2 - 10 maj 2014, Ellinor och Pierre vandrar på Mallorca.

Fredag 2 maj
Vi flyger från Arlanda 19:05 och landar på Mallorca 22:35 så det blir lördag innan vi kommer till hotellet.

Här ska vi bo, Siesta 1 i Alcudia.

Ett av många spännande vandringsmål

Avresesdags. Var sin bok inköpt - Läsarna i Broken Wheel rekommenderar och Den sanna historien om Pinocchios näsa - och lite kvällsmat intagen så nu är vi redo. Planet var försenat en halvtimme, men medvind gjorde att vi landade nästan på minuten i Palma. Sen var det en timmes bussfärd upp till Alcudia.

Lördag 3 maj
Strax efter ett fick vi ta vår trevliga lägenhet med otroligt fin utsik i besittning.

Utsikt åt ena hållet från vår balkong på sjätte våningen.

Alltid spännande med första frukosten. Denna höll måttet med råge och både Ellinor och Pierre var mycket nöjda.

Inspektion av poolområdet. Höll också måttet med fin utsikt mot vårt första vandringsmål. Upp på berget ska vi.

Inte så bra vandringsstart dock. Först gick vi till startpunkten en km hemifrån. Sen gick vi tillbaka samma väg enligt anvisningarna. Hade vi läst på lite i förväg skulle vi ha sett att vandringen passerade vårt hotell... Det fanns dock ingen stig att ta upp på berget så vi gick en tur i Playa Alcudia i stället.

Hemma igen njöt vi av utsikten från vår balkong ner mot havet i playa Alcudia

och mot bergen borta vid port Pollenca. Där ska vi vandra sen.

Hotellet är stort, men att bo på sjätte våningen är verkligen inte fel.

På kvällspromenaden passerade vi Pierres favorittyp av bil, men den här var nog i skabbigaste laget till och med för honom.

Denna gång valde vi att gå till höger när vi kom ner till Pollencabukten.

Mycket aktiviteter pågår på stranden.

På hemväg längs en av alla fina kanaler som finns i playa Alcudia.

Middag med mycket fin buffet och - vi kan sitta utomhus!

Kvällssol på bergen mot Cap del Pinar

Söndag 4 maj
Söndag är marknadsdag i själva staden Alcudia så vi promenerade dit. Runt gamla delen av staden löper en ringmur som man till vissa delar får gå på.

Så många fina gränder.

Nerkommen från vaktpasset på ringmuren.

Sen lunch på balkongen.

Promenad till den lilla konstgjorda sjön. Ett sant nöje att titta på alla som åkte runt på bräda på vattnet.

Måndag 5 maj
Utflyktsdags. Vi hade valt snålvarianten som innebär att man först åker och tittar på ullprodukter och äter frukost där. Tack vare detta betalade vi bara halva priset. Vi hämtades vid hotellet kl 07.00 för transport till Purowool. En synnerligen verbal försäljare tog hand om oss, men vi kände oss ändå inte lockade att köpa vare sig ullsängkläder eller Tempurliknande madrass.

Efter besöket fortsatte den normala utflykten med ett besök på Majorica i Manacor för att se Mallorcapärlor tillverkas och säljas som smycken.

Pärlorna tillverkas genom att en liten glaspärla doppas i en lösning med bl a fiskfjäll i flera gånger och får då en skimrande yta, snarlik äkta ärlor.

Bredvid pärlfabriken låg en lokal där de tillverkade allt upptänkligt av olivträ. Vi lyckades dock inte gissa vad mannen bakom fönstret håller på att förfärdiga.

Dagens höjdpunkt var ett besök i Hamsgrottorna. De upptäcktes 1905 och sträcker sig över 2000 m in i berget 25 m under jord.

I den sista grottan fick vi till toner av Mozart se en gondol glida in på Venicesjön medan bilder projicerades på väggarna. Mycket pampigt.

Litet stopp i Porto Christo. Vår inhemska guide berättade att staden fått sitt namn efter en sjöfarare som hamnade i hårt väder och lovade skänka ett krucifix till den stad där han räddades. Staden fick då byta namn för att matcha gåvan.

Lunchstopp. Vi hoppade över restaurangen och åt medhavd lunch under ett träd i det ljuvliga vädret.

Turen avslutades med likörprovning. Alla fick ett litet glas och släpptes lösa bland 24 olika sorters likör. Godast var nog den mallorkiska örtlikören hierbas eller Tunel.

Ett bevis för hur bra likör kan vara. Innan vi kom hit kunde Pierre inte knyta sina skor utan stora problem och nu är han närmast akrobat.

På kvällen tog vi en promenad åt vänster nere vid havet, mot Alcudiaviken.

