Ellinor och Ulrika på Island, november 2015.

Torsdag 26 november
Målet med resan var att få se norrsken och valar, men i väntan på det måste ju traditionerna för resandet upprätthållas. Ellinor hittade en bok och köpte Läkerol. Ulrika verkade inte ha lika inrotade vanor, men antagligen reser hon för mycket för det.

Vi startade från Mälarhöjden vid halv elva och landade lite försenade i Reykjavik strax före fem lokal tid. Det snöade och blåste rejält vilket gjorde att ett plan från Frankfurt missade landningsbanan och fick göra en ny inflygning. Vi tog buss in till stan och fick sen gå en bit från ett annat hotell för att de som sålde biljetter inte upplyste oss om att man kan köpa biljett fram till dörren. Nu är vi nästan framme och som belöning för väsksläpandet i snömodd fick vi ett litet stopp vid Hallgrimskyrkan.

Lägenheten på hotell Luna var riktigt fin och vi gjorde oss väl hemmastadda innan vi tog en liten rekognoceringspromenad på stan.

Fredag 27 november
Runt nio började solen sakta gå upp och det blev ljusare så vi gav oss ut på promenad. Det tog tid att komma fram för det fantastiska ljuset gjorde att vi måste stanna och fota oavbrutet.

Vid den lilla sjön framför stadshuset, Tjörnin, blev vi kvar länge. Varma källor gör att delar av den är öppen året om och det samlas mycket fåglar där.

Isländsk väggmålning.

Besök i Hallgrimskyrkan. Utanför står Leifur Eriksson staty. Han levde runt 1000 e Kr och kom från Grönland. Han var upptäcktsresande och troligen den första från Europa som landsteg i Amerika.Stayn är en gåva från USA när Alltinget blev 1000 år 1930.

Interiör från Hallgrimskyrkan. Den stod klar 1986 efter 38 års byggtid, är 75 m hög och har fått sitt namn efter den isländske prästen och psalmdiktaren Hallgrimur Pétursson som levde på 1600-talet.

På Island kommer 13 olika tomtar på besök var sin dag före jul. De är elaka och hittar på olika hyss. De heter t ex Korvsnattaren, Köttkroken och Skålslickaren. Sist kommer Kertasnikir, Ljustjuven.

Lunch och upptining hemma innan vi gav oss iväg på valskådningstur.

Frusna rödvingetrastar måste vara Islands motsvarighet till pilfinkar hemma, fast lite större och med pampigare teckning.

På vägen ner till hamnen stötte vi på olika grupper av utklädda skolbarn. Vi lyckades aldrig ta reda på varför, men roligt hade de.

I hamnen väntade Eldings båt på att få köra oss och många andra ut på havet för att om möjligt få se valar och delfiner. Det var storm igår och efterdyningar från den gjorde att det gungade rejält. De med anlag för sjösjuka uppmanades gång på gång att hämta gratis sjösjuketabletter i baren. Vi trodde oss kunna klara det utan och avstod.

Det är bara runt 40 m djupt inne vid Reykjavik och både valar och delfiner vill ha större djup så vi tuffade ut mot Faxaflói och njöt av utsikten över berget Esja.

Utsikt mot Blå lagunen och de varma källorna där. Röken som stiger upp gjorde att Ingólfur Arnarson gav platsen namnet Reykjavik, den rökiga viken, när han kom hit år 874.

Inga valar fick vi se, men väl många vitnosdelfiner. Det är stor art vilket behövs för att de ska kunna hålla värmen i det kalla vattnet.

Det visade sig att väldigt många blev sjösjuka och kräktes så vi valde att hålla oss utomhus. De härliga overallerna gjorde att vi slapp frysa och hade vi ramlat i vattnet hade de hållt oss flytande också. Tryggt att veta!

På hemvägen passerade vi ännu en väggmålning och inspirerade av båtturen är vi övertygade om att hon kräks i containern.

Den fina julbelysningen på Hverfisgata.

Kvällspromenad för att se var vi bäst kan skåda norrsken. Det är inte aktuellt i kväll, men bra att vara lite förberedd. Inte på Austurvöllur , alldeles för ljust.

På Vesturgata ligger denna juliga restaurang. De serverar julbord och ligger precis bredvid torget där en julmarknad är under uppbyggnad.

Lördag 28 november
Så här mycket snö hade det kommit under natten. Det var säsongens första snö som kom nu under två dagar och det skapade ett viss trafikkaos som kändes väldigt välbekant.

