September - oktober 2005 Ellinor och Pierre på semester i Alsace

Rapporter och bilder från resan läggs in här.

Fredag 23 september,
Vi startade från Stocholm vid tretiden. Efter en lugn nerresa nådde vi Helsingborg. Vad gör alla ungdomar vid OK/Q8-macken ssent på kvällen? Vi fick knappt plats att tanka och fick sen backa ut. Det var betydligt mer plats på färjeterminalen.

Lördag 24 september,
Vi orkade bara till Farö där vi sov gott bland alla husbilar. Vid niotiden tog vi sedan Schlesvig Holstein från Rödby till Puttgarten. Det var soligt och varmt, över 20 grader, men Ellinor klädde sig efter årstiden.
Det gick ganska fort ner till Hann Münden och vi fick tillbringa eftermiddan i den fina lilla staden och hann också med att besöka Weserstenen.
På vägen tillbaka tillcampingen gick vi upp på en gångbro som gungade betänkligt och tog denna bild på campingön.

Söndag 25 september,
Vi startade tidigt från Hann Münden och kom fram till Obernai 14.02, två minuter efter lunchuppehållet. Det var soligt och varmt så Pierre plockade ner cyklarna för en liten stadstur. Vilket folkliv det var i stan!
Vi vilade sen ut på campingen. Ellinor hade hittat ett nytt sudoku att lösa - vilken lycka!
Det var 22 grader ute när vi satte oss till bords.

Måndag 26 september,
Efter lite nödvändig shopping gick vi turen till Bischenberg. Pierre vilar lite vid pilgrimshemmet. Lite valnötter blev det.
Vi gick hem via monumentet på berget och fick en hänförande utsikt över Obernai och Vogeserna.
Dit ska vi vandra på onsdag - Mont St Odile.

Tisdag 27 september,
På morgonen var vi på marknaden i Selestat, den största i hela Alsace.
Pierre fick till slut en hel del påsar att bära, mest lunchmat - currykyckling, quiche, rödbetor, oliver mm. Vi hade ett litet hors d'oeuvrebord. Gott!
På eftermiddan cyklade vi till Mutzig och sen tillbaka över bergen. Bara tre mil, men vi förtjänade verkligen kvällens dusch efter det!

Onsdag 28 september,
Heldagsvandring till Mont St Odile. Pierre var ganska stursk i början fast han visste vad som låg framför oss.
Första rasten tog vi i St Nabor. Här börjar stigningen så det gäller att vätska upp sig.
Sista stoppet tog vi vid källan med mirakulöst vatten. Pierre har tappat en plomb och har ont. Tandpasta finns inte att uppbringa i Alsace. Vi har försökt! Han försökte kurera sin värkande tand, men mirakel tar nog lite tid. Tandpasta kommer med post från Sverige.
Framme vid målet. Ellinor har just ätit pilgrimslunch - soppa, bröd och vin.
Klostret är mycket pampigt byggt på en klippa. Där nere bor vi och efter nästan åtta timmars vandring ansåg vi oss ha förtjänat duschen även denna dag. På hemvägen smet vi in till en lokal producent och köpte rouge d'Otrott som vi provade till middan. Superbt!

Torsdag 29 september,
Efter att ha besökt marknaden i Obernai flyttade vi till Ribeauvillé, en tuff resa som tog nästan en halvtimme. Vi valde en oprövad plats, nr 24, som lovade gott. Platsen bakom, 26, har vi haft ett par gånger. Fin i sol, men en sjö i regnväder.
Pierre hade dåligt med tramp i benen på marknadsturen, men på hemvägen upptäckte han att det var fel på växeln på cykeln. Här hämtar han en nylagad cykel hos vår vanliga reparatör i Ribeauvillé.

Fredag 30 september,
Vi gjorde en heldagsutflykt till Europapark. Vi kom 15 minuter efter öppnandet och var kvar till tio minuter före stängningsdags. Europapark firar 30 år i år.
Vi gick ut stenhårt med Silver Star, den häftiga berg- och dalbanan, och fortsatte sen med årets nyhet, Poseidon, en vattenberg- och dalbana där man blir rejält blöt.
Sen åkte vi Silver Star igen. Den är häftig!
Den friska höga luften uppe på toppen av Siver Star väcker hungern så Pierre tog en currybratwurst med öl.
Vi var sedan redo för ytterligare en tur i Silver Star efter att ha prövat alla andra berg- och dalbanor - och det finns många!
Mir är en av dem där man bl a åker baklänges i en del av backarna.
Vem har odlat alla tusentals pumpor som pryder parken så här till Haloween? Men vackert är det.

Lördag 1 oktober,
Loppmarknad i Barr. Vi tog bilen och det var vi glada åt för efter någon timme började det regna, mycket och ihärdigt. Pierre hade riktigt kommit i fyndtagen och köpt både andkorgar och flygplan så han var mycket besviken. Vi åkte hem och gjorde sen en cykeltur i omgivningarna när regnet upphörde - trodde vi. Vi blev ganska blöta på den mil vi hade hem, men duschen var ljuvlig sen.