Tisdag 6 maj
Naturparken S'Albufera var dagens mål. Här finns bl a massor av olika fågelarter.

Överallt fanns kanaler med fåglar och kvävkande grodor av många olika arter. De lät mycket olika även för ett amatöröra.

Fågelskådare.

Och en till!

Det finns stora våtmarker med små gömslen omkring där vi gottade oss åt nya arter. Ofta hittar vi helt nya fågelarter som inte finns i vår fågelbok, helt otroligt!

Det här är i alla fall en kamrörhöna som så välvilligt visade upp sig för oss.

Kvällens promenad tog vi bakom vårt hotell där det bl a finns en stor kartingbana.

I bottenvåningen på hotellet fanns en Sparbutik och här införskaffade vi Snickers inför morgondagens vandring.

Onsdag 7 maj
Med buss tog vi oss till Port Pollenca för att vandra i den fågelrika Bouquerdalen. På vårarna flyger flyttande fåglar genom dalen och spar på så sätt både väg och kraft. Här ska också finnas grågamar och vår förhoppning var att få se en.

Väl förberedd vandrare.

Trots att vi knappt såg en fågel och avgjort inga grågamar var det en riktigt fin vandring.

Med tanke på att man ska gå upp igen avstod vi från att gå nerför den långa stigen till havet och beundrade utsikten på lite håll i stället.

Hamnen i Port Pollenca.När vi satt på bänken kom en fin trut förbi med alldeles röd näbb. I fågelboken kunde vi läsa att det att det är världens mest sällsynta trut, men att den nu är på frammarsch i västra Medelhavet.

Vår kvällstur gick denna gång till Port Alcudia med ett litet stopp hos några släktingar. Alla palmer på Mallorca är planterade och det kostar enomra summor att hålla dem i trim.

Torsdag 8 maj
Åter tog vi niobussen till Port Pollenca för vandring, men denna gång över bergen till Cala de Vicenc. I guideboken stod att det är en i princip platt vandring och att han mött barnvagnar på den så vi lämnade vandringsskor och stavar hemma. Pierre pekar mot Boquerdalen,

men vi ska ge oss upp över bergkammen.

Det var helt fel att lämna vandringsskor och stavar på hotellet. Först var det platt,

men ganska snart börjde det bära uppåt och det blev till att klättra över stora stenar.

Bergsgetterna verkade helt oberörda, men så är de väl ganska så väl tränade också.

Denna ravin var ett eldprov för Pierre, men han fixade det. otroligt vad många svordomar han behärskar med tanke på att han aldrig använder några.

Vi klarade det!!!

Lunchstopp i ett riktigt fint Cala Sant Vicenc.

För att slippa ravinen igen tog vi en liten väg tillbaka till Port Pollenca.

Fiffigt bårhus.

Härlig utsikt över Cala Sant Vicenc från vägen.

Tyvärr går inte denna väg längre än upp på bergskammen. Vi blev tvungna att halvklättra nerför slänten, men ravinen var ändå passerad.

"Vår" affär innehöll det mesta och hade trevlig personal som uppskattade att vi stod med våra nyinköpta penningkassetter och betalade med jämna pengar.

Fredag 9 maj
Soluppgång från balkongen.

En riktigt strålande fin dag tillbringade vi i naturparken S'Albufera. Vi fick se många nya arter, som t ex denna mindre sumphöna som smög ut ifrån vassen i en kanal.

På väg till det bortersta gömslet.

Här såg vi storskarv, kamsothönor, rödhuvade dykänder och mycket annat.

Kamsothöna. Först trodde vi att det var en sothöna som de satt en liten kamera på huvudet på.

Längs kanalerna gick fina stigar.

Styltlöpare.

Rödhuvad dykand.

En Cettisångare vandrade på stigen i stället för att sjunga i örat på oss.

På hotellet fick vi sen låna familjeduschen. Så skönt efter en dag i solen.

Efter kinesisk buffet tog vi en promenad ner till havet igen, denna gång svängde vi åt vänster. Överallt pågår förberedelser inför Ironman som ska hållas i Alcudia den 10 maj.

Kanalerna kan användas till mycket. Tänk att få bygga sandslott på en egen liten ö eller fånga musslor till middan.

Incheckade och klara väntar vi tålmodigt på avgång mot Stockholm.

Lördag 10 maj
Klockan 00:05 lyfte planet från Mallorca, landade på Arlanda 03:25. Vi var t o m framme en kvart före beräknad tid, men sen tog det 50 minuter innan bagaget kom på Arlanda. Kändes kanske lite långt, men vi hade i alla fall en alldeles fantastisk vecka bakom oss.