Vi återvänder till vårt kära Frankrike

Onsdag 13 juni
Olles skolavslutning, därefter är vi på väg! Trodde vi, ja. Ett åskoväder dagen innan avresa gjorde att vi stod utan Internet hemma. Bara att fixa om extraordinarie fastighetsskötaren skulle vilja komma. Efter inköp av nytt modem och många samtal till kunnig och hjälpsam support på AllTele var allt klart vid halv tre och vi kunde ge oss iväg. Vårt första stopp blev i Mjölby - ditledda av support hemifrån kunde vi köpa dagens middag - sushi.

Vi stannande för dagen i Gränna och åt den goda sushin.

Kvällspromenad längs Vättern.

Torsdag 14 juni
Vi hade en otrolig tur vid båda färjorna på sträckan Helsingborg - Puttgarten. Inte på någon av dem behövde vi stänga av motorn utan kunde bara köra direkt ombord. Det gjorde att vår mycket dryga dagsetapp ändå belv ganska bra. Strax före sex var vi framme på campingen Auf der Simpel vid Heidepark Soltau.

För säkerhets skull kollade vi lite i förväg.

Fredag 15 juni
De trevliga skogsvägen från campingen till nöjesparken.

Krake sett från Utsiktstornet. Det var häftigt att hänga några sekunder innan vagnen åkte ner mot Krakes mun. Vi åkte flera turer innan det blev alltför långa köer.

Aqua spin.

Litet mellanmål. Gyros var jättegott och en portion räckte bra till tre personer.

Dags för Colosses. I år var Olle tillräckligt stor för att få åka den och det gjrode vi många gånger.

Obegriplig föreställning med mycket skickliga akrobater.

Åter på campingen fick vi se fina slöjmoln.

Mysig avslutning på kvällen. Olle kollar på TV och läser sen sin fängslande bok Cirkeln.

Lördag 16 juni
Stopp för dagen i Metz. Campingen var nästan full, men vi fick en plats med utsikt över Moselle.

Kvällspromenad in till stan i regn. Vi tog en kaffe/öl/glass på torget nära den pampiga domen.

Söndag 17 juni
Vi fortsatte söderut och stannade för lunch efter vägen. Äntligen värme!

Bourg-en-Bresse. Traditionellt stopp numera. Ellinor och Olle försvann som vanligt direkt till den intilliggande badanläggningen. Denna gång gick det att bada utomhus också - härligt!

Måndag 18 juni
Fortsatt resa söderut. Värmen gör att vi uppsöker Decathlon i St Etienne och köper kompletterande shorts.

Även i år passerar vi Le Puy och får njuta av utsikten över kyrkan och madonnan på var sin bergstopp. Renovering av madonnan pågår alldeles uppenbart så vi avstår från att klättra upp i henne.

Som högst var vi på 1265 m höjd, men nu åker vi neråt igen.

Dagsstopp norr om Millau, en liten kommunal camping mitt ute på landet. Jättefin!

Och den hade dessutom poolen igång. Vi svalkade oss mycket och länge.

Vid campingen flyter floden Le Lot med en badstrand vid campingen. Det var dock både strömt och sörjigt när Ellinor provade att gå i så vi nöjde oss med bassängbad.

Tisdag 19 juni
För första gången åkte vi viadukten vid Millau norrifrån.

När planet med Katarina ombord landade i Bezieres stod vi så nära att vi såg henne gå nerför trappan. Ingen stor, men en trevlig, flygplats.

På plats i Carnon plage. Olle läser Hungerspelen.

Första strandbesöket.

Onsdag 20 juni
Olle tog med Svensson hem och han fann sig snabbt tillrätta.

Slö stund efter middan. Olle läser Hungerspelen, men nu börjar även den ta slut.

Torsdag 21 juni
På väg till markanden i Carnon. Härliga promenadvägar med massor av blommor.

Framme. Oj, vad mycket vi behöver. Var ska vi börja?

Hemlagad nougat med olika fyllningar frestar starkt.

Badstranden igen. Jättevarmt i vattnet så Katarina och Olle rusar i direkt. Ellinor hann inte innan kameran kom fram.

Den 21 juni är alltid Musikens dag i Frankrike. Vi gick in till torget i hamnen och lyssnade på ett artistpar, åt glass och njöt av den ljuvliga kvällen.

Och så dansades det lite också, förstås.

Fredag 22 juni
Misommarafton. På väg att ordna kvällens buffé.

Efter sol och bad och lite Små grodorna grillar Pierre merguez.

