27 februari - 3 mars 2017, Ellinor, Katarina, Ellen och Olle på sportlov i London.

Måndag 27 februari
Det gick fint ut till Arlanda, men sen blev det värre. P g a stark vind fick vi en slottid 50 minuter efter tänkt avgångstid. När den kom ville ena startmotorn inte gå igång. En mekaniker fixade den och 1 1/2 timme sena landade vi på Heathrow. Där fanns dock ingen chaufför som väntade på oss, men efter lite hjälp av markpersonalen dök han upp. När vi kom fram till adressen vi fått visade det sig att den var fel. Efter kontakt med värdinnan fick vi dock rätt adress och strax före elva lokal tid var vi slutligen framme.

Tisdag 28 februari
Rätt gata - Merrington road - tidigt på morgonen när vi varit till den lokala lilla affären och köpt frukostmat. Mittemot vårt hus låg polisstationen.

Vi hyrde källarvåningen på 5a och trivdes mycket bra i den.

West Brompton station. Alla har fått ett Oysterkort att resa på och vi väntar på tåget som ska ta oss till Madam Tussauds.

En klar miss att inte jäkta på lite. Nu var vi framme kl 10.15 och de öppnade kl 10. Här hade vi tre timmars väntan framför oss, men biljetterna var betalda hemifrån så det var bara att beväpna sig med tålamod.

Detvar värt lång väntan! Vi fotade oss med allehanda kändisar i vaxformat, t ex Adele.

Ellinor fick äntligen träffa the Beatles.

Kemal Atatürk skickade med sina hälsningar till Pierre.

Vår tur fortsatte till Sherlock Holmes museumdär vi fick vara med om att leta reda på Sherlock som försvunnit. Olle fick läsa adresslappen på ett avhugget ben som låg i ett magasin och Ellinor ombads ta hand om Sherlocks pipa till han var återfunnen. Allt ordnade sig på slutet som tur var.

Madam Tussaud själv finns också som vaxdocka. Hon föddes 1761 i Strasbourg och dog 1850 i London. Av en fransk läkare lärde hon sig att göra vaxfigurer och hennes första verk var Voltaire. 1802 flyttade hon till London och skapade en utställning för de vaxfigurer hon gjort.

I besöket ingick också en 4D-film om superhjältar i London liksom en tur som visade London genom tiderna.

En Star Wars-utställning fanns också att bese. Tre timmar tog det oss att gå igenom hela anläggningen och det var väldigt trevligt.

Vid fyratiden kom vi ut ocg efter att ha ätit lunch på Subways tog vi tunnelbanan till Picadilly Circus. Torget byggdes 1819 och statyn Anteros restes 1893 som ett minnesmärke över earlen av Shaftesbury. De berömda neonskyltarna släcktes i januari, men beräknas tändas i höst igen.

Vi vandrade genom Soho till Chinatown där vi såg denna fina staty.

Chinataown, går inte att ta miste på. Här är centrum för stadens kinesiska befolkning sedan 1950-talet.

Promenaden fortsatte till Leicester square och affären M&M där vi beundrade värdens största godisvägg.

Trafalgar square var nästa stopp. Här fanns förr de kungliga stallarna, men numera är det ett torg med en 50 m hög kolonn med Lord nelson högst upp. Han besegrade Napoleon i slaget vid Trafalgar 1805. Really good är en sju meter hög hand gjord av David Shrigley. Den restes i september 2016. I bakgrunden skymtar morgondagens begivenhet, London Eye.

Vi avslutade dagens vandring i Covent Garden och tog tunnelbanan hem.

T o m en upplysning som vägen ut kan vara vacker.

Eftersom det blev så sen lunch passade vi på att köpa en massa olika sorters bröd i Chinatown som sen fick bli vår kvällsmat. Mycket gott!

Onsdag 1 mars
Nu var vi beredda på köer och gav oss iväg i god tid. Problemet visade sig vara att London Eye inte öppnar förrän kl 11. Vi åkte därför till Embankment och promenerade till Houses of Parliament och Big Ben därifrån. Så tog vi Westminster Bridge och studerade dagens första mål som ligger vid på Millenium Pier.

Det var knappt några köer alls och klockan elva var vi på väg upp med pariserhjulet. Det är det högsta utsiktshjulet i världen och invigdes 31 december 1999, men kunde inte tas i bruk förrän i mars 2000 p g a tekniska problem. Det är 170 m högt.

På topp! Hela turen tar ungefär 30 minuter.

Det finns 32 gondoler på hjulet. Houses of Parliament var färdigbyggt 1870, men Big Ben installerades redan 1858.

Vi gick efter Themsen på Millenium Walk och stannade på EAT för lunch. Alldeles utsökt pasta rapporterade Olle och Ellen.

På sandbanken byggde denna man ett slott. Det stod hinkar utplacerade som man skulle kasta mynt i och prickade man rätt satte det igång en ljudlig reakton. Vi missade tyvärr.

Vid millenieskiftet stod också Tate Modern klar. Här finns många utställningar, de flesta gratis att besöka.