Söndag 2 oktober,
På förmiddan gjorde vi en liten valnötstur och hittade massor som regnet fått att ramla ner. Sen cyklade vi till Riedwihr för att gå på choucroutefest. Vi gjorde en sedvanlig paus vid monumentet över stupade soldater på vägen.
Framme. Vi hade beställt plats och fick sitta med trevliga ortsbor. Både choucroute och Gewürztraminer var utsökt goda. Vi tog t o m en svängom till La Paloma framförd av Melody boys förband med alla andra danslystna.
Vi var förvisso inte de enda gästerna. Det är en populär fest som anordnades för 35 året i rad av den lokala brandkårens vänner med sittningar både lördag och söndag.
Vi köpte fem kilo choucroute, men utan garneringen.
Vi bor nedanför berget och det ser onekligen lite vanskligt ut vädermässigt, men vackert är det. Vi hann hem precis innan det började regna.

Måndag 3 oktober,
Det regnade på fm. Efter att ha handlat för några dagar på Cora tog vi en tur upp till stan för att se vilka nyheter som kommit sen sist. Vi frestades av vandringen upp till de tre borgarna, men avstod med tanke på väderleken.
Vi provade en ny lunchrätt. Rödbetor med getost och egenplockade valnötter. Det var gott!

Tisdag 4 oktober,
Vi startade dagen med marknad i Selestat eftersom vi fick så fint fläsk till boeuf Bourgignone där förra veckan och behövde mer.
Sen tog vi en (nästan) heldagcykeltur söderut. Ellinor begrundar här att hon snart inte kan se borgarna i Ribeauvillé.
Skörden av druvor pågår för fullt, men Pierre hann få denna bild innan klasarna föll för sekatören.
Pierre vid nerfarten till Kienzheim. Den är ganska brant. Vi satte nytt rekord - 54,1 km/tim.
Skördearbetare. De häcklade oss för vårt latmansliv och höll fram sekatörer. Vi har ju tyvärr inte arbetstillstånd...
Kaysersberg från vingårdarna. Vi fick jättegod bretzel med varm fyllning som mellanmål där.
Vi cyklade hem via fälten nedanför Ribeauvillé och fick se massor av kohägrar.
Hemma väntade en stork uppfordrande på att få mat. Man kan ana att föregående platsgäst varit mer tillmötesgående än vi är.

Onsdag 5 oktober,
På natten hade vi det värsta regnväder vi upplevt, men när vi kom till lac Ballon för att starta vår vandring upp till Grand Ballon sken solen. Vägen upp till parkeringen var smal, med stup vid vägkanten och tydliga tecken på att timmerbilar använde den. Vi var lätt nervösa, men det gick bra både upp och ner.
Första stoppet vid ferme Haag. I bakgrunden syns slutmålet. En bit kvar och massor av kor att passera.
Pierre närmar sig toppen.
Molnen gick allt lägre, men vi hann få njuta av den vidunderliga utsikten.
Lunch vid Grand Ballon, på ett matställe som sannolikt inte ändrat en pryl sedan det byggdes på 50-talet. Vi åt köttsoppa, men utan klimp, och njöt av atmosfären.

Torsdag 6 oktober,
På förmiddan var vi till Mulhouse och handlade diverse på Carrefour så att vi ska stå oss hela vägen hem. Sen tog vi en cykeltur bland majsfält och vingårdar. Skörden av båda delarna pågår för fullt ännu.
Hela familjen var engagerad i druvskörden.
Vi tog också en tur upp till stan för att försöka hitta lite Neier Siesser - vin borru, delvis jäst druvjuice på årets skörd - att ta med hem.
Vår vanliga leverantör hade slut på sitt lager för dagen, men där fanns i alla fall Münsterost till extrapris. Doften kommer att förgylla hela hemresan även om vi lägger den i gasolkofferten.
En värdig avslutningsmiddag. Biffstek med lök och brässerade endiver. Roquefortost/camembert, förstås, därefter och så hallonbakelser. Vi hade ett rött vin från 2000 från Chenas till. Nog det godaste rödvin vi druckit och så köpte vi bara en flaska!

Fredag 7 oktober,
Vi startade tidigt från Ribeauvillé och hann fram till Allertal i tid för att njuta av 20-gradig värme och kvällssol.
Vi gick ner till Aller som flyter förbi campingen och njöt av lugnet.
Nåja, alldeles pastoralt är det inte eftersom motorvägen går därframmr.
Det blev klent med motionen idag och vi tänkte springa runt den lilla sjön, ungerfär lika stor som plaskdammen i Lugnet. Där var dock ett fiskeläger. Tre stora tält, varav ett mattält, 22 fiskespön på ställningar runt hela sjön, tre småläger för fiskarna att vila vid och ett flertal spotlights klara inför kvällen. Vi var stumma av beundran över att man kan få ut så mycket av en så liten damm.

Lördag 8 oktober,
Efter lite kompletteringsshopping på border shop i Puttgarten fick vi vänta på nästa båt. Vi vet nu vad lördagsnöjet är för många svenskar och danskar för vi var verkligen inte ensamma i kön.
Vi hann över till Sverige också innan det blev mörkt.
Eftersom vi var ganska sena stannade vi på Råå camping i Helsingborg och fick en bra plats med havsutsikt (man behövde bara sträcka på sig lite grann).
Vi gick en tur ner till havet och beundrade solnedgången.
Sen vandrade vi på Råå vallar in till det fina samhället Råå och beundrade de många fina husen.
Pierre förevigar solnedgången.

Söndag 9 oktober,
Sista etappen. Vi matade både bilen och oss i Huskvarna, fast på olika ställen. Vi utfordrades hos vår vanliga leverantör med vacker Vätternutsikt.
Inte var vi och handlade många gånger, men lite småsaker blev det i alla fall. Allra mest uppskattad blev rymdfärjan Columbus som vi köpte till Olle på loppisen i Barr.