Svensk-fransk midsommarbuffé.

Efter middan bjöd Olle på korttricksföreställning. 14 olika trick, alla mycket snitsigt utförda. Hur gör han?

Stjärnans loge.

Lördag 23 juni
Dags för sista etappen före slutmålet Argeles-sur-mer. Lunchstopp utanför Meze.

Första besöket i vinkooperativet.

Söndag 24 juni
Lägret är klart, med tvätt och allt som hör till.

På kvällen visade lokala producenter sina produkter på torget vid havet. Man köper en liten väska för två euro och får då glas och biljetter att prova för.

Havsutsikt.

Pierre med våra fynd.

Kvällspromenad.

Churroz.

Måndag 25 juni
Måndagsmarknaden nära campingen. Ellinor är på god väg att köpa en ny sekatör med stegfunktion eftersom den gamla gått sönder. 25 euro var dock i mesta laget.

Resten av dagen ägnades åt sol och - mest - bad. 22 grader i vattnet och 31 i luften gorde valet lätt.

Pierre och Olle jobbar för att även i år kunna utföra sin vattenkonst.

Ja, det gick i år också!

Tisdag 26 juni
På förmiddan tittade vi på den fantastiska fotoutställningen om jordens resurser efter strandpromenaden. Vägen dit var varm.

Lite svalare bland husen hem och så kan vi välja favorithus också.

Onsdag 27 juni
Vandring till Collioure, sju km i stekande hetta, men ändå härligt att gå.

Collioure.

Fästningen.

Marknaden.

Pierre åt ostron. Stora och goda.

Utsikt från skuggan där vi väntade på båten hem.

Torsdag 28 juni
Efter sol och bad i höga vågor var det dags att se semifinalen i fotbolls-EM mellan Tyskland och Italien.

Redan före pausen var det dock dags att gå hem eftersom Italien ledde med 2-0. Inte alls vad vi ville.

Fredag 29 juni
Varmt och skönt, men alldeles grått ute. Vi tittade på resten av den fina fotoutställningen om naturen efter strandpromenaden och kunde på hemvägen konstatera att det var alldeles tomt på stranden. Gul flagg dock - lite farligt att bada.

Hela strandområdet i Argeles. Vi brukar hålla till på Plage Centre.

Liten stadstur och sen åkte vi upp våra fyra kvarvarande poletter på Crazy wave. Kul!

Pierre hittade ett halssmycke han bara inte kunde motstå - en surfingbräda med Che Guervara på.

Lördag 30 juni
Vår sista sol- och baddag. På kvällen var det parad genom stan. På vägen dit passerade vi duk- och handduksaffären, men motstod frestelsen att köpa något.

Paraden. Det visade sig mycket snabbt att de flesta som gick i paraden hade gott om confetti och gillade att slänga den på åskådarna.

Ellinor pratar med en av deltagarna som sen vräker confetti över henne.

Fröken Argeles 2012 kom med allra sista vagnen. Hon var en baddare på att slänga confetti också.

Fest på torget.

Söndag 1 juli
Grå och regnig dag. Vi njöt av att läsa, spela kort och andra stillsamma inomhussysselsättningar och hade det väldigt bra. Olle visade några nya korttrick och så var vår sista gemensamma dag i Argeles över.

Måndag 2 juli
På förmiddan startade vi bilresan mot Girona flygplats. En mil norr om avfarten körde vi plötsligt in i ett vägräcke på motorvägen. Ingen skadade sig fysiskt, men vi blev alla lite chockade. Polis och bärgare var snabbt på plats och poliserna skjutsade Katarina och Olle den sista biten till flytgplatsen så att de kunde ta planet hem.

Ellinor och Pierre åkte med bärgaren till en verkstad i La Jonquera som visade sig ha en fantastisk engelsktalande Judith. Hon inte bara hjälpte till att få igång processen med att få bilen lagad utan ordnade dessutom plats på ett hotell och skjutsade dit. Värre var det med det svenska försäkringsbolaget. Tio samtal, tre timmar i telefon och ändå inga besked om ens vem man skulle prata med.

Tisdag 3 juli
Plötsligt lossnade dock allt när Ellinor fick tag på rätt person. Genom ett superbt samarbete mellan Judith och försäkringsbolaget kunde vi redan vid lunch få besked om att skadan skulle lagar på plats och betalas av försäkringen. Hurra för alla fina människor! Vi tog en promenad i stan.

