25 Oktober - 12 november, Ulrika och Olle i Sydamerika.

Rapporter och bilder från resan.

arg.gif par.gif bra.gif uru.gif

Onsdag 25 oktober
Vi tog morgonflyget från Arlanda till Newark och blev bägge lika förvånade när vi klev ombord. En Boeing 767?! Flyger man med så små plan till USA?! Olle blev lite besviken över att han inte fick en egen tv med tv-spel, men var nöjd med att ha fönsterplats och att få barnmåltid – eftersom specialmaten alltid serveras först. I New York fick vi gå igenom tullen med vårt bagage. Av någon anledning blev vi skickade för en extra mat- och växtkontroll trots att vårt bagage var tagat till Buenos Aires. Det var en rätt omfattande kontroll av handbagaget också (redan på Arlanda) och i New York fick vi också röntga våra skor. Olle hann fynda en New York-taxi som vi lekte med innan det var dags att gå ombord på planet till Houston och Buenos Aires. Tyvärr krockade planet med en bagagelastare, vilket innebar en försening på fyra timmar. Alla fick gå av planet men vi (läs Olle) valde att stanna på planet och leka. Bland annat använde vi fjärrkontrollerna till våra tv-skärmar som mikrofoner och lekte flygvärdinnor.
arlanda.bmp

Torsdag 26 oktober,

I Buenos Aires tog vi flygbussen och Subte (tunnelbanan) till Avenue de Mayo. Det var soligt och varmt (ca 17 grader) och vi njöt, men var i stort sett de enda som inte hade fleecetröjor och täckjackor. Vi hade ingen vidare tur med hotell, men på fjärde stället vi frågade fick vi napp. Det var på Hotell Europa. Efter att ha kollat lite på Argentinska barnprogram och lekt i garderoben en stund (sånt som man oftast gör på ett nytt hotellrum) begav vi oss ut på stan. Olle gillade obelisken på Avenue de 9 julio. På gågatan Lavalle åt vi en sen lunch. Olle valde pasta med spenat och Ulrika en biff från patagonien med Papas. När maten kom undrade Olle om det fanns möjlighet att dela på rätterna istället. Den delades så att Olle åt upp all biff och nästan alla papas och Ulrika petade i sig den något annorlunda pastarätten. Sen promenerade vi längs Lavalle och Florida till Catedral och Casa Rosado, Bolivar och San Telmo. Sen var det mörkt och vi begav oss hem.

Fredag 27 oktober,

Vi var bägge rätt trötta på Buenos Aires som var en rätt stor och stökig stad och dessutom regnade det ute så efter frukost (medialunas, jugo de naranja och café con leche) begav vi oss med Subte till Retiro (busstationen). Bussen till Patagonien gick på eftermiddagen. Olle vägrade lämna busstationen utan ville stanna där och leka och berätta sagor (om dom bråkiga tjejerna så klart). Fast när det slutade att regna lät han sig mutas med ett löfte om lunch på Mc Donald’s och vi kunde lämna busstationen. Bussen körde non-stop över Pampas till Puerto Madryn (18 timmar). Den rätt torftiga middagen (kokt kycklingfilé och kokta morötter) serverades vid 22-tiden och då sov Olle som en stock. Han hade dock fått en näringsriktig middag bestående av scones, kakor och chokladmjölk av sin ordentliga mamma. Pampas var platt, grönt och med mycket kor, hästar och en hel del ridande män i cowboyhattar.

Lördag 28 oktober,

Efter en näringsriktig frukost som bussbolaget stod för (1 muffins, två kakor, två karameller) kom vi fram till Puerto Madryn. Det var soligt och varmt. Vi fick plats i ett fyrbäddsrum på Hostel Viejma. Olle älskade trädgården så vi spenderade mycket tid i den, men han även med lek på stranden och i parken. Till middag köpte vi pasta och tomatsås att laga på vårt hostel. Fast i köket fanns bara en stekpanna och två plastkoppar.

Olle fick köpa sig en pumpa till lördagsgodis

Söndag 29 oktober,

Tur till Peninsula Valdes och valtur från Puerto Pyramides. Det var valar överallt. Hur många som helst! Supercoolt! Sen såg vi (magallanic) pingviner, sjölejon, sjöelefanter, maras (patagoniska harar/kängurus) lamadjur och ännu fler valar och även späckhuggare och en massa andra djur. På kvällen festade vi loss med tårta (9 pesos!).

Måndag 30 oktober,

Lek på stranden och i parken och i trädgården på vårt hostel så klart. Tänk att dom hade en tidsmaskin som såg precis ut som en vattenspridare! På stranden hittade Olle en benbit. Av killen på vårt hostel fick han veta att den kom från ett lamadjur. Olle åt en lååååång korv till lunch (1.50 pesos). Tog bussen tillbaka till Buenos Aires (18 timmar) på eftermiddagen. Just som vi ska kliva på kommer plötsligt en stark vindpust och blåser iväg vår biljett upp på busstationens tak! Till slut fick vi komma ombord i alla fall. Ganska snart serverad lite fika och Ulrika tar en kopp (sött) kaffe. Då viker sig hennes bord och hon får hela koppen i knät. Hon var inte helt nöjd med att sitta med blöta byxor i 18 timmar.

Tisdag 31 oktober,

En helt ljuvligt underbar försommardag i Buenos Aires. Vi besökte museet i Casa Rosada och lekte i San Martin-parken. På eftermiddagen tog vi bussen upp till Puerto Iguazo (20 timmar). Ulrika hade fortfarande sina kaffebyxor på sig, men nu var dom torra i alla fall.

