December -07 januari -08 Emma Olle och Ulrika i Costa Rica.

map.jgif
Resväg, San Jose - La Fortuna (Arenal) - Monteverde (Santa Elena) - Uvita (Via San Jose) - San Jose

Söndag 23 december
Avresa från Arlanda 10.40, ankomst NYC 13.35. Vidare 16.55, ankommer San José 21.18. Blir hämtade av och bor på Mi Casa Hostel i San José.

Måndag 24 december
Avresa från Coca Cola-terminalen i San José till La Fortuna klockan 08:40. Här i La Fortuna bor vi på Arenal backpackers resort i en sovsal med ett gäng yankare och en tysk tjej. Det är OK.

Olle badar massor i den fina poolen. Tyvärr regnar det oavbrutet.

Tisdag 25 december

Vi firar jul på Arenal Backpackers resort vid vulkanen.
I dag var vi och vandrade i regnskogen i kanten av vulkanen och försökte se lavaströmmarna.

Sen njöt vi av de heta källorna i Baldi och drack medhavd julmust. Det var så härligt!

Onsdag 26 december
Avresa från Arenal.
God fortsättning! Vi kom for en stund sen till Monteverde. Vi bor på Monteverde Backpackers i Santa Elena. Vårt rum är superfint. Vi åkte hit med minibuss-båt-minibuss . Vägen var mycket vacker, men den hade rasat så det tog en stund att ta sig fram eftersom chaufförerna var tvugna att gräva bort rasmassorna.
Nu ska vi gå och äta och dricka cafe con leche (emma och ulrika) och banana con leche (frukt shake m banan) (olle). Mat blir det också. Vi åt en rejal frukost innan vi for. Emma åt tostadas (supergoda rostade/stekta mackor) och färsk frukt (ananas, papaya, banan, vattenmelon). Olle åt scrambled eggs och pancakes. Ulrika åt gallo pinto (stekt ris m bönor=costa rica frukost) och scrambled eggs.
Här i Monteverde ska vi sova i fyra nätter. Sen tar vi bussen till Uvita. Vi har tänkt att vandra i cloud-rainforest och gå på sky-walktur och kanske kolla på någon kaffeodling. Olle är sugen på en nattur och kolla på djur. Vi har sett kolibri och sån där snygg fågel med stor näbb som jag just nu glömt namnet på.(Toucan kanske? Red.)

Torsdag 27 december
Hej! En solig och blåsig dag i Monteverde. Fast här blåser det tydligen alltid. Våra kläder har torkat sen Arenal, vilket är skönt. Vi har precis ätit världens godaste frukost som vår värd Carlos lagade åt oss. Massor av färsk frukt, utsökt kaffe och sen en härlig kaka.

Om en stund ska vi iväg till ett naturreservat och gå en Sky-walk tur över regnskogen (selvatura park). Imorgon ska vi nog åka och försöka få en inblick i Costa Ricas kaffeproduktion. På Olles födelsedag ska nog Emma och Olle på en Canope-tur och glida på vajrar över regnskogen. Ulrika har fegat ur och ska vara hemma och pynta inför Olles 7-årskalas istället.

Fredag 28 december
Hej! Vi har faktiskt sol igen!
Olle och Emma åkte iväg på canopy med Monteverde Extremo Canopy tidigt imorse. Jag har njutit av en lång (varm!!!) dusch, fri surfing på datorn och ska nu gå upp till stan och dricka super-gott costa rica kaffe och läsa i någon av mina julklapps-böcker.
Igår åt vi bland annat extremt goda faijatas på en mysig restaurang bara ett stenkast från vårt hostel. Maten här i Costa Rica är riktigt, riktigt bra. Gallo pinto till frukost är så gott!
Imorgon ska vi nog vandra runt på egen hand i regnskogen och kolla på en kaffeplantage. Vi kommer fira Olle så klart också. Tidigt, tidigt på morgonen den 30:de tar vi public bus till San Jose. Vi har fått tips om en annan buss ner till Uvita sen som vi tänkte satsa på att komma med. Den går via San Isidor (eller nåt liknande). Man slipper då Coca Cola terminalen vilket är skönt för att det är så lätt att bli rånad där och sen försvinner det ofta bagage från bussarna från coca cola terminalen.
Vi funderar på att åka till San Jose en dag tidigare från Uvita för att hinna med att bestiga en vulkan. Vi får se om vi hinner det.
Ha ett riktigt trevligt nyår om vi inte kommer åt att skriva innan dess.

Lördag 29 december
Hej! Emma och Olle hade det otroligt kul och häftigt på turen igår. Olle hade fått åka med en av guiderna och själv. Emma provade tarzan-swing, vilket hon ångrade lite efteråt men nu har hon gjort det i alla fall. "Tänk er att kastas ut 10 meter i luften och bara falla rakt ner och sen börja gunga"
Nar Emma och Olle kom tillbaka åt vi en utsökt lunch på vårt stamhak. Olle drack chocolate con leche som omväxling mot banana con leche som han brukar välja.
I natt började det blåsa otroligt mycket och Olle vaknade av alla smällande ljud. Sen lyssnade han på sin mp3 och somnade till slut om. På morgonen väcktes han av Emma och Ulrika som sjöng och kom med chokladtårtan, kort och paket. I tårtan satt ett 7-årsljus.

