2 - 9 maj 2014, Ellinor och Pierre vandrar på Mallorca.

Lördag 2 maj
Vi flyger från Arlanda 07:30 med DK125 och landar på Mallorca 11:00.

Här ska vi bo, Panorama i Puerto Pollensa.

Så där. Incheckade, säkerhetskontrollerade och med nya spännande böcker att läsa kan vi nu ta oss en kopp kaffe innan planet går. En fyrpack Läkerol hör också till proceduren. Kaktussmak.

Framme på Panorama Hotel i Puerto Pollenca. Rummet är litet och helt utan extrautrustning som kylskåp, safety box, TV eller vattenkokare, men hotellet är ett så trevligt litet familjehotell att vi genast trivs.

Utsikten från vår balkong är inte alls fel.

Vi bor på första våningen andra rummet från vänster så Pierre kan ha god koll på det som sker.
er

Första promenaden in till stan ledde oss till det fågelområde som vi läst finns i Puerto Pollenca. Vi kunde bara se gräsänder och sothöns, men ska utforska området lite bättre längre fram i veckan.

Torget med kyrkan längst bak. Här blir det marknad senare i veckan.

Bada i havet? Nja, det är pålandsvind och ganska mycket skräp att vada igenom innan det går att doppa sig. Att vattnet var kallt har givetvis inget med saken att göra.

Vi gick hem och badade i poolen i stället.

Det visade sig att vi var de enda på hotellet som beställt halvpension. I stället för buffé fick vi en trerätters middag. Inget dåligt byte alls. Varje kväll satt den äldre herre som grundat hotellet, men nu lämnat över till sina barn och barnbarn, vid bordet bredvid oss. Han åt middag och höll nogsam koll på ruljansen.

Söndag 3 maj
Söndag är marknadsdag i Pollenca som ligger fem km innanför Puerto Pollenca så vi tog bussen dit. Pollenca var tidigare huvudstad på Mallorca, men på 1200-talet övertogs den rollen av Palma som då hette Medina. Pollenca har fortsatt sitt liv som småstad och är mest känd för trappan med 365 steg bakom kyrkan. Genom att gå uppför den kan man få syndernas förlåtelse, en för varje steg. Behövs det får man gå flera gånger. Vi kände oss dock inte så syndiga i värmen och hoppade över detta.

Uppe på berget Puig de Maria precis vid Pollenca ligger det före detta klostret Santuari de la Mare de Deu des Puig och vi beslöt oss för att vandra dit upp. Det var i bruk till 1988 och är numera ett rastställe med vilsam atmosfär och restaurang. Vägen upp var varm och brant, men till slut var vi där.

Gården utanför klostret.

Kyrkan.

Där nerifrån kom vi. Inte undra på att det var lite kämpigt i värmen och tog en dryg timme att ta sig upp.

På vägen ner kunde vi njuta av den otroligt fina utsikten.

På torget spelade ett lokalt band medryckande och härlig musik.

Vi satte oss på en servering nära dem och beställde tapas och ett glas vitt vin var. Lite måste man ju fira att det var på dagen 48 år sen vi träffades på en källarklubb i Gamla stan i Stockholm.

Åter i Puerto Pollenca promenerade vi längs vattnet från busstationen till vårt hotell och fick beundra båtar av många typer och prislägen.

Vilket passande månsken för en 48-årspromenad på kvällen!

Åter på hotellet med både vår balkong och baren inbjudande upplysta.

Måndag 4 maj
Varmt, varmt, varmt. Som gjort för en vandring, alltså. Vi startade så tidigt det gick och var vid Bóquerdalens ena ända vid tio. Man smiter inbakom huset till vänster.

Framme vid den punkt där stigarna ner mot havet börjar.

Pierre beslöt stanna kvar där eftersom stigarna nu blev ojämna och snåriga. Det går att utöka vandringen upp på berget bakom Pierre, men det är en tuff bit och i vår vandringsbok uppmanas man att gå sakta på slutet för när man kommit upp på kammen är det stup på andra sidan.

Ellinor gick dock ner och fick som belöning en ännu finare utsikt över Cala Bóquer.

Dalen är känd för att det flyger så mycket fåglar genom den på väg norrut med början i april. Hur vi än tittade såg vi dock inga fägelsträck eller ovanliga fåglar. Ungefär här fick dock vår granne på hotellet se blåkråkor ett par dagar senare.

Vi tog strandpromenaden hemåt och passerade ett par fina sandslott.

Den fina baren på vårt hotell.

I Puerto de Pollenca semesterar massor av engelsmän och många barer visar engelska matcher på kvällarna. Nu var det dessutom dags för semifinaler i Champions Legue. Vi var dock nyfikna på hur denna skulle hinna bli klar till kvällen. Det blev den inte.

Pierre vid vår favoritaffär. Priserna och utbudet var betydligt större och bättre än de vid hotellet.

Tisdag 5 maj
Dagen var vikt för en utflykt till nationalparken S´Albufera söder om Alcudia. Vi tog bussen dit direkt efter frukost. Kostar bara 1.50 euro per person för 45 minuters resa.