Ett besök på turistbyrån talade om att det finns två julmarknader på Island, den i Reykjavik som börjar om en vecka och så en i Fjördur ett par mil söder om stan. Vi tog bussen dit och kom fram vid elva. Julmarknaden började först klockan ett så vi tog en promenad och passerade detta fina konditori i ett typiskt hus med korrugerad plåt.

och ett vikingacenter.

Det kändes bra att få rött på vitt att det finns en julmarknad här för det är ett mycket litet centrum - den gröna utbyggnaden i bakgrunden.

Fjördur centrum inifrån. En liten julmarknad med hemgjorda saker pågår för fullt redan.

Vi fortsatte promenaden förbi det nybyggda bostadsområdet med otroligt vacker utsikt från de stora fönstren.

Detta är vad många får njuta av när de tittar ut.

Runt julmarknaden var affischer uppsatta med de 13 tomtarna och där fanns också julkatten. Han bor med tomtarna och är lika elak som de. Enligt sagan kommer julkatten och äter upp de barn som inte uppskattar att få kläder i julklapp.

Vi antog att detta är Skålslickaren, Askasleikir.

Ulrika hade läst att isländska bakverk påminner mycket om amerikanska med rikligt med frosting på och denna tårta verkade ju bekräfta det.

Vi delade på en panini på det det lilla kaféet och var sen beredda att gå på julmarknad.

Det var en väldigt liten julmarknad, men fin. Vi tog bussen tillbaka till Reykjavik ganska snabbt.

Under vårt sökande efter en bra norrskensplats hade vi passerat en loppis som skulle vara öppen lördag - söndag så dit skyndade vi oss. Det var en rolig och salig blandning av nytt och gammalt och riktigt rolig att besöka.

Halva julgranar uppe på väggen prydde de stora gatorna. Fiffigt!

Det verkade först som om vi inte skulle få se något norrsken. Vi höll ändå koll på hemsidan för detta och plötsligt vid nio på kvällen var det vitt över Reykjavik, d v s goda möjligheter för norrsken. Vi gick genast ut och på vägen mot vad vi trodde var ett bra ställe passerade vi denna fina gatskylt.

Vi kom också förbi detta vackra träd.

På grönområdet vid Tjörnin fick vi vårt första glimt av norrsken. Alldels grönt vandrade det över himlen. Vi blev dock så till oss att vi glömde att fotografera ordentligt innan Ulrika besinnade sig och tog detta foto.

På väg hem såg vi denna fina trädkoja med direktförbindelse till altanen.

Väl hemma såg vi att betingelserna var ännu bättre efter midnatt så vi gav oss ut igen, denna gång ner till hamnen. Över berget på andra sidan viken fick vi se ett enormt norrsken som både ringlade sig och blev till stora sjok som vandrade över himlen. Alldeles fantastiskt! Vid halv två var vi äntligen hemma och kunde lägga oss.

Söndag 29 november
I gryningsljuset vid halv tio tog vi hissen upp i Hallgrimkyrkan för att beundra utsikten uppifrån. Nedanför oss står Leifur Eriksson och rakt fram går Skolavördurstigur ner till pronmenadgatan Laugavegur. Vi bodde riktigt central snett bakom det röda huset i nedre vänstra kvadranten. Nere vid vattnet syns också det uppskattade konserthuset Harpan.

Nybyggnation på höjden.

På Island bodde det i januari 2015 329.100 invånare. Av dessa bodde 122.00 i Reykjavik. 2014 kom det nästintill en miljon turister till Island så det är inte konstigt att det byggs mycket.

Sen promenerade vi ner till Tjörnur där varma källor gör att den delvis är öppen för fåglar. Vi såg mindre sångsvan, vigg, grågås och flera andra arter. Ute vid Fjördur fick vi också se ejder och en frusen bofink. Vilken fågelresa!

Vid ett tidigare besök på Island berättade en guide att ett sätt att skryta här är att ha stora 4W-bilar med enorma hjul. Några såg vi denna gång också, bl a denna med avgasröret upp över motorhuven. Vi skulle bra gärna ha gjort en tur med den.

Utsikt över Tjörnin med tornet på Landakotskyrkan i bakgrunden. Här såg vi vårt första norrsken!

Många skyltar är så fint uppiffade.

Hemresedags. Vi fick inte se valar, men väl norrsken och vitnosdelfiner förutom allt annat roligt vi hann med.