Vi reser till Berlin och ett 70-årskalas

Torsdag 12 december
Packat och klart. Den här gången var det myc ket som skulle med till Berlin - julklappar och Luciautstyrsel förutom minimalt med kläder.

På Arlanda. Nya böcker är förstås inhandlade och vi är i tillräckligt god tid för att få kaffe/te/öl.Vi flyger dessutom på en tid då allt är öppet...

Framme på hotell Franke. Ett trevligt hotell nära Kurfurstendamm med både Internet på rummet och bra garderober.

Fondväggen bakom Ellinors och Pierres sängar visar Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche efter andra världskriget innan den byggdes upp.

När vi installerat oss tog vi en promenad fram till Ku'damm och tittade på alla juldekorationer upp mot Bahnhof Zoo. Så mycket och så fint!

Vi vek av till Savigny Platz så att Pierre kunde kolla att currywursten fortfarande håller måttet. Det gör den.

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche efter resaurationen. Det är stor julmarknad omkring och den var dagens mål.

Den mest komersiella av alla julmarknader hävdar våra tyska vänner och det är svårt att säga emot dem, men den var kul ändå.

Fredag 13 december
Vi startade dagen med en liten promenad upp till Adenauerplatz och tog där tunnelbana och sen pendeltåg till Bahnhof Magdalenestrasse.

Vårt mål var STASI-fängelset med guidad tur kl 11.00. När vi kom fram fanns ingen tur, men vi fick följa en skolklass från Edinburgh runt i stället och då gavs informationen på engelska så vi klagade inte. Guiden hade själv försökt fly från Östtysklnad. Tillsammans med en kamrat tänkte han sig att via Bulgarien ta sig till Italien och sen söka asyl på Västtyska ambassaden. De hade östtyska kartor och på dessa var alla områden i gränstrakterna felaktiga så de gick vilse och tog sig sedan till Berlin igen. De sa inte ett ord om försöket till någon och klarade sig därigenom från att bli angivna. Finare guide kunde vi inte få.

Efter andra världskriget inrättades i denna forna fabriksbyggnad ett interneringsläger, sen blev det sovjetiskt undersökningsfängelse för Östtyskland. I början av 1950-talet övertog ministeriet för statssäkerhet fängelset och använde det till 1990. Sex - åtta fångar bodde i totalt mörker i dessa celler och olika former av tortyr var vanligt förekommande.

I bilar som denna kördes fångar omkring i timmar för att de skulle tro att de var långt ute på landet. I bilen finns små, små celler och man steg alltid i/ur inne i ett garage så att inga ledtrådar gavs. Bilarna var oftast dekorerade som grönsaksbilar för att smälta in i trafiken.

Fysisk tortyr upphörde så småningom, men den psykiska fortsatte ända fram till slutet. Fångarna bodde i mörka celler helt utan ljud. Målet var inte att omvända någon utan att statuera exempel och visa vad som skedde med den som t ex försökte fly. Flyktförsök straffades med ett års fängelse, kom man fram till mureninnan man stoppades blev det två år. Ett mycket givande och tänkvärt besök.

På eftermiddan träffade vi Karin och Bernd. Först gick vi på ett mycket trevligt ltiet café och sen tog bernd med oss till julmarknaden uppe vi Charlottenburgs slott. Lite mer seriös än gårdagens onekligen.

Slottet.

Härlig julmusik bjöds vi på också.

Lördag 14 december
På förmiddan gick vi en promenad i Charlottenburg med start vid Adenauerstatyn. Aldrig har vi sett så många granförsäljare med så många tjusiga granar som i Berlin.

Wilmersdorfer Strasse. Katarina tog en annorlunda kopp te, men gott var det.

Frestande, frestande, men vi fortsatte.

Ett härligt matpalats med många frestelser.

De hade en utsökt gulaschsoppa.

Liten paus vid vårt hotell.

Dags för resans clou - Karins 70-årskalas. I kassen har vi det vi behöver för vår del av muntrationerna.

Gasthaus Landauer på Landauerstrasse är en av ganska få genuina restauranger från förr. Mycket trevlig och vi fick ett alldeles eget rum.

Anka med pommes duchesse och sauce a l'orange.

Presentbordet.

Minglande gäster.

Damen i rött, Gudrun, var krigsbarn i Tylösand för 65 år sen och talade fortfarande en imponerande god svenska.

Vi överraskade Karin med ett litet Luciatåg. För att komma från toaletten där vi bytte om fick vi gå genom hela restaurangen. Det väckte en viss uppmärksamhet och det var lika bra att vi inte visste att vi såg ut som en flock strandade vitvalar. När vi tågade ut igen fick vi applåder av övriga gäster och en grupp norrmän kom fram och tackade oss.

Söndag 15 december
Morderniserad pissoir. Det fanns utrymme för en toalett åt både herrar och damer. Så fiffigt! Absolut något för Stockholm att ta efter.

På väg till brunch på Rezel med Ulrika, melanie, Olle och Hektor passerade vi restaurangen från igår. Ser trevlig ut i dagsljus också.

Härlig brunch!

Vi promenerade hem från brunchen och hamnade på denna roliga loppmarknad. Dock var besökarna mycket roligare att studera än de saker vi ändå inte kunde ta hem. Vilken härligt blandning av människor!

På eftermiddan hämtade karin och Bernd oss med bil utanför hotellet och så fick vi åka på Krongut/Bromstedt julmarknad i Potsdam. Här finns ckså ett stort och roligt tennsoldatsmuseum.

En stor brasa fanns i mitten och vi njöt av värmen och en kopp glühwein.

Bonusstopp på julmarknaden i Potsdams centrum.

Måndag 16 december
Födelsedagskalas för Natalie hemma hos Karin och Bernd. En härlig brunch fick vi också. Silas var så hjälpsam som bara en tvååring kan vara med att öppna paket.

När kalaset var slut åkte vi till julmarknaden vid Gendermenmarkt. Det är den de flesta rekommenderade oss att gå på på 70-årskalaset och den var fin.

En trevlig grupp spelade varierad musik. Den största behållningen var damen på sxylofon längst fram. Hon älskade verkligen att spela och fick alla med sig.

Alexamarkt. En modern julmarknad med eget nöjesfält.

Julmarknaden vid dem Roten Rathaus.

En tur med pariserhjulet kostade sex euro så vi avstod, men vi hade nog fått fin utsikt därifrån.

Här fanns också en skridskobana.

Vid fortsatte upp till Hackesche Höhe, men där var det ingen julmarknad. Där är det mysigt ändå.

Och så finns ju Curry 61 med Berlins bästa currywurst och inte alls oävna bouletter.

Dags för hemresa efter en mycket varierad och rolig vistelse i Berlin.