Maj 2011, Ellinor och Pierre möter sommaren på Skiathos.

skiathos.jpg lalaria.jpg
Måndag 9 maj
06:40 avresa från Arlanda NVR291, 11.10 ankomst Skiathos.
Vi bor på Alkyon: "Trivsamt hotell med centralt läge vid den nya hamnen i Skiathos stad. Trädgård med pool och gratis solstolar. Takterrass med härlig utsikt över havet och hamnen. Sällskapsrum med TV och bar. Flyg- och biltrafik kan uppfattas som störande."

Framme på hotellet. Riktigt kallt är det både ute och inne och det tog flera timmar innan vi insåg att luftkonditionerinen bakom Ellinor även kan användas till att värma rummet. Sen drog vi upp den till 31 grader. Härligt!
Den fantastiska frukostaltanen på hotellet. Det var svårt att slita sig därifrån, men när vi lyckats tog vi en första spännande promenad i stan.
Det är konstigt hur minnet kan fungera. Ellinor visade raskt Pierre vägen till huset mitt inne i stan där hon bodde 1963. Vi bodde längst in i hörnet i två rum och kök med faciliteterna utanför.Det var sig ganska likt, men toaletten (hål i golvet) och duschen (snöre i taket till tunna ovanför) hade nu kaklats i vitt och blått och duschen hade fått en fin behållare med solpaneler till.
Rundvandring i stan med Apollo. Vi var första omgången för säsongen så det var lite spännande för alla. Angeline från Skövde hade dock läst på bra och berättade mycket. Bakom henne syns piren som användes vid inspelningen av Mama Mia. Lite uppiffad numera.

Tisdag 10 maj
Första vandringsdagen. Efter att Ellinor smugit upp och sjungit för dagens jubilar tog vi halv elva-bussen till hållplats 18. Vi hade kvällen innan köpt en vandringsbok vilket efter bara 20 minuter gladde oss mycket då den vandring vi skrivit ut från Internet visade sig vara omöjlig att följa. I stället tog vi en blandning av tur tre, fyra och fem i "Hihing in the Aegean Paradise" av Ortwin Widmann.
Det var alldeles lagom varmt för en vandring och ljuvliga vyer vart än vi tittade. Vid ett hem för hundar valde vi dock fel och missade ett kloster 100 m längre fram där det bor en ensam nunna, men vi fick i stället komma förbi soptippen och äta födelsedagslunch på toppen av ett berg som vi inte skulle bestiga egentligen. Där stod två gamla stolar och väntade på oss och matsäcken smakade utmärkt.
Efter fyra timmar och 26 437 steg var vi hemma igen.
Före maten promenerade vi ut på halvön, Bourtzi, som skiljer gamla och nya hamnen och njöt av kvällen. Vädret började nu bli bättre med värme och klar himmel.
Aperitif på altanen innan vi beger oss till Lihnari, en restaurant som ligger precis bredvid hotellet.
Här åt vi en mycket god födelsedagsmiddag med både förrätt, varmrätt och dessert.

Onsdag 11 maj
Vandringsdags igen. En tidigare buss till hållplats 23 (det