Mars 2012, Ellinor och Pierre besöker Budapest.

Att läsa om Budapest

Att åka kommunalt i Budapest.

Världsarv i Budapest.

Måndag 12 mars
Arlanda 10.00 lyfter vi och landar i Budapest 12.20, där tar vi minibussen till hotellet

En av resans höjdpunkter är att välja två nya böcker. Ellinor har just fått behålla den lotionflaska hon så smart köpte på fel sida om säkerhetskontrollen. Killen talade vänligt till henne och sa att hon inte ska göra så mer. Det lovade hon heligt och dyrt. Finns så många andra saker man kan hitta på.

På en halvtimme tömde och fyllde Norwegian planet på nytt och exakt på tid var vi iväg.

Vi hade bokat flygplatsshuttle hemifrån och det fungerade utmärkt. Jätteskönt att så lätt komma till hotell Matyas.

En första promenad. Vårt hotell ligger nästan vid Donaus strand så vi startade med att gå längs floden.

Överallt användes denna metod för att putsa fönster, renovera fasaden och annat.

Stephanbasilikan. Budapests största kyrka blev klar 1905 och rymmer 8.500 personer.

Budapests polis står ständigt på sin post.

Inne i basilikan.

I relikskrinet finns St Stephans mumifierade högra hand.

Vi fortsatte sen vår promenad till avenyn Andressy ut, en bit av Budapests flerdelade världsarv. Här ligger Skräckens hus som bl a annat varit högkvarter för nazisterna i Ungern under andra världskriget.

Kvarvarande och ömt vårdad Trabant.

Att Andrassy ut är en del av världsarvet beror på att det finns så många fina hus längs gatan.

Tunnelbanelinje 1 är också en del av världsarvet. Den blev klar 1896 till firandet av att Ungern funnits i 1000 år och går från hjärtat av stan upp till Stadsparken.

Den stora affärsgatan nära oss.

Elisabetbron, precis bredvid hotellet.

Kvällstur efter Donau. Slottet, Matyaskyrkan och Gamla stan.

Frihetsbron med Gellertbadet i bakgrunden.

Saluhallen.

En av alla fina spårvagnar på Frihetsbron.

Tisdag 13 mars
Frukost i den fantastiska matsalen på vårt hotell. Det är en berömd restaurang där samma zigenarorkester spelat i över 40 år på kvällarna, men på morgonen var det välgörande tyst.

Hotellentrén var tämligen oansenlig, men hotellet mycket trevligt.

Saluhallen i dagsljus.

Dags att ta sig över Frihetsbron till Gellertbadet.

Grottkyrkan. Byggd av den enda klosterorden som bildats i Ungern - Paulinerordern.

Pierre med Elisabetbron i bakgrunden.

Gellertbadet. Ellinor deltog i vattengympan, nogsamt övervakad av ledaren som påtalade varje fel. De trevliga medgymparna visade hur man skulle göra.

Ett mycket pampigt badhus.

Det fanns varma pooler utomhus också.

Entréhallen.

Frihetsbron uppifrån Grottkyrkan.

Inne i Grottkyrkan.

Vi promenerade tillbaka över bron till Saluhallen, ritad av Eiffels arkitektkontor.

Jättegod gulaschsoppa.

På väg in i Semmelweismuseet. En av Ellinors ungdomsidoler sedan hon läst boken Men livet segrade av Morton Thompson. Semmelweis visade att det fanns ett samband mellan att läkarna obducerade på fm och förlöste kvinnor på em och att många kvinnor då drabbades av barnsängsfeber. Han blev dock inte trodd utan hånades länge för detta.

Familjens vardagsrum med en 11-årig Ignaz Filip på väggen. Vi fick köpa ett fototillstånd för ungefär 20 kronor för att få ta fotot.

Instrumentväska.

Vi fortsatte vår promenad upp mot slottsområdet och fick då se en av de gula turistbussar som går både på gator och i Donau komma stävande uppför floden.

Stadsbesök. Massor av publik, men ingen visste vem det var.

Matyaskyrkan.

Fiskarbastionen. Byggdes enbart i dekorativt syfte inför stadens 1000-årsjubileum 1896. De sju tornen symboliserar de sju stammar som bosatte sig här.