Olles kommentar om dagen så långt:
"Det är skönt att vara sju år nu. Det var jättefina presenter. Jag ska leka med sakerna. Vi har det bra på semestern. Det häftigaste hittills har varit att åka linbana. Costa Rica är ett fint land. Maten är bra och frukosten är jättegod. Det godaste hittills var årtan jag fick i morse"

Vi vet inte riktigt vad vi ska göra idag. Vi funderar på att promenera till Monteverde. Först ska vi se hur vädret ska bli. Just nu kl 9.00 så skiner solen, samtidigt som det regnar ett piskande regn och blåser väldigt mycket. Nu ska vi äta frukost och dricka supergott kaffe.

Söndag 30 december
Tidig start från Santa Elena med 06.30 - bussen, Den var helt fullpackad, men vi fick sittplatser. Olle sov större delen av den 4,5 timmar långa resan. Han ville inte ha något av sitt 7-års godis eller några kakor!!!!

Vår busschaufför var riktigt, riktigt arg. Han var tvungen att stanna bussen flera gånger och fixa med motorn och han blev argare för varje gång. Efter varje gång skrek han lite åt de som satt längst fram i bussen. När vi kom fram till San Jose släppte han av alla mitt på en gata istället för att köra fram till busstationen som låg i en annan del av stan.

Vi kastade oss in i en taxi och åkte till Muscocterminalen för att hinna med halvelva-bussen. Stationen var fullproppad med människor. Det var helgtrafik och det visade sig att bussen gick först 13.00. Vi åt lite mat och och hängde pa stationen. Bussresan gick bra. Olle sov större delen. Det var en timmerbilsolycka på vägen och totalstopp i trafiken och vi blev stående i 30 till 45 minuter. Det gjorde att vi missade bussen i San Isidro till Uvita. Istället fick vi ta en taxi (privat bil). Det gick bra. Vårt hostel är riktigt fint. Olle låg större delen av kvällen i en hängmatta. På natten hade han 39.6 i feber.

Måndag 31 december
På morgonen mådde Olle bättre, så vi startade vår nyårsafton med en promenad till ett vattenfall ute i regnskogen. Så coolt! Och skönt! Olle åkte i ett litet fall och han och Emma hoppade från en klippa. Sen halkade han på en hal sten och slog upp låret.

På vårt hostel träffade vi Maria och Magnus från Umeå. Vi handlade mat med dem och lagade sen mat tillsammans med dem och en kille från Tyskland som heter Christian. Det blev riktigt gott. Sen satt vi och snackade och drack Emmas utsökta drinkar (rom och cola) till tolvslaget. Olle slocknade i en hammock. Hmm,just det. Hängmatta heter det på svenska. Vi börjar få problem med språket efter så lång tid:o) Vi väckte honom till tolvslaget då det var en del fyrverkerier. Maria och Magnus skulle vidare söderut nästa dag och bussen skulle gå runt fem så efter tolvslaget gick vi alla och lade oss.

Tisdag 1 januari
Idag har vi varit på valskådning, men vi såg bara valar på håll. Sen snorklade vi massor. Det var helt underbart! Vi var ute hela dagen. Det var helt otroligt vackert. Nu ska vi snart börja laga middag, Tostadas.

Onsdag 2 januari
Idag var vi på en helt underbar paradisstrand och badade. Så härligt. Olle fick några kompisar och gick runt och plockade eremitkräftor och hoppade i vågorna. Jag läste boken om när Göran Kropp besteg Mount Everest. Den fanns på engelska på vårt hostel.

Nu ska vi gå och plocka lite bananer och gå till vattenfallet. Vi har precis varit på en soda (typ Imbiss men med mer färsk frukt och mindre wurst) och ätit Gallo Pinto och färsk ananas. Tror den hette Soda Canalla. Den ligger en bit bort på vår dirtroad.

Torsdag 3 januari
Idag har vi mest softat och letat efter en hatt åt Emma. Olle klev upp först imorse och gick ut och beställde pancakes till frukost. Så Emma och jag fick sovmorgon. Vi gick och åt frukost på en soda sen. Det var gott. Nu har vi ätit en tidig middag och ska börja packa.

Vi tar 4.30 bussen till Quepos och sen till San Jose. Vi har precis fått klartecken fran Costa Rica Backpackers att de kan ordna ett rum (eller plats i ett dorm) åt oss. Det blir bra for dom har pool. Hostelet ligger dessutom på lagom avstånd från Coca Cola terminalen.

Nu ska vi äta efterrätt. Chokladbuffe. Jag tog en sväng till Supermercadon och köpte alla sorters choklad dom hade.

Fredag 4 januari
Vi skulle ha bott på Costa Ricas Backpackers i dag, men rummet var så sunkigt att vi tog en cab till vårt gamla kära Mi Casa Hostel. Vi har fått ett helt supersnyggt och stort rum. Nu ska vi äta sen lunch. I morgon åker vi på en tur till vulkaner, vattenfall mm och är ute i tolv timmar. Turistigt, skönt och kul! Hälsar Ulrika sittandes i t-shirt och shorts i ett soligt och varmt Costa Rica.

Lördag 5 januari
Turen
vulkan.bmp

Söndag 6 januari
Avresa från San José 09:00, Till NYC 15:11 vidare 17:30.

Måndag 7 januari
Ankomst till Köpenhamn 07:10 vidare 08:20, ankomst Arlanda 09:35.