Vi återvänder till Istanbul

Denna gång ska vi bo på hotell Agan

Söndag 10 mars
Avresa mot Arlanda på kvällen för att ta TK1792 som går i morgon 00:30. Efter all kritik mot säkerhetskontrollen på Arlanda den senaste tiden gjordes den nu synnerligen noga så trots att vi var i god tid hann vi inte dricka kaffe utan fick gå direkt till gaten.

Måndag 11 mars
Kl 06.45 checkade vi in på hotellet. Underligt nog var vårt rum inte klart än så vi gick ut på resans första härliga promenad. Först gick vi upp till Hagia Sofia och Blå moskén.

Via den ännu inte öppnade Stora basaren vandrade vi sen till Süleymaniyemoskén. Opiumrökarnas gränd är numera en trevlig gata med fina planteringar.

Moskén uppfördes 1550 - 1557 och ligger i ett område som också innehåller bl a hamam, religiösa skolor och en karavanseraj. Vi nöjde oss dock med att bese själva moskén.

Arbetet med att leverera saker till de olika affärerna pågick för fullt och måste ske med mankraft i de trånga gränderna.

Första besöket i Stora basaren. Vi gick till vår matthandlare, drack te och tittade på lämpliga mattor.

Vid lunch fick vi checka in och på eftermiddan gick Ellinor och Katarina på Cemberlitas hamam för en ljuvlig stund med bad och oljemassage. Pierre gick tillbaka till Stora basaren och fortsatte mattköpen. Sen var det dags att söka sig ner mot Galatabron.

Vi njöt av att titta på alla färjorna och det otroliga folklivet kring dem.

Vi åt kastanjer...

och härliga inbakade musslor som åter stoppats in i sina skal. Gott!

Pierre fick sin första - men förvisso inte sista - fiskmacka vid brons fäste på Eminönüsidan.

På andra sidan bron finns en liten fiskmarknad som också säljer fiskmackor. För säkerhets skull testade Pierre en där med. Trots att de tar kreditkort köpte vi dock ingen fisk. Hotellrummet har beklämmande dåliga tillagningsmöjligheter.

Tisdag 12 mars
Vårt trebäddsrum var inte stort, men tanken var ju inte att vi skulle tillbringa så mycket tid där så vi var nöjda.

Det vackra och varma vädret avgjorde dagens aktivitet - resa på Bosporen ut till Svarta havet. Vi åkte med den reguljära båten och fick på så sätt en heldagsutflykt med några timmar allra längst ut vid brytningen mellan Svarta havet och Bosporen..

Bra sittplatser hittade vi lätt. Turistsäsongen är inte riktigt igång än.

Dagens första kopp te.

Süleymaniyemoskén sedd från vattnet.

Bosporen.

Pierre blev nerbjuden i maskinrummet och fick beundra de två 250 HK starka dieselmotorerna som maskinisten stolt förevisade.

Dagens mål - Aradolu Kavagi på den asiatiska sidan med den genuesiska borgen från 1300-talet.

Uppe i borgen fick vi en fantastisk utsikt över Svarta havet.

Åt andra hållet såg vi Bosporen och Aradolu Kavagi.

Vägen upp visas av en mindre lokal guide.

Här finns en militär bas med hög säkerhet. Ellinor tog några foton på det blommande trädet och vips kom en visselpipeblåsande vakt rusande. Hon fick dock behålla både kamera och foton.

Nya sjalar inköpta i butiken och god lunch intagen på matstället i bakgrunden.

Husen i hamnen har båthus i källarplanet. Behovet av större båtar tycks dock ha uppstått sedan båthusen byggdes för de flesta fick inte plats utqan låg utanför.

På hemvägen från hamnen gick vi genom Lilla basaren som också har en hel del att erbjuda.

Mittemot Nya moskén är det en trädgårdsmarknad som också säljer djurfoder. Verkar inte vara något fel på kattmaten i alla fall.

På kvällen gick vi ner till Galatabron igen och åt pilav som de rvarmt rekommenderad oss - man måste ju prova något nytt.

Det visade sig vara stekt ris med kikärter och lite kyckling i. Gott det också.

Pierre och Katarina delade dock på en fiskmacka på vanliga stället.

Färskpressad granatäppeljuice inköptes på bron.

Och så en liten fiskmacka till när vi kom till Karaköysidan. Avgjort den godaste mackan enligt Pierre.

