationer. Den byggdes ut 1912 efter ritningar av den svenske arkitekten Alfred Grenander.

Pablo-Bär av Jürgen Wölke står utanför Europa-Center.

Vi tog buss 100, den populära turistlinjen, upp till Alexanderplatz. Det är ett gammalt boskapstorg som utvecklades till att bli Östberlins främsta torg med varuhus och möjlighet att kika över till Västberlin från det 368 m höga Fernsehturm.

Det var nämligen lunchdags och Pierre ville gärna testa en currywurst från Curry61 igen. Det har varit en av hans favoriter, men den höll inte riktigt måttet denna gång.

Curry61 ligger precis bredvid Hackesche Höhe som är ett kvarter av sammanbyggda gårdar som stod klart 1902. Här finns små restauranger, butiker och teatrar.

Hackesche Markt är ett populärt och välbesökt torg i stadsdelen Mitte.

Mariakyrkan och Fernsehturm, det berömda TV-tornet som byggdes 1961-65 och då låg i forna Östberlin. Det är i denna del av staden som det finns mycket spårvägstrafik.

På väg upp mot Brandenburger Tor passerade vi floden Spree.

Altes Museum byggdes 1825-28 i nyklassicistisk stil. Tillsammans med fyra andra muséer på Museum Insel är det sedan 1999 uppsatt på UNESCO:s världsarvslista.

Ny tunnelbaneförbindelse mellan Alexanderplatz och Brandenburger Tor ska göra att U-bahnlinje 5 snart kommer att gå Mellan Hönow och Hauptbahnhof, 22 km på 40 minuter.

Berliner Dom är Berlins protestantiska domkyrka och byggdes 1895-1904.

Överallt finns numera Ampelmannaffärer.

Brandenburger Tor ligger vid Pariser Platz i slutet av Under den Linden. Det är den enda återstående av 14 portar i Berlins tullmur. Den byggdes 1788-91 och är 65 m hög. Högst upp kör segergudinnan Nike ett spann med fyra hästar mot öster där det tidigare låg ett slott.

Här gick Berlinmuren. Vi hade nu gått nästan 25000 steg och tog buss 100 hemåt igen.

Måndag 12 mars
Frukost på hotellet kostade åtta euro per person och innehöll inte så mycket. Vi gick i stället till Bake Factory 20 m bort och åt riktigt smarrig frukost för bara sex euro totalt.

Sällskapsrummet på hotell Comet. Det är en originalmålning i olja från 1888.

Prognosen för dagen var "light rain, rain and in the afternoon heavy rain". Vi köpte var sitt dagskort och började med att åka till Charlottenburg där vi bytte till S-bahn.

Vi fortsatte sedan till Bernauer Strasse och minnesmärket över Berlinmuren. Det stod klart 1998.

Vakttornet finns kvar liksom en del av muren.

Vår undersökande studie av currywurst i Berlin fortsatte med ett besök på Konnopke i Prenzlauer Berg, Berlins kanske mest kända imbiss. Det startade redan 1930. Katastrofen var dock nära sedan språkförbistring gjort att Ellinors boulette hamnade på samma tallrik som Pierres korv med ett tjockt lager tomatsås med curry över sig.

Spårvagn 10 tog oss sedan förbi den pampiga paradgatan Kar-Marx-Allee med Frankfurter Tor.

Vid slutstationen Warschauer Strasse tittade vi på Schlesisches Tor och gick längs East Side Gallery, den tidigare Berlinmuren som nu blivit galleri för graffiti.

Nicolaikvarteren sedda från busshållplatsen. Vi gick aldrig ner eftersom vi nu hade nått fram till heavy rain.

Sony center vid Potsdamer Platz.

Vi slutade dagens rundtur med tunnelbana, linje 1, som i vissa delar är Berlins äldsta och invigdes 1902.

Dags för lunch och resans sista currywurst, denna gång på Bier's Kudamm 198, alldeles precis lagom långt bort från hotellet som ligger på 175.

Riktigt bra och en Berliner Kindl till höjde upplevelsen ytterligare.

Dags att avsluta en mycket trevlig helg i Berlin med att ta buss 109 ut till Tegel.