Onsdag 1 november

Vi tog in på ett rätt sunkigt hostel inne i Puerto Iguazo och fick plats i en 12-bäddssal. Det var varmt och fuktigt och prioriteringen pool och centralt läge kändes helt rätt. Olle kastade sig direkt i poolen. Ulrika stod bredvid och funderade på om man kan få kolera av poolvatten. På eftermiddagen vräkte regnet ner så då var vi inne och spelade spansk skitgubbe.

Hemma på vår gata i stan.

Torsdag 2 november,

Olle vaknade 5.30 så vi kom iväg tidigt till Brasilien. I Foz du Iguacu bytte vi buss och åkte till naturreservatet för att kolla in cataratas. De var helt makalösa! Det var en het (35 grader)och fuktig dag (regnskog) och det var skönt att få lite svalka från vattenfallen/cataratas. Vi såg många stora ödlor och tapirer. Väl hemma blev det bad i poolen igen och lite spansk skitgubbe så klart.

Fredag 3 november,

Bad i poolen på förmiddagen. Sen till Ciudad del Este i Paraguay för lite shopping. Paraguay. Det var varmt, mycket folk, rörigt, billigt och rätt kul. När vi var inne på Casa China och fyndade blev det åska och regn. Varje gång det åskade blev hela affären (som var proppfull med folk) helt mörk. Att ta sig tillbaka var besvärligt. Kön av människor som ville in i Brasilien var arg och gigantisk. Vi lyckades ta oss förbi genom att hålla upp våra pass som VIP-kort och spela extremt korkade turister.

Lördag 4 november,

Regn på förmiddagen, men sen sol och VARMT. Vi tillbringade dagen i Parque Nacional Iguazu. Vi såg alla vattenfallen och tog båten över till ön San Martin. Vi såg massor av stora ödlor, några tapirer och en Caiman (slags alligator). Vattenfallen var verkligen häftiga, men Olle tröttnade på att Ulrika fotade så mycket. På kvällen shoppade Ulrika Osh Kosh-kläder till Olle och Ellen. Sen badade både (!) Ulrika och Olle i poolen för nu var det VARMT! Vi var nu ensamma med personalen på vårt hostel. På kvällen fick Olle feber och på natten hade han 39.7.

Söndag 5 november,

Olle sov till 10-tiden, kom upp och låg på golvet och tittade på Disney-kanalen i knappt en timme innan han ville gå och lägga sig igen. På eftermiddagen gick febern upp igen. Vi var fortfarande de enda gästerna på vårt hostel, men ägaren som verkade ha vänt på dygnet sov i vårt rum på dagarna (inte så kul!).

Måndag 6 november,
Olle skriver :
jaghelsaratjaginte e7k helsniarfronolleochulrika viskatafrjanoksohelsningarfrolle ochulrika

Regn och åska. Det kändes helt rätt att lämna Puerto Iguazu. Vi tog bussen till Buenos Aires (18 timmar). Maten dröjde länge även denna gång, men Olle höll sig i alla fall vaken och fick njuta av biffstek med potatiskroketter samt titta på Los Hermanos Grimm.

Tisdag 7 november,
Tog taxi till Boquebus-terminalen trots att det inte var så långt att gå. Kom med 9-färjan till Colonia del Sacramento i Uruguay. Fick plats i en 6-bäddssal (som vi hade för oss själva) på ett helt suveränt och urmysigt hostel som låg i ett hus från 1891. Vi lekte länge på rummet och med dörr- och fönsterluckorna för det är ju sånt man helst vill göra när man kommer till en ny stad och ett nytt land. Sen tog vi en tur på stan. Den var inte så stor, men väldigt söt. Den gamla delen finns med på världsarvslistan. Vi såg hur många veteranbilar som helst till Olles stora lycka. Dom var överallt! Ulrika gillade Fiat 500 bäst. Efter ett parti monopol på vårt hostel gick vi och åt middag. Olle åt en hyfsat stor hamburgare med papas fritas. Ulrika valde pizza mozarella con jamon.

Onsdag 8 november,
Mycket solig och härlig dag. Mer lek på vårt hostel med teaterföreställningar i fönstret. Besökte några av stadens alla museer och letade strandfynd vid Rio de la Plata. Handlade lite presenter till Ellen och badskor till Olle. På eftermiddagen hyrde vi en golfbil som vi gled (och skumpade) runt på stan i. Omelett till både lunch och middag eftersom det var så gott 293.jpg

Torsdag 9 november,
Lek hemma och på stranden. Härlig dag. Gick på några museer och lyckades ta oss upp i fyren trots tydlig åldergräns genom en lögnaktig mamma och busig son. Åt middag i en veteranbil. Uruguays nationalrätt (en av dom i alla fall) – Chivito. Mums!

Fredag 10 november,
Morgonbåten till Buenos Aires. Snabbfärjan! Drev runt på stan och lekte i San Martin-parken. Solig och underbar dag. Tog flygbussen till flygplatsen. Vårt plan blev försenat på grund av att det hade för lite olja och behövde påfyllning. Olle somnade när vi lyfte. I Houston fick vi gå igenom tullen med vårt bagage för att sen kliva på planet igen. På väg till NYC kollade Olle på Död mans kista och Ulrika kollade på dr House och några filmer samtidigt. Utan ljud för nu fick man betala för att få hörlurar

Lördag 11 november,
Kom fram vid lunch till NYC. Tog flygbussen till stan och kollade runt lite på stan. Köpte en Happy Meal vid Times Square och åkte sen tillbaka till flygplatsen. Olle köpte sig en veteranbil i en surfarbutik. Sen fick han några svenska kompisar. När vi kommit ombord på planet till Stockholm visade det sig att det hade problem med elen och vi fick kliva av igen. En och en halv timme sena kunde vi lyfta till Stockholm. Olle tyckte det var toppen för då hann han röja loss ordentligt med Anton och Morgan ett tag till.