Januari 2011, Ellinor och Pierre vandrar på La Gomera.

Map_of_La_gomera.jpg Valle_Gran_Rey.jpg

Söndag 23 januari
Planet lyfter från Arlanda 08:10, landar på Teneriffa 13.10 sedan bil till hamnen i Los Christianos där vi bordar Benchi express för färd till Valle Gran Rey på La Gomera. Under färden lägger vi till i San Sebastian och Playa Santiago. Båtresan tar knappt två timmar. Vi kommer ha en tvårummare på Charco del Conde

Preliminärt program

Nu är vi hemma igen, längre ned kan du se hur det blev.

Söndag. Förhoppningsvis ankomst till La Gomera, tur i omgivningarna

Måndag. Buss upp till Arure och bar Conchita där vi styrker oss inför vandringe ned till Valle Gran Rey via la Merica
Vy över sista nedstigningen mot Valle Gran Rey!

Tisdag. Vi får vår bil och återvänder till bar Conchita i Arure :-) Dagens vandring tar oss till Las Hayas och vidare genom lite världsarvsskog och åter till bar Conchita, beroende på när vi får bilen blir det lunch eller middag på la Conchita - carne fiesta!

Onsdag. Biltur som tar oss runt ön via Vallehermoso med stop och vandring i nationalparken och världsarvet Garajonay, infocenter söder om Agulo på norra kusten.
Då det saknas vägar på "tvären" får vi åka upp till San Sebastian innan vi kan vända hemåt.

Torsdag. Troligen bilen upp till Vallehermoso och vandring i omgivningarna.

Fredag. Bilen ska lämnas, få se när det ska ske.

Lördag. Valtur ska vi försöka hinna med.
Det här är båten dom använder (finns bara en).

Så här blev det

Söndag 23/1
Framme i Playa des Américas efter att ha startat hemifrån före fem på morgonen. Medan vi väntade på att få åka färja till La Gomera såg vi till våra olika affärsverksamheter på Teneriffa.
Färjan var kraftigt försenad vilket visade sig bero på att katamaranens ena motor gått sönder. En skicklig kapten och många linor skjutna från båten gjorde dock att den kunde lägga till. För oss innebar det väntan - först på besked och sen på den lilla katamaranen Benchi som normalt inte trafikerar denna rutt så här års, men det var dessbättre inte så blåsigt så den kom efter ett par timmar.
Ombord! Och nu slapp vi ju byta båt i San Sebastian också.I hamnen väntade en herre så vänligt med en minibuss och på hotellet satt värdinnan uppe och väntade på oss trots att klockan var halv två på natten när vi kom fram.

Måndag 24/1
Vi var inte så morgonpigga att vi klarade åttabussen. I väntan på tvåbussen begrundade vi berget vi skulle ta oss ner för,besåg stan (går fort)och handlade ett litet grundlager på Spar.
Bussen har fört oss upp til Arure och vi har börjat vandringen ner till Vueltas där vi bor. Överallt är utsikten så vacker att man bara vill fota, fota, fota.
Vi stannade vid en mirador som var under renovering. En av jobbarna hade siesta nere till höger så vi gick inte ner och störde.
Vi vandrade över en platå med flera olika gethägn.
Ibland var det lite smalare och utsikten var enorm.

Lite uppåt fick vi ta oss efter vad som kändes som en getstig.
Överallt hade man samlat stenar i små rösen eller byggen för att markera leden. Ovanför ruinen låg ett av de mer spektakulära.
Pierre har varit ner till stigen som leder ner efter klippväggen och kollat om vi kan ta oss ner där. Stigen börjar vid vimpeln och det får man vara tacksam för. Annars hade vi nog ramlat ner i stället.
Vid den lilla havsviken i mitten bor vi och det är dit vi ska ta oss ner. Över 800 m är höjdskillnaden. En engelsk dam framför oss på stigen ramlade två gånger och fick släpas ner hängande på makens arm och vi kände inget behov av att härma dem.
Ett av många fina rösen/byggen som visade vägen.

Tisdag 25/1
Vi fick vår lilla bil levererad till hotellet och det var bra. Vi var inga stjärnor på att gå nerför efter vandringen och njöt av att åka på utflykt. Här har vi stannat strax före Vallehermosa och så högt upp är vi bland molnen.