Ett av Europas mest berömda konditorier. Grundades 1827 och har fortfarande kvar inredningen i biedermeierstil. Bakverken ska vara omöjliga att motstå så vi gick inte in.

Gata i Gamla stan.

Kugghjulsbanan upp till slottsområdet och Gamla stan.

Äntligen fick vi gå över Budapests mest berömda bro, Kedjebron.

Onsdag 14 mars
Innergården på hotellet.

Dagens första sevärdhet är synagogan, Europas största och näst störst i världen efter en i New York. Den rymmer 3000 personer.

Raoul Wallenbergs minnesträdgård med en tårpil där varje blad bär namnet på en av de familjer som dödades i Budapst under andra världskriget.

Pierre fick låna en kippa för att få komma in i synagogan.

På orgeln har både Lizst och Saint Saens spelat.

Vi fortsatte till tunnelbanemuséet.

Postmuséet.

Vi börjar bli trägna resenärer på linje 1.

Hjältarnas torg nära Stadsparken.

Vid målet för dagen - hälsobadet Széchenyi i Stadsparken. Det öppnade 1881 och är en av Europas största hälsobadanläggningar.

Ståndsmässiga hytter med moderna lås.

Äntligen kan vi hoppa i. I simbassängen är det 27 grader, i denna 30 och i den varmaste 37 grader.

I den varmaste bassängen pågår ständigt schackpartier.

Lunch - gulaschsoppa. Vi genomför en jämförande studie. Saluhallen leder än så länge. Det är bara 10 grader ute, men solen värmer vi har tillbringat en lång stund i den varmaste bassängen.

Simbassängen kräver badmössa, men det köpte vi ju i Gellertbadet så det ordnade sig.

På hemvägen tog vi en ny väg och hittade en massa spännande stånd.

Kvällspromenad med både delad korv och en mugg ungersk glögg, forralt bor.

Han spelade Champagnegaloppen så lekande lätt på sina glas.

Vörösmarty tér, ett av Pests mer populära torg. Statyn föreställer Mihalý Vörösmarty själv omgiven av människor som ska hylla honom.

Vår station på linje 1.

Torsdag 15 mars
Riktig söndagsstämning när vi kom ut på morgonen. Utanför hotellet fanns en bussparkering som nu fylldes av hitresta ungrare med flaggor och plakat inför firandet av nationella minnesdagen av revolutionen 1848.

Morgonpromenad efter Donau till Kedjebron.

Ingen verkade dock vara på väg någon särskild stans så vi tog linje 1 upp till Stadsparken igen.

Vi startade med zoo.

Entrén till Széchenyibadet från andra sidan. Här går de som ska bada kar och få t ex lerbehandling in.

Vi kunde inte motstå frestelsen att få bada igen.

Pierre passade på att dricka brunn också.

Vajdahunyadslottet, ett riktigt spökslott. Det är en kopia av ett slott med samma namn i Transylvanien och byggdes till milleniumutställningen 1896. Det var då i trä, men blev så populärt att det byggdes om i sten.

Brunnsvattnet gjorde Pierre lätt illamående, men en mugg forralt bor återställde ordningen.

På vägen hem kom vi förbi Deak tér där det var massor av människor, flaggor och tal med anledning av nationella minnesdagen av revolutionen 1848.

Nära vårt hotell hade ultrahögern samlats i en demonstration som var betydligt mer orolig med slagord och massor av poliser.

På kvällen var allt lugnt igen. Vi åt middag ute :-)

Sen gick vi upp till Deak tér och lyssnade på musik tillsammans med många andra.

Fredag 16 mars
Sista morgonen. Ljuvligt vårväder så vi tog en promenad när vi packat. Lite senskrivna vykort postades.

Vandring längs Donau. Frihetsbron med Gellertbadet.

Elisabetbron.

Frihetsmonumentet på Gellertberget restes av ryssarna till minne av de soldater som stupat i strid med tyskarna och är inte alldeles uppskattat av alla. En del av monumentet har flyttats till Statyparken i utkanten av staden som vi inte hann besöka.

Den enda pråm vi såg på hela vistelsen i Budapest.