September - oktober 2010 Ellinor och Pierre på resa i Alsace, France.

Tisdag 28 september
Vårt nya resehem - Mobile Homecar Silvia Weinsberg - redo för sin första längre tur. Pierre hämtade Ellinor direkt från konferens på Globen hotel. Den planerade avfärden 16.00 försköts till 16.10. Aj, aj, sena redan från början.

Onsdag 29 september
Strax före tio befann vi oss i kön till färjan i Rödby efter att ha sovit söder om Köpenhamn.

Vid Hannover var det dags för lunch och chaufförsbyte. Pierre släppte loss med både riesencurrywurst och en öl och tog sen en liten lur medan Ellinor och Silvia stävade söderut.

Torsdag 30 september
Vi försöker anpassa oss till husbilsliv och samtidigt behålla att vi inte ska handla mer än två gånger i veckan. Dock upptäcker vi snart att det inte går att bunkra som vi är vana från husvagnen för att utrymmena inte finns i samma utsträckning längre.

Framme i Ribeauvillé! Ute på gatan mötte vi campingfrun som glatt ropade "Välkomna herr och fru Palm". Har vi varit här för träget? Vi fick plats nummer 6 - perfekt, med utsikt över alla som kommer och går liksom över Haut Koenigsburg och borgarna ovanför stan. Hur ska vi få ut Pierre från campingen?

Det gick dock och vi tog en första promenad upp till stan, men avstod från att fortsätta upp till slotten.

Fredag 1 oktober
Morgon på campingen. Pierre förbereder dagens cykeltur.

På väg upp till stan stannade vi till i stadsparken och njöt av stillheten.

Plötsligt lossnade en eker på Ellinors cykel. När vi kollade var fyra stycken loss. Raskt tog vi oss upp till cykelverkstan där de lovade att ha satt fast dem före lunch.

Det visade sig att ekrarna föll som plockepinn och att alla på bakhjulet fick ersättas med nya.

Yrkesmannen betraktar nöjt sitt verk och cykeln går så lätt och fint.

Vi startade cykelturen lite försenade med en rejäl backe upp från stan.

Som belöning fick vi sen denna vackra vy över Hunnawihr uppifrån vingårdarna.

Hemma struttade Kalle med två kompisar omkring och kollade upp tänkbara givare av bröd.

Lördag 2 oktober
Vi startade dagen med att åka till loppisen i Barr som dock visade sig vara nästa helg. Denna helg pågick ett stort rally så då tittade vi på det i stället, handlade och åkte hem. På em gick vi upp till stan och beundrade alla planteringar i stadsparken. Det var också full aktivitet på kooperativet.

Det var mycket folk och helgstämning (inte helt felaktigt) i stan.

En bra bok, neier Siesser och kex med Münsterost förgyllde eftermiddan.

Särskilt sen vi köpt inredning till garaget och äntligen kunde få ordning och utrymme som räcker till. Härligt!

Söndag 3 oktober
På väg till choucroutefest i Riedwihr. Pierre kollar om inte majsen borde skördas snart.

Lite valnötter hittade vi, men konkurrensen var som väntat hård en solig söndag i oktober. Vi fick frångå vår princip att bara ta rena och torra nötter så Ellinor fick tvätta händerna där rena la Fecht och grumliga l'Ill möts. För säkerhets skull valde hon Fechtdelen.

Som vanligt stannade vi vid monumentet över stupade utanför Illhäusern. Pierre kom på att det finns fjärrutlösare på kameran och vi har ju bara haft den i fem år!

40:e choucroutefesten - jubileum. När Ellinor ringde och reserverade plats kände damen igen henne redan vid efternamnet och fyllde själv i förnamn och bostadsort. När vi nu kom in hälsade en dam översvallande på oss och det var samma dam. Men - hur kan hon veta att det är vi? Det är tre sittningar med minst 500 personer i varje. Har vi varit här också för träget?

Pierre hugger in på sin chuocroute - lika god som alltid!

Vi hade fått otroligt bra platser nära dansgolvet och scenen.

Pia och Patrik uppträdde som vanligt och med den plats vi hade var en härlig svängom oundviklig.

Fem kg surkål inköpt. Menyn verkar ganska given ett tag framåt.

Rast i Ostheim på hemvägen.

De tre borgarna ovanför Ribeauvillé med berget Taennchel i bakgrunden.