Onsdag 13 mars
Dagen började med ett besök på Basilikacisternern. Den byggdes år 532 för att säkerställa att Konstantinopel hade vatten och rymde då 80 miljoner liter vattten.

Taket vilar på 336 pelare.

Medusa finns på två pelare.

När vi kom ut beundrade vi Blå moskéns storslagenhet liksom

Hagia Sofias.

Dags att avsluta mattinköpen i Stora basaren.

Hos "vår" matthandlare i hans lilla butik. Dags för en kopp te igen.

Både köpare och säljare är nöjda.

Inköpen fick plats i en stor kasse trots att det är två mattor.

Lunch hos en annan av Pierres Istanbulkompisar. Pierre äter välsmakande grillade sardiner och får sitt specialäppelte Efes.

Sirkescistationen med perrongen där Orientexpressen avgick mot Paris.

Eftermiddagsbesök på Militärmuséet för att få uppleva Mehtermusiken. De osmanska janitsjarernas orkestrar startade på 1300-talet och skulle skrämma fienden med det höga och starka ljudet. Och låter mycket gör det. Härligt!

så här låter dom.

Efter konserten vandrade vi hem via Taksimtorget och Istikal Caddesi, Istanbuls stora köpgata med massor av affärer. Längs gatan från Taksimtorget till Tünel går en gammaldags spårvagn.

Tünel är en bergbana som tar en upp- eller nerför den branta backen mellan Karaköy och Tüneltorget på toppen. Vi gick ner och stannade till vid Galatatornet.

Och gissa vart vi gick och vad vi åt på kvällen....

Torsdag 14 mars
I väntan på färjan till Ayvansaray fick Pierre syn på ett stånd som säljer fiskmackor. Den var god.

Vi kompletterade med en kopp gott turkiskt te på båten.

Stadsvy.

På vägen passerade vi morgondagens mål - industrimagnaten Rahmi Kocs museum.

Vi fascinerades åter av huset med renoveringsbehov.

Theodosius mur var byggd för att stå emot allt och gjorde så i 1000 år, men 1453 besegrades den siste bysantinske kejsaren på muren och riket föll. Nu restaureras den igen.

Denna del av Istanbul har en lite mer lantlig prägel.

Chorakyrkan. Här finns en av världens främsta samlingar av bysantinsk konst med över 100 mosaiker så vi var mycket förväntasfulla. Kyrkan byggdes på 1300-talet och gjordes om till moské på 1500-talet.

Vackert och fascinerande att det finns bevarat, men vi kunde ändå inte undgå känslan av att det var lite överreklamerat.

Tepaus på en terasservering på väg ner till färjan.

Nya moskén i eftermiddagsljus.

Denna kväll var vi synnerligen djärva - vi gick till Blå moskén i stället för till Galatabron. Den var dock stängd för dagen så vi tog ett litet mellanmål i parken utanför.

Mannen i rock är värd all beundran. Vi såg honom äta minst 50 inbakade musslor utan att stanna upp emellan.

Och så var vi nere i hamnen vid Galatabron igen. Tost till middag för Ellinor och Katarina.

Pierre tog en fiskmacka och till denna detsamma som de flesta andra gjorde. Gurka och vitkål i rött spad.

Många drack upp spadet och bad att få mer så vi var mycket nyfikna på det. Det var inte gjort för våra smaklökar visade det sig.

Fredag 15 mars
Sista dan. Vi bodde mycket centralt, mitt i matdistriktet i Cagaloglu. Rakt upp i backen hittade Pierre en kille som sålde lampor. Han kommer ursprungligen från Afganistan, men har bott två år i Solna och pratade alldeles utmärkt svenska. Sen åtta år bor han dock här. Efter lite te gjorde vi goda affärer.

Rahmi Koc-muséet.

Katarina funderar på ny karriär

och Pierre kör u-båt med stor inlevelse.

DC 3:a.

Bilhallen med många fina bilar.

Kismet som seglades världen runt på 60-talet av ett ungt par står längst bort i raden av segelbåtar.

Tågavdelningen.

Datoravdelningen.

Modellavdelningen. Vi hann inte igenom muséet denna gång heller.

Tillbaka i Eminönü.

Tepaus.

Förberedelser pågår inför den viktiga fredagsbönen.

Dags för oss att åka till flygplatsen och åka hem efter fem mycket trevliga och innehållsrika dagar i Istanbul.