La Jonquera är ingen stor stad och det mesta där handlar om billig sprit och cigaretter. Precis bredvid vårt hotell låg den populäraste affären där kommersen pågick 8 -- 22. Dock finns också andra delar av stan - t ex den trevliga promenaden utefter den nästan uttorkade floden.

Judith tipsade oss om detta museum, MUME, som visar hur det var i Katalonien under spanska inbördeskriget och andra världskriget. Ett mycket fint museum som skakade om oss ordentligt.

Kvällspromenad i stan (gick fort) med blommande bourganvilla.

Onsdag 4 juli
Först hälsade vi på Silvia där de nu påbörjat reparationen. I morgon kommer reservdelarna från Figueres.

Sen använde vi ett annat tips från Judith - den kommunala simbassängen och fick en härlig eftermiddag där.

Den hemska bilden ska visa vårt dilemma - alla badkläder är i Argeles och det finns bara stringtrosemodell att köpa i La Jonquera. Var får alla rejäla matronor sina badkläder ifrån? Lösningen blev köpt behå och egna underkläder vilket funkade bra.

Ny upptäckt på kvällen. Tapas variadas betyder inte ett fat med flera smårätter här utan att det finns flera små rätter att välja bland. Och vi som var så sugna på en tallrik med blandat innehåll.

Å andra sidan smakade både den katalanska korven och grillspettet alldeles utmärkt de också.

Poliskongressen pågår fortfarande. Lite spännande att de har den i full mundering.

Vägg i vägg med hotellet lgiger den mest populära affären för gränshandeln. Vi har t o m en egen ingång till den och den är öppen till efter 22.00 med samma tillströmning av kunder hela tiden.

Torsdag 5 juli
Vi tog lokalbussen in till Figueras. Tar en dryg halvtimme och kostar tre euro.

En av flera torg med handel. Saluhallen är under stor reparation och stängd.

I detta hus föddes Salvador Dali den 11 maj 1904.

På museet igår berättade de att många hus i Figueras förstördes under inbördeskriget och andra världskriget, men fortafrande fanns många vackra hus kvar.

Gamla stan. På Ibericus åt vi en fantastiskt god smörgås med den lokala skinkan som pålägg.

De sålde också skinka.

Liten gränd.

På väg upp till Salvador Dali-museet.

Det var enorma köer för att komma in så vi avstod.

Kyrkan var sval och vacker med fin körmusik.

Pierre väntar på transport hem igen efter en rolig dag där nog besöket på det tekniska museet var allra bäst. Det var en riktig nostalgitur bland tekniska maskiner. En familj har låtit sina privata samlingar bli museum i ett av sina hus. Vi fick bl a se en Enigma kodmaskin, den civila modellen med fyra hjul mot den militäras fem.

Kvällspromenad längs den uttorkade floden.

Är det möjligt att denna välsorterade butik inte har mörk choklad med salt i? Ja, det var det.

Fredag 6 juli
Orolig dag att fördriva. Ska vi få bilen eller ej? Pierre funderade på att dränka sin oro i alkohol, men en rosa elefant fick honom på bättre tankar:-

Vi kollade noga noga på det lokala museet.

När man ser garaget kan man ställa sig frågan om det här ett ställe där man med förtroende lämnar sin trasiga bil? Med facit i hand är svaret ett rungande JA.

Höjer man blicken över alla parkeringsplatser och bilar i La Jonquera är det otroligt vackert.

Braklunch på långtradarkafé. Pierre åt xurrasco de vedella - supergott!

Ellinor valde escalopa minasela de vedella på kalvkött. Lika gott det.

Kaffe intogs på Tramuntana efter maten. Då ringde Judith - bilen är klar!

Räkningen färdigställs, Judith undanröjer de sista hindren genom att kontakta Solid försäkring. Vi betalar självrisken på 573 euro och sen kan vi ge oss av. Åh, så härligt!

Lördag 7 juli
Silvia på sin vanliga plats i Argeles med nya delar framtill. Vi kunde bo kvar en natt till och hinna ifatt oss själva, så otroligt bra. Lakan och all smutstvätt torkar i solen och blåsten. Det behövs inte så mycket för att allt ska kännas lättare igen.

Lunchen köpte vi på restaurang Lili. Musslor i katalansk sås med pommes frites för 10 euro. Så gott!

En sista promenad på stora gatan. På en vecka har det säekrt blivit dubbelt så mycket folk.

Och en sista muscat musseu på kooperativet. Vi är reda att åka vidare.

Söndag 8 juli
Vi åkte ganska tidigt, men det tar tid att komma till Lourdes. Vid fyratiden är vi ändå framme vid camping du Loup.