Måndag 4 oktober
Vandringsdag. Vi gick från campingen upp genom vingårdarna där skörden pågick för fullt.

Högre upp i vingårdarna var det dock fortfarande lugnt.

Första anhalten - Schlusselstein på 550 m höjd. Vi bad ett vildsvin ta kort. Ellinors protester om att hon ser ut som en gris tystande snabbt när betarna började darra på fotografen.

Schwartzwald i bakgrunden med moln över Alsace.

Nästan framme vid de tre slotten ovanför stan mötte vi samma fototokiga vildsvin igen.

Tisdag 5 oktober
På förmiddan köpte vi en ställning med lådor till och fick riktigt bra ordning och utrymme i garaget. Härligt!

På campingen inbjöds vi till en rundvandring hos vinproducenten Botts och det hörsammade vi förstås genast. Här håller de på att märka 2009 års flaskor. De buteljerades i juni i år.

2009 var ett förhållandevis bra vinår, men 2010 får de bara 40 - 50 % av vad 2009 gav.

Ute på terassen beundrade vi en del av den 20 hektar stora vingård som familjen har. Alla druvor handplockas vilket är ett dyrt sett att göra vin, men de satsar på kvalitet.

Rundvandringen fortsatte ner i vinkällaren där träfaten är närmare 100 år och mycket stora, upp till 10 hektoliter. De måste fyllas helt eftersom syret annars gör att det jäser för fort.

Träfaten övervakas noga och kan kylas ner om proceduren går för fort.

Etiketterna har varierat allteftersom Alsace har hört till Frankrike eller Tyskland under de 150 som familjen Bott haft sitt företag.

Pierre kände en stark samhörighet med Pierre Bott.

2007 var ett mycket bra vinår, 2008 gav harmoniska viner och 2009 var också helt OK om än lite vildare. Här fanns att välja på.

Vi valde en Pinot Gris från 2007 som var mycket god på vinprovningen som avslutade turen och så en harmonisk Gewürtztraminer från 2008 som var superb. Det var tur att vi cyklade dit och bara kunde ta två kartonger vin med oss hem!

Onsdag 6 oktober
Cykeltur söderut. Strålande sol och varmt - inte fel alls.

En av de få cykelrastplatser som finns i Alsace, vid Beblenheim.

Nästan framme i Kaysersberg, med den sugande backen bakom sig,kan Pierre nu andas ut.

Trodde han. Skörden pågick för fullt och vägen blockerades av traktorer som skulle lämna fat med druvor.

Till slut kom vi i alla fall fram. Vårt ordinarie lunchställe var stängt, men det gick att köpa en bit lökpaj i konditoriet.

Förrätten på lunchen visade det sig att vi äter här.

Pierre drabbades nämligen av en stark längtan efter frites merguez så vi trampade vidare till Leclerc i Ingersheim och tillgodosåg hans önskan i grillvagnen utanför.

4,5 mil cyklade vi i det härliga vädret. Det var fortfarande 20 grader när vi slog oss ner för en behaglig lässtund före maten.

Torsdag 7 oktober
Vi var utlovade sol och 20 grader varmt, men det var betydligt mer höstlikt än så. 17 grader och dimma, men vindstilla och ganska behagligt ändå när vi cyklade iväg. Första stoppet var i St Hippolyte.

Utsikten över slätten ner mot Rhen var tämligen begränsad.

Vi har flera gånger varit på vinfest i denna park, men nu var det helt folktomt och gossen stod alldeles ensam och sprutade vatten.

Vi fortsatte norrut och blickade upp mot Vogeserna, men såg inte mycket åt det hållet heller.

Styrkt av en superb skaldjursrisotto på Leclercs roliga cafeteria i Selestat försökte Pierre välta pestkorset som står efter romarvägen, en svensk tradition (?). Det restes 1628, revs 1632 av svenskarna som passerade på väg till Haut Koenigsburg och återuppbyggdes igen 1704. Dessbättre hade den goda och rikliga maten gjort honom lite tung i gumpen.

Kvar att skörda. Druvplockarna var tuffa denna dag och häcklade oss hårt för att vi inte hjälpte till, men vi vågade inte försöka här.

Ellinors favoritaffär i Ribeauvillé, Anne Picots sybehörsaffär. Der går knappt att komma in för att den är så välmatad med allt som rör handarbete. Damen före köpte ett handarbete för 150 euro och garn till det för 60 euro. Då känns tre dockor moulinégarn lite futtigt...