Vi reser tillbaka till Berlin

Denna gång bor vi åter på Hotel Plaza men vi börjar med Filmpark Babelsberg, men ska naturligtvis besöka Olles skola Svenska skolan i Berlin

Lördag 13 april
Avresa 06:30 med Air Berlin

Tidigt, tidigt, men ändå öppet i affären. Dock medförde vi böcker denna gång - Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige bl a - och köpte inget. Det som chockerar damerna är att kungen KÖPER 15 limousiner till Madeleines bröllop. Vad ska han ha dem till efteråt?

Efter en smaskig frukost hemma hos Melanie, Ulrika och Olle åkte vi ut till Filmpark Babelsberg, Tysklands svar på Hollywood, i Potsdam. Där har film spelats in sedan 1920-talet. Vi var tidiga och slapp trängas.

Ulrika och Melanie framför Marx och Engels.

Huset som frestade Hans och Greta.

Revisita från olika inspelningar.

Lätt oroande miljö.

Betydligt lugnare hos John Blund.

Vi åkte de olika attraktioner som fanns och såg sen den stora stuntshowen i vulkanen.

Hjälten i showen landade bredvid Ellinor och Pierre efter denna tur och skakade hand med dem innan han fortsatte rädda den fagra damen i dramat. Mycket ärofullt för dem!

Melanie...

På hemväg testade Pierre currywursten vid Bahnhof Zoo, Curry 36 . Den levde inte riktigt upp till tidigare resultat, tyvärr.

Vi åt därför middag på Kudamm 195 - currywurst för Pierre, förstås - och den var betydligt bättre.

Vårt hem under vistelsen här. Ligger mycket centralt, bara 50 m från Kudamm.

Söndag 14 april

Utflykt med Olle till minnesplatsen för muren vid Bernauerstrasse.

Vid grunden till ett av husen finns en utställning med olika filmer att se.

På det som var den östtyska sidan med vakttornet strategiskt placerat. Obehagligt trots att så lång tid gått sen muren revs.

Uppe i utsiktstornet.

Foton på personer som blev dödade under flyktförsök till västsidan.

Vi tog spårvagnen ner till Alexanderplatz och därifrån ett tåg upp till Hackescher Markt.

Ellinor och Olle tog en liten tur i Hackescher Höfe och beundrade den i vårt tycke finaste av de nio innergårdarna i lagerbyggnaderna från 1800-talet. Mest berömd är dock den första med mosaik på husväggarna. Hela komplexet restaurerades på 1990-talet.

Pierre skulle vänta på en mur utanför, men drogs obönhörligt till detta currywurstställe. God korv och god curryketchup och kan rekommenderas.

Liten paus på hotellrummet.

Parken vid Ludwigskirche en riktigt skön vårkväll.

Middag med Ulrika, Melanie och Olle på trevliga stället Route 66.

Måndag 15 april

På förmiddan åkte vi upp till Gesundbrunnen för att gå en tur i det underjordiska Berlin. Det var dock fullt de närmaste turerna så vi köpte biljetter och tog en promenad i omgivningarna. Inomhuscentret var märkvärdigt likt andra inomhuscenter.

Det går också guidade turer upp på den befästa kullen, men inte just när vi var där.

Dags för vår tur. Den tog 90 minuter och var mycket intressant. Vi fick vandra genom skyddsrum från 1940-talet med en synnerligen engagerad guide som berättade livfullt om hur det var att bo i Berlin under kriget. Det var dock inte tillåtet att fotografera där. Synd, för t ex spåntoaletterna var både fiffiga och miljövänliga.

Efter turen träffade vi Ulrika och Olle vid Bahnhof Zoo. Lustigt nog valde Pierre currywurst till lunch. Lite bättre idag.

Tillsammans åkte vi upp till Alexanderplatz och promenerade via Nicolaiviertel med vitlöksmuséet upp till Unter den Linden.

Ellinor, Ulrika och Olle fortsatte sen till torget vid Ludwigskirche och åt spagettiglass i det härligt varma vädret. Gott!

Middag på Kudamm 195 igen.

Tisdag 16 april

Sista dan. Bäst att skriva lite vykort innan vi reser hem.

Vi tog en promenad i vårt närområde och hittade bl a dessa fina statyer.

Lunch vid Savignyplatz. Currywursten där håller måttet.

Olivaer Platz.

Varmt, varmt, så vi delade på en spagettiglass vid Ludwigskirche. Jordgubbsrippel som ketchup och vit choklad som parmesanost ovanpå glassen som pressats genom en lökpress.

I väntan på Karin och Bernhard.

Tillsammans med Karin, Bernhard och Ulrika fick vi en rolig, härlig och intressant tur till Vannsee där Bernhard är medlem i en roddklubb som vi först besökte.

Vi fortsatte sen till andra sidan av sjön och fick bl a se konstnären Max Liebermans villa med tillhörande vackra trädgård - tyvärr stängd denna dag - och slottet där Vannseekonferensen hölls 1942. Vi fortsatte sen till ett litet matställe och fikade.

Verkligen både gott och trevligt i det ljuvliga vårvädret.

På Tempel i väntan på planet hem.