Magdalena Abakanowicz gör konstverk av säckar, strumpor och annat tyg och de speglar hennes intresse för naturen.

Behold av Sheela Golda från 2009 är gjord av stötfångare och människohår som hon tovat.

På tionde våningen finns också en utkiksplats där vi studerade Millenium brigde.

The Anchor byggdes 1615.

The Shard är 306 m hög, ritad av Renzo Piano och invigdes 2012. Den innehåller ett femstjärnigt hotell, kontor, restauranger och ett utsiktsdäck på 72:a våningen.

Framme vid vår vändpunkt, Tower Bridge. Den är 244 m lång och 64 m hög och invigdes 1894. Det finns en gångväg högt upp som frestade, men vi fortsatte vår tur.

Inte hade vi tänkt besöka Towern, men plötsligt stod vi inne bland murarna. Det började med White Tower som byggdes för Wilhelm Erövraren 1078 med vallgrav omkring och har sen utökats genom århundradena.

Vi kom precis lagom till vaktavlösningen.

Inuti White Tower finns denna läskiga drake. Vi beundrade sedan kronjuvelerna och begav oss hemåt.

Torsdag 2 mars
Vi fick ta en tidigt frukost i det trevliga köket i vår källarlägenhet eftersom denna dag för Olles och Ellens del var vikt för ett besök på Making of Harry Potter på Warner Bros. studios och redan kl 07.40 blev de hämtade vid ett närbeläget hotell. The Making of Harry Potter öppnade 2012 och är synnerligen populär att besöka så vi fick bara två biljetter.

Lite underlig planering var det med mycket väntan, men de fick tre härliga timmar med olika äkta Harry Pottermiljöer. Tåget som gick från plattform 9 3/4 fanns förstås på plats.

Diagongränd. Både Olle och Ellen köpte en trollstav; Olle den som Dumbledore hade och Ellen en dödsätares. Så fina. Ett riktigt roligt besök.

Efter att ha vinkat av Olle och Ellen tog Ellinor en liten promenad i West Brompton. Stånden längs trottoaren var redan i full gång.

Ellinor och Katarina åkte till South Kensington ochbörjade dagens promenad där. Vi startade med att besöka Harrods, tyvärr ganska trist numera.

Ennismore Garden Mews skulle man nog bo ganska bra på.

Fikapaus på Lido vid the Serpentine i Hyde Park.

Här finns också en liten badstrand, men man får bara bada mellan kl 10 och 18 under juni - september när vädret så tillåter - tack och lov, för det var bara lite drygt tio grader i luften. Ellinor fick se sin älsklingsfågel rörhöna trippa omkring i strandkanten.

Efter att ha sett sig omkring insåg Ellinor och Katarina att det inte var möjligt att besöka Buckingham Palace utan att ta en selfie där.

Buckingham Palace utan selfie med med tjusig vakt.

Queen's gallery och Buckingham Palace fick ett besök till när vi hämtat Olle och Ellen på Victoria station.

Victoria station är Londons näst största järnvägsstation (efter Waterloo station). Pierre är en passionerad stationsbesökare, men vi trodde inte att han missade så mycket här. Dock går det alldeles utmärkt att träffas här.

Till middag fick alla ta vad de ville ha för högst fyra pund på COOP. Det blev en ganska spretande middag, men alla var nöjda och blev mätta. Efter det roade vi oss med olika sorters quiz, så roligt!

Fredag 3 mars
Sista dagen, men vi skulle inte flyga hem förrän på kvällen så vi tog bussen upp till South Kensington och gick på museum. Först tog vi Natural History Museum. Här fanns utställningar om jordbävningar, människans historia, djur och mycket annat.

1995 ägde en stor jordbävning rum i Kobe i Japan. När man stod i affären började det plötsligt skaka på samma sätt som där. Mycket obehagligt!

Entrén sedd från andra våningen. Det är indelat i fyta färgzoner och den röda delen är geologiska utställningar.

Museibyte till Science Museum som ligger vägg i vägg med Natural History Museum. Vi startade på den flygande avdelningen och kunde bara förundras över alla fantasiska farkoster som kortare eller längre sträckor lyckats hålla sig i luftenoch fört utveckligen framåt.

Robotavdelningen på plan 2 frestade, men var en rejäl besvikelse.

Mycket fanns det att testa och roa sig med.

En värdig avslutning - Ellen valde fish and chips och Olle en köttpaj till lunch.

Vårt lunchställe - puben Zetland Arms.

Våren har kommit lite längre här än hemma.

Vi hann med en liten tur till Harrods så att Olle och Ellen också fick besöka det berömda varuhuset.

Buss 430 på väg hem till West Brompton för att hämta våra väskor.

Allt flöt på så bra med bilen till Heathrow, incheckning och passkontroll att vi fick 1 1/2 timme att vila på innan planet till Stockholm gick. Sen var det sådan medvind att vi körde in en halvtimme och landade samtidigt som Pierre som kom från Isatanbul via Kiev. Återförenade tog vi sedan bilen hem efter en mycket trevlig resa till London respektive Istanbul.