Liten tur in till Lourdes. Vi var förvisso inte ensamma.

Det går att köpa ljus från 2,50 till 150 euro. De får sedan stå i olika avdelningar.

Grottan där Bernadette elva gånger fick sina uppenbarelser. Stenarna i grottan är alldeles blanka av alla händer som vidrört dem.

Lourdes är en stor stad, men runt grottområdet är all kommers stenhårt inriktad på pilgrimmer och andra besökare.

Måndag 9 juli
Härligt att få färskt bröd från brödbilen! Allt kostar för enkelhetens skull en euro.

Den lilla grå pricken i mitten bakom liggvagnarna men framför bårarna är Pierre som sitter i kö för att få bada i heligt vatten.

När badet var klart tog vi bussen upp till bergbanan för transport upp till Pic du Jer.

Den blev klar 1900 och verkar inte ha genomgått något större renovering sen dess, men den tog och tryggt upp till 900 m höjd.

Först lunch på värdshuset som har funnits lika länge som bergbanan.

Sen fortsatte vi uppåt och fick se korset till Bernadettes ära, beslyst på kvällarna.

Här finns också Europas högst belägna grotta och vi gick en guidad tur.

Turen var trevlig, guiden mycket engagerad och talade en långsam och lättförståelig franska, men det var inte den mest imponerande grotta vi besökt. Stalaktiterna var bara snäppet över Lummelundagrottans.

Tillbaka i stan följde vi en blå linje och hamnade vid Bernadettes födelsehus.

I den stora St-Pie-X-kyrkan pågick en gudstjänst för och med de sjuka. Den rymmer 20.000 personer och var nästan fylld till hälften denna måndagseftermiddag.

Vi skulle bra gärna vilja vandra dit upp!

På kvällen - som alla kvällar under sommaren - var det en ljusprocession. Vi går i slutet och möter början av tåget. Som vi räknade bör det ha varit omkring 7000 personer som deltog från minst 15 länder.

När alla till slut nått det stora torget bars en belyst Bernadettestaty fram till podiet. En gosskör från Bordeaux avslutade sedan mötet.

Tisdag 10 juli
Fortsatt resa upp till Villeneuve-sur-Lot. Mycket fin kommunal camping, i originalskick sedan 1950-talet.

Promenad in till stadskärnan. Kyrkan är en av de få sevärdehterna, byggd i romansk-bysantisk stil.

Bernadette har stor betydelse även här.

Vid den gamla bron från 1200-talet finns detta kapell från 1400-talet hopbyggt med bron.

Utsikt från bron med alla spännande påbyggnader.

Damernas alldeles egna duschbyggnad på campingen. Mycket varmare vatten än hos herrarna som fick dela uppvärmning med disk och dusch - en klar nitlott för dem.

Onsdag 11 juli
Dagens stopp blev i Limoges. Vi kom så sent att det inte var någon idé att åka in till centrum. I stället gick vi runt sjön i fritidsområdet där campingen ligger. På slutet fick vi se denna laxtrappa. Nära campingen tvärs över fångade de ädelfisk i den lilla ån.

Vi fick dock hålla till godo med merguez till middag och lade halva campingen i ett rökmoln.

Torsdag 12 juli
Dramatisk åkdag, i alla fall för Ellinor som körde. När vi närmade oss Orleans lade den nya GPS:en av och Pierre fick guida henne med hjälp av karta genom Paris ytterområden med sexfiliga motorvägar och annat. Det gick dock alldeles utmräkt och fortfarande sams kunde vi stanna för dagen i Cezanne. Även den ingår i vår studie av franska kommunala 50-talscampingar. Nyreoverad inuti, men i urspringsskick på utsidan. Kostade dessutom under 100 kr för en natt.

Det småduggade lite, men med så härliga tvätthoar är en liten tvätt ett måste.

Fredag 13 juli
Sista Frankrikestoppet, Charleville-Mézières. Här har vi bott förr, men denna gång var det till och med blötare och regningare än någon gång förut. Vi valde en plats på stenbeläggning, men hela tiden fastnade andra djärvare husbilsåkare i den blöta gräsmattorna och fick dras loss av en liten traktor. Det fina torget kan beses många gånger.

13 juli brukar vara festlig och efter en stund fick vi se att de förberedde stans fyrverkeri tvätt över Meuse. Snacka om att vi får parkettplats!

Gångbron över Meuse ligger precis bredvid campingen och har snofsats upp med belysning sen vi var här senast.