Vi fortsatte och kom till Agulo på norra kusten. Till vänster vid klippväggen syns resterna av den konstruktion som gjorde att det gick att skeppa bananer direkt härifrån eftersom det var så svårt att ta dem till San Sebastian där det fanns en hamn eftersom det inte fanns några vägar. Fortfarande odlas mycket bananer här och ofta arrenderar odlaren land mot halva skörden, precis som förr.
Agulo från ovan med mycket bananodlingar.
Utsikt ovanför Hermigua.
Lunch vid Laguna Grande. Fisk, kanariepotatis (kokt i saltvatten och saltig på utsidan - god) och ett lokalt vin. Chaufförsbyte.
Efter att ha åkt i regn och dimma kan vi nu skåda vårt hem - Valle Gran Rey.
Kvällspromenad i hamnkvarteren i Vueltas.
Vi fick se solnedgång vid havet i Charco del Conde, precis nedanför vårt hotell.

Onsdag 26/1
Vi startade dagen med en vandring i Garajonay nationalpark som sedan 1986 finns med på UNESCO:s världsarvlista. Regnskogen är tät med fina exemplar av laurisilva som också finns i mindre omfattning på Madeira och Azorerna. Vi startade vid Laguna Grande och gick en rundtur.

Vi fortsatte ner till San Sebastián, la Gomeras huvudstad.
En fin liten stad det också...
med utsökt mat och gott vin. Vi fick också höra personalen "prata" Silbo, visselspråket.
Torget i San Sebastián.

Torsdag 27/1
Vandring med start i Aguru.
Vi vandrade till Las Hayas och sen i in Garajonay. På vägen tillbaka följde vi huvudvägen några hundra meter. Det är den enda vägen och ändå kom det bara något enstaka fordon och var så härligt tyst.
Vi närmar oss nu Aguru igen, men från andra hållet.
Gångvägen slingrade sig fram mellan husen.
Byarna är små och det är nära till naturen. Och vilken natur!
Eftermiddagspromenad i hamnkvarteren.
Vi kunde inte upphöra att fascineras av att vi faktiskt vandrat nerför detta berg! Framme till vänster efter apoteket ligger Spar som det var betydligt lättare att komma till.

Fredag 28/1
Valturdags med Oceano som här satsar på att visa valar och delfiner på djurens villkor. Vi ska ut på havet i denna lilla båt som tidigare varit fiskebåt vilket väl borde ju borga för att det ska fungera.
Vår guide som var synnerligen kunnig och engagerad i natur och valar. Båten tar bara tio passagerare och det var åtta tyskar och så vi. Vi erbjöd oss att få guidningen på tyska vi också, men hon var så lycklig över att få prata engelska att vi fick en utsökt privatlektion.
Vi åkte ut till en stor grupp pilotvalar som låg och vilade efter att ha jobbat hårt under natten. Då dyker de upp till 800 m ner för att söka föda. De kan vara under vatten i 45 minuter, men nu skvalpar de omkring i ett siestaliknande tillstånd. Vi drev omkring bland dem utan att de brydde sig om oss.

Det var en ljuvlig dag, 25 grader varmt och sol.
Teide på Teneriffa fick vi också se.
Lunch på Charco del Conde - som vårt hotell också hette. Mycket gott och denna gång fick vi båda smaka på det goda lokala vinet.
Pierre passade på att ta ett dopp i hotellet pool också. Ellinor hade kollat temperaturen på vattnet innan och avstod.
På eftermiddan promenerade vi till Playa des Inglés. I guideboken stod att där samsas gamla tyska hippies, nudister och spanska barnfamiljer. Det var helt sant!
La Calera med regnbåge.

Lördag 29/1
La Calera kallas La Gomeras Montmartre. Där finns en konstnärskoloni och byn klättrar efter bergväggen så att inga bilar kan komma in bland husen. Det finns blomkrukor överallt och mitt i alltihop låg ett stort duvslag.
Här åt vi en utsökt lunch med utsikt över havet.

Bananblommor har ett pikant utssende.
Vårt hem.
Pierre med hotellkomplexet i bakgrunden och stranden till vänster. Den ser mycket tjusig ut i resekatalogen, men är pytteliten i verkligheten och full med stenar vilket avslöjas när det är ebb.
Vi vandrade bort mot La Playa och såg en nästansolnedgång vid statyn på Hautacuperche. Han är öns frihetshjälte efter att ha lett ett uppror mot spanjorerna 1488.

Söndag 30/1
Hemresedags, första delen 06.45.
Sista delen, 21:20. Pierres väska kom först av alla medan Ellinor fick vänta betydligt längre. Utanför väntade barn och barnbarn med skjuts hem. En härlig vecka är tillända.