13 - 16 mars 2017, Ellinor och Katarina på Island

Måndag 13 mars

Vi hade inte uppmärksammat att WOW flyger från terminal 2 så vi klev av bussen från Flygets parkering vid terminal 5 och fick skynda oss till andra ändan av Arlanda. Vi hann ändå både köpa var sin bok och ta en te/kaffe innan det var dags att ge sig av.

Framme vid vårt lilla krypin på Grettisgata 43 efter en lätt resa. Trevlig liten lägenhet och så kul att vara på Island igen.

Klockan var runt fyra isländsk tid - de ligger en timme efter oss - så vi tog genast en promenad ner på stan. Vi bodde föredömligt centralt.

Middagsdags. En av de riktigt roliga sakerna med boendet var utsikten. Det kändes precis som om bilen körde in i lägenheten när den kom.

Vad vi verkligen ville var att få se norrsken. Dock var det molnigt så vi nöjde oss med en promenad till Hallgrimskyrkan. Den ritades 1937 av Gudjun Samuelsson och byggandet påbörjades 1940, men det dröjde till 1980 innan den var helt klar.

Tisdag 14 mars

Utflyktsdag i Gyllene Cirkeln. Medan vi väntade på att hämtas upp av GetYourRide tittade vi på vår lägenhet och funderade på om den ligger i källaren eller ej. På andra sidan huset är det marknivå.

Vår guide Ollie berättade om kontinentalplattorna som möts i Thingvellir. Vi är nu på den amerikanska, men kommer att åka över till en eurasiska senare under dagen. De glider isär ungefär två cm varje år så island blir bara större och större. Thingvallavatn är Islands största sjö.

I Thingvellir hölls från 930 Althinget fram till 1799 då det var ett uppehåll och 1844 återuppstod det i Reykjavik. Det är världens äldsta fungerande parlament. Här stiftades lagar och det fungerade också som domstol. Ollie berättade att en talman, som var en högt respekterad person, läste upp alla lagar från en klippa vid tinget. Det kunde ta upp till två veckor.

Sedan 2004 finns Thingvellir uppsatt på UNESCO:s världsarvlista. Vid vårt besök var det -4 grader,kraftig vind och det snöade. Möjligen gjorde detta att vi skyndade på rundturen där lite.

Dagens nästa stopp var i Haukadalur där vi tittade på geysern Strokkur som får utbrott med några minuters mellanrum med lite olika höjd upp till 20 meter på det kokande vattnet. Den mest berömda geysern Geysir får bara utbrott efter vulkanutbrott och är nu tack och lov stilla.

Strokkur i lugnt läge.

Ollie varnade för att stoppa ner fingrarna i det heta vattnet och vi undrade verkligen vem som skulle komma på idén att göra det. Bara på vår promenad fram till Strokkur såg vi dock tre personer göra det och bränna sig så varningen var nog befogad.

Pierre har ingen längtan till Island, men kanske skulle det gå lättare att åka om vi hyrde en sån här jeep med avgasröret uppåt så att vi kan köra i vatten också? Jag kör gärna...

Gullfoss var vårt nästa mål. Det är ett tvådelat vattenfall vid floden Hvita, ena fallet är elva meter och det andra 21.

1920 arrenderade ett engelskt företag Gullfoss för att bygga ett kraftverk där. Dottern till den som arrenderade ut området, Sigridur Tomasdottir, gjorde allt hon kunde för att förhindra detta och rädda vattenfallet. Hon satsade alla sina pengar, men förlorade i domstolen. Dock kom depressionen 1930 och gjorde att planerna aldrig sattes i verket.

Det som frestade oss mest med rundturen var badet i Hemliga lagunen nära Fludir. Vattnet var runt 40 grader och botten av grus i det som sannolikt är Islands äldsta bassäng. Så skönt att bada där!

Runt bassängen fanns en liten slinga att gå där man kunde studera varmvattenkällor.

Åt andra hållet såg det betydligt kargare och kallare ut.

Här fanns också en liten geyser, Lilla geysern, som sprutar hetvatten fem meter upp i luften.

Ett populärt bad, inte bara bland turister. Ollie avslutade med att fråga oss vad man gör om man är vilse i en isländsk skog. Man reser sig upp.

Onsdag 15 mars

Dagen var vikt åt turistande i själva Reykjavik. Vi startade vid Hallgrimskyrkan, men det var så lång kö för att åka upp i tornet att vi sköt på det. Framför kyrkan står en staty av Leifur Eiriksson. Den skänktes till Island av USA när alltinget firade 1000-årsjubileum 1930. Han var sjöfarare och upptäcktsresande och troligen den första europé som landsteg i Nordamerika någon gång runt 1020.

Inspirationskälla för vårt trädgård på en liten tvärgata.

Runt parken vid Austurstraeti bjuds det på blandad arkitektur.

Statyn Den okände byråkraten är skapad av Magnus Tomasson och resten 1993.

Rådhuset ligger vid den fågelrika sjön Tjörnin och stod klart 1992. Det innehåller numera också en turistbyrå och olika utställningar.

På eftermiddan var det betydligt färre som ville åka upp i det 73 m höga tornet så vi tog hissen upp och kunde beundra utsikten.

När vi kom ner pågick en orgelkonsert och vi stannade förstås och lyssnade.

En liten konstutställning pågick också i entréhallen med verk av Jon B K Ransu.

Ovanpå Reykjaviks hetvattentankar ligger Perlan, en känd restaurang. Ungefär halva Reykjavik får sin uppvärmning och varmvatten från dessa tankar. Resten har borrat egna brunnar och man kan lätt veta skillnaden. Där man borrat själv luktar det gamla ägg om varmvattnet och det var alldeles uppenbart att de gjort det i det hus vi bodde i.

Framme vid Kringlan, Reykjaviks köpcenter. Om inte annat så hittade vi en trevlig matvaruaffär där.

Kvällspromenad med hopp om norrsken, men det var molnigt och snöglopp även denna kväll. Ingolfur Arnarsson var norrman och den förste som bosatte sig permanent på Island i slutet på 800-talet. Han seglade dit och fick se alla rykande källor och gav området namnet Reykjavik, den rökiga viken.

Harpa stod klart 2011 och är ett konsert-och operahus där det även finns ett konferenscenter.

Torsdag 16 mars

Hemresedags. Vi gick ner till busstationen på Barongata och passerade för sista gången detta besök Hallgrimskyrkan som är vacker från baksidan också.

Alla kontroller klara och vi kan njuta av lite te/kaffe innan vi startar resan hem. Vi var i god tid, men allt blev försenat p g a isiga vingar så i Oslo fick vi rusa från ena ändan av flygplatsen till den andra för att hinna med Stockholmsplanet. Det kändes på något sätt bekant. En väldigt trevlig minisemester fick vi i alla fall.