Dags för fyrverkeri. De hade inte snålat med det, precis, och under upskjutningen var det uppehållsväder.

Det var utlovat bal populaire på torget vid midnatt så vi promenerade dit. Artisterna gjorde nog vad de kunde, men spöregn och liten publik var inte dansbefrämjande. Vi gick hem igen och fick ta den långa blöta vägen hem också eftersom gångbron fortfarande var stängd av säkerhetsskäl efter fyrverkeriet.

Lördag 14 juli
Frankrikes nationaldag är väldigt tyst och stilla före lunch. Vi tog en promenad och fick se att denna båt kommit under natten.

Det visade sig vara en kopia på kryssningsfartyget Monarch of the seas i skala 1:8. 14.00 var vi på plats för en guidad tur.

En gruvarbetare i Lorraine har byggt den och åker sedan den blev klar 2005 runt tillsammans med sin hustru och visar upp den. Han var oerhört entusiastisk och nöjd med sitt arbete. Vi fick prova att sitta i styrhytten.

Det tog honom 12 år och 30.000 arbetstimmar att bygga fartyget. Han har fått originaltyger, takpanel, en del väggar och annat från Monarch of the sea och även från Queen Mary.

Matsalen med gardiner från Queen Mary, flamsäkra.

Ellinor och byggherren själv i baren. Han har små discolampor i taket och originalglas från Monarch of the sea.

En trappa ner ligger köket. Till vänster är en hiss som går två våningar upp. Hans dotter har graverat glaset i en duschkabin uppe i matsalen som hissdörrar.

Paradsovrum från Queen Mary i minirum.

Efter det upplyftande besöket fortsatte vi vår promenad och kom till stationen.

Pierre var synnerligen nöjd med att sista Frankrikemiddagen denna gång innehöll frites.

Kvällspromenad upp till Påvarnas torg.

Söndag 15 juli
Regnet vräkte ner när vi lämnade Frankrike, men förbättrades sedan allteftersom vi kom norrut. Lunch efter autobahn.

I Allertal kunde vi till och med sola en stund.

Måndag 16 juli
Vad gör man om man har en dag att fördriva i väntan på en färja kl 22.00? Med årskort på Heidepark Soltau är frågan lätt besvarad så vi åkte dit och roade oss kungligt, om än mest med 60+-saker. Dit var det ingen kö.

Travemünde har vi sällan fått se som sommarstad och den visade sig vara mycket trevlig. Innan vi körde ombord började det dock regna och det var förvisso inget litet duggregn.

Härligt att lämna över körandet till färjans personal och bara njuta av resan.

Tisdag 17 juli
Ny tradition. Vår vikarierande fastighetsskötare kommer med tåg till Lund och åker sen med oss hem.

Här kommer hon. Välkommen!

Älmhult blev dagens stopp och vi promenerade efter fina skogsvägar in till det roliga lilla IKEA-varuhuset. Fynd gjorde vi också - två lampor som drivs med både ljus och vind fick vi till priset av en.

Utsmyckad regnsäker plats. Det kunde regna i Småland också.

Den fina vägen genom skogen till Älmhult är en iordninggjord gammal landsväg. Så härlig att gå på!

Kvällssol på campingen.

Onsdag 18 juli
Efter att ha tittat på flera campingar i det ganska vattensjuka Småland stannade vi för Hultsfred. Sjön Hylingen hade stigit så mycket att det var svårt att se var den egentligen skulle sluta.

Vi hittade en torr plats på en liten kulle.

Promenadvägen in till centrum från campingen går via folkparken och där var det verkligen högvatten. Vi fick ta av oss skorna och vada bitvis.

Stationshuset i Hultsfred. Hultsfred utan festival är ett synnerligen stillsamt och trist samhälle.

Våra tyska grannar vadade ut till stolarna och borden på stranden och stod där och fiskade även sedan regnskur efter regnskur dragit in.

Torsdag 19 juli
Frukost i härligt sommarmorgonsväder. Det är i alla fall variation på det hela.

Via god fläskpannkakelunch hos Pierres moster Sonja i Västervik tog vi oss till Skeppsdockans camping i Söderköping. Vi var på plats när de öppnade efter lunchstängningen och fick denna fina plats.

Ellinor och Katarina promenerade västerut till de två första slussarna efter Söderköping.

Sen tog alla tre en tur in till Söderköping.

Rolig tygaffär gav Katarina tyg till ny köksgardin.

Lite nödproviant.

Resans sista middag. Vilken fin miljö vi fick för den!