Vi reser till Montenegro och Dubrovnik

Vår resa

Onsdag 1 maj

Incheckade och klara med passkontroll och allt ägnar vi oss åt sedvanliga bokinköp. Härligt!

Primera har varit ett trevligt bolag att flyga med, men nu bör de nog se över maten man beställer. För 190 kr erbjuds man en måltid som varierar efter reslängd. Vi fick en liten torr smörgås...

På vår fina altan på hotell Riviera i Montenegro med Kotarbukten i bakgrunden. Härligt att vara framme, särskilt efter den långdragna gränspasseringen mellan Kroatien och Montenegro.

Vi startade förstås med en liten rundtur på hotellområdet. Poolen verkar riktigt fin och nedanför är en lång sandstrand.

Montenegros lokala öl Niksikko är mycket gott, påstår Pierre.

Kvällsutsikt från hotellrestaurangen som ligger under poolområdet och har en helt fantastisk utsikt.

Torsdag 2 maj

Vi går ut stenhårt och startar med en heldagsutflykt kl 08.40. Efter en knapp timme var det fotopaus med vidunderlig utsikt över Kotorbukten och kyrkan "Our lady on the rocks".Till höger om den ligger en annan naturlig ö där det tidigare fanns ett kloster.

En sägen säger att några fiskare på hemväg såg en tavla med Mariamotiv flyta på vattnet där ön nu ligger. De tog tavlan till sin kyrka, men nästa dag flöt den åter på samma ställe. Detta upprepades flera dagar och de kom då fram till att det nog var ett tecken på att de skulle bygga en kyrka på platsen. De fyllde 100 fartygsskrov med sten vilket tog lång tid, men när ön var klar byggde de kyrkan på den.

Vårt första stora stopp var i den lilla staden Kotor som finns upptagen på UNESCO:s världsarvslista.

Det stora torget, Vapentorget, i Kotor. Här finns också skampålen som vi nu flockas kring, men slapp sitta fjättrade vid. Det finns många torg och alla bär namn efter vad som salufördes där. Huset längst bort med grön markis var tidigare smedja.

Ortodoxa kyrkan Sveti Nicola med den serbiska flaggan hängande.

Det här är ett litet kryssningsfartyg berättade den inhemska guiden. De små kan vända inne i hamnen medan de stora får liggar kvar ute på redden. Tyvätt fanns inga stor på plats när vi var i Kotor. Vi skulle bra gärna ha sett storleken på dem.

Varmt och soligt och solhatten kvar i Sverige gav tillfälle att köpa denna tjusiga skärm.

Stadsporten sedd från utsidan.

Tobakskiosken säljer lite annat än tobak också.

Stasmuren. På berget till höger ligger en liten kyrka dit 1300 trappsteg leder en upp. Går man dessa på knä kommer man att få leva ett friskt liv.

Kotor från ovan. Vi åker 25 hårnålskurvor som för oss upp till naturreservatet Lovcen.

I byn Njegusi stannade vi för lunch. Härliga smörgåsar med lokal ost och skinka och till detta ett glas friskt vitt vin. Vi fick också smaka den montenegrianska varianten av grappa/marc. Den var stark.

Resan fortsatte till Cetinje som tidigare var kunglig huvudstad. Numera heter huvudstaden Podgorica och ligger i norra Montenegro.

Detta var kung Nicolas huvudpalats där han bodde med sin hustru Milena och deras tolv barn. Flera av hans döttrar gifte in sig i kungahus runtom i Europa och därför kallades han Hela Europas svärfar. Det är numera ett intressant museum med mycket möbler från början av 1900-talet då Nicolas var kung.

På hemvägen tog vi en färja över Kotorbukten i stället för att åka runt och tjänade på det viset 40 minuter.

Klockan går mot sex på kvällen och förkortningen uppskattas av resenärerna.

Kvällsutsikt från vårt bord på restaurangen.

Fredag 3 maj

Denna dag startar vår heldagsutflykt redan kl 08.00. Målet är Skadarsjön, men på vägen dit stannar vi utanför Budva och tittar på Sveti Stefan, den mest fotograferade ön i Montenegro. Hela ön är numera ett jetsethotell där ett rum kostar minst 4000 dollar per natt. Här har Ingemar Stenmark, drottning Elisabeth, Sofia Loren och många andra kändisar bott i villa 118.

Framme i Virpazar varifrån vi ska få en båttur på Skadarsjön. Sjön ligger på gränsen mellan Montenegro och Albanien, men vi höll oss på den montenegrianska sidan.

En liten marknad med lokala produkter pågick.

Får till försäljning låg bundna i bagageluckan.

Fiskare.

Dags att ge sig ut på Skadarsjön som är ett av Europas största fägelreservat och Balkans största sjö. Den är också en av Montenegros fyra nationalparker.