Så kommer svårigheten att artbestämma vad vi ser. Vi tror att detta är en drillsnäppa. Den finns åtminstone i detta område och ser ut så här i vår fägelbok.

Styltlöpare var den allra mest frekventa fågeln och den är vi helt säkra på.

Pierre på väg till ett nytt gömsle.

Inte visste vi att det finns en art som heter rödvingad vadarsvala, men det gör det. Så här ser den ut.

Gravand.

På kvällen åt vi som vanligt bredvid den äldre herrn. Han berättade entusiastikt om kvällens match i CL, Juventus - Real Madrid, och bjöd in oss att se den från baren på den utburna TV:n. Vi valde dock att se den från balkongen och det var tur när spanjorerna förlorade.

Onsdag 6 maj
Nära Puerto Pollenca finns en berömd badvik, Playa Formentor. Vi tog bussen dit och fast det var tidigt var vägen full av entusiastsika cyklister som kämpade sig uppför de smala och branta backarna till col de la Creueta och sen bromsade i hårnålskurvorna ner till havet igen.

Vi fick ett par timmars behaglig vandring efter vattnet innan vi återvände in till stan igen.

På onsdagarna är det marknad i Puerto Pollenca så vi gick upp till torget för att se vad de frestade med.

Vi var klart imponerade av den vänstra killens huvudbonad, men i övrigt var det inte mycket som ropade på oss på marknaden.

I stället gick vi hemåt och tog denna gång en tur i den fågelpark vi såg första dagen. En mycket fin promenadväg ledde oss runt, men fortfarande var det mest gräsänder och sothöns. I ett träd häckade dock kohäger.

Nära hotellet växer ett pampigt flaskborstträd.

Lamm med bakad potatis avslutade dagen på ett värdigt sätt.

Torsdag 7 maj
Utflykt med Ving till Inca och Palma. Vi tackade ja till erbjudandet om att gå på visning av ullsängkläder och därmed få utflykten för halva priset. Medan vi åt en god frukost berättade Peter allt om fördelarna med ullsängkläder och madrasser med minnesskum. Pierre provade madrassen som var riktigt skön, men ack så dyr.

Efter visningen hämtades vi av en buss och åkte till Inca och den stora marknaden där. En mycket fin stad som vi gärna hade gått omkring i utan marknad. I Inca ligger många läderfabriker och på marknaden sålder mycket väskor, läderkläder och andra kläder. Utanför stadshuset var det dock mest försäljning av blommor.

Turen fortsatte till Palma och när vi gick från bussen in mot centrum hamnade vi rakt i en öl- och tapasfestival. Så trevligt! Och inte blev det sämre av utsikten mot den stora katedralen.

Efter att ha smörjt kråset vandrade vi runt i gränderna i gamla stan, Ciutat Antiga. I Palma bor nu ungefär 400 000 invånare och det är gott om turister, men det var lugnt och inte alls trångt att vandra omkring.

Vi lyckades inte lista ut hur de kan sitta i luften. En hållare i ärmen, kanske, men hur håller de sen balansen? Det är bara en liten klump nertill på pinnen.

Vi hittade ett museum med spanska konstnärer, Museu Fundacion Juan March. Det ligger i ett vackert 1600-talshus och ger en överblick över den mest betydande 1900-talskonster i Spanien. Inträdet är dessutom gratis.

En särskild utställning med teckningar av Picasso pågick.

Också den schweiziske konstnären Max Bill (1938-1994)hade en egen utställning på muséet.

Promenad utmed Rambla.

Saluhallen.

Fredag 8 maj
Vandringsdags igen. Fast vi kom iväg tidigt var det varmt redan från början. Vårt hotell ligger precis bredvid det enda riktigt stora hotellet i Port de Pollenca som syns långt bort vid havet bakom Pierre så här har vi kommit en liten bit på väg. Vårt mål är Cala San Vicenc på andra sidan Sillerpasset.

Långt borta i fjärran kunde vi se Puig de Maria som vi vandrade upp på tidigare i veckan.

Framme i Cala San Vicenc med den fina lilla badviken bakom oss.

Bara att påbörja vandringen tillbaka. Det fina är att man inte behöver gå samma väg tillbaka förrän man kommer till branten ner mot Puerto de Pollenca. I stället kan man njuta av den vackra utsikten.

Lördag 9 maj
Hemresedags. DK 126 går 12.30 från Palma.
Denna dag gick Ironman av stapeln på Mallorca och centrum för detta var Alcudia som bara ligger fem km från Puerto de Pollenca. Många gator och vägar kommer att vara avstängda och för att hinna till flyget fick vi gå upp i gryningen.

Före nio var vi incheckade och hade gått igenom säkerhetskontrollen. Av Ving/Tomas Cook fick vi var sin check på sex euro att användas till kaffe eller så som kompensation för den tidiga avresan. Pierre har dessutom sitt kort till VIP loungen så det gick ingen direkt nöd på oss.

Efter en behaglig stund med mat, dryck, wi-fi och en god bok kunde vi gå ombord och 16.05 landade vi på Arlanda efter en riktigt fin vecka.