Hoppfull fågelskådare med vår guide Linda och lokalguiden Svetlana i bakgrunden.

Litet stopp för att prova detta områdes variant av grappa/marc och ett lokalt bröd.

Guiden kallade detta Skadarsjöns Alcatraz. Här sattes fångar som inte kunde simma tillsammans med ett antal fångvaktare som inte heller behärskade den konsten. Mat kördes sedan dit med båt. När det blev för många på ön släppte de in giftiga ormar och lät naturen ha sin gång.

Dags för lunch på ett fint litet ställe vid sjön.

Lokala fiskare.

Buffébord med flera sorters lokala fiskar, samtliga väldigt goda.

Middagsdags igen. Denna kväll fick vi sällskap av en som fyllde 60 år, blev bjudna på champagne och hade mycket trevligt.

Lördag 4 maj

Utflyktsfri dag. Vi tog den lilla båten nedanför hotellet och för en euro fick vi åka över till Hercog Novi.

Vi såg oss omkring i gamla stan och tog en kopp kaffe vid torget.

Den ortodoxa kyrkan vid torget.

På väg ner till hamnen igen.

Vattenpolo är Montenegros nationalsport. Vi hade tur och fick se en spännande match i bassängen nere vid hamnen.

Därefter gick vi strandpromenaden till Igalo.

Det är inte högsäsong än så det var ganska stillsamt, men vi kunde lätt ana hur mycket folk det skulle finnas lite längre fram.

Dock förekom många olika typer av aktiviteter redan nu.

Eftermiddan tillbringade vi på stranden nedanför hotellet. Det 23-gradiga vattnet svalkade skönt.

Söndag 5 maj

Dags för flytt till Dubrovnik. Vi åkte vid 13-tiden och stannade för en stadsrundtur innan vi åkte till hotellet. Vi startade vid Pileporten.

För en dryg hundring kan man få gå runt ovanpå hela stadsmuren, två kilometer. Trappan i bakgrunden leder upp.

I staden finns massor av fina små grånder och trappor.

Stradun, gatan som löper genom hela stan. Den var tidigare en liten å som delade staden i två delar.

Liten rast.

Utsikt från stadsmuren.

Innegården på det tidigare nunneklostret St Claire.

Lugn stund före maten på vårt nya hotell Argosy.

Måndag 6 maj

Dag att disponera på egen hand. Vi bestämde oss för att promenera runt halvön Babin Kuk där hotellet ligger.

Vätskepaus i Uvala.

En bit från hotellet kunde vi gå ner till en nyrenoverad mycket fin strandpromenad.

De stora kryssningsfartygen får lägga till i Port Gruz och nu förstod vi vad ett stort kryssningsfartyg är. 3000 gäster och 2000 som jobbar berättade en herre för oss om denna båt.

Hotellets parkområde.

Kvällspromenad.

Vi tittade på campingen som också ligger på Babin Kuk och var ganska full. 249 kuna per natt skulle det kosta för oss att bo här med husbil, d v s ungefär 300 kronor.

Tisdag 7 maj

Vi startade dagen med att gå samma promenad som vi gjorde igår. Den var lika fin idag.

Badstranden som ligger nära hotellet.

På eftermiddan var det en halvdagsutflykt. Första stoppet var i den lilla hamnstaden Catalar.

Därifrån fortsatte vi upp i Konavledalen. Vi besökte två kvarnar, men blev först bjudna på olika lokala likörer och frukt av flickor i lokala dräkter.

Den första kvarnen var en vattendriven sädeskvarn. Vi fick se majskorn förvandlas till mjöl.

Vår lokala guide i traditionell dräkt. Den användes av många långt in på 1960-talet. Hans byxor är gjorda av ett ylletyd som först vävts och sedan behandlats i den andra kvarnen för att bli slitstarkt och mjukt.

Vattenkraften.

Den andra kvarnen består av två kraftiga armar som knådar tyget i vatten i fyra timmar vilket räcker för att göra det mjult och starkt.

Lite längre fram bjöds vi på goda smörgåsar med lokalproducerad skinka och ett glas vin.

Vårt sista stopp var på en vingård.

Vi fick prova ett vitt och ett rött vin, men inget av dem imponerade särskilt mycket.

Vingården har varit i samma familj i flera hundra år och även under kriget på 90-talet lyckades de hålla produktionen igång om än i mindre skala.

Onsdag 8 maj

Sista dagen.

Frukost när matsalen öppnade kl 07.00.

Flera kockar fanns på plats även i denna tidiga timme. Mycket fin mat serverades här.

I väntan på bussen. Dags att åka hem med mågna fina minnen från Montenegro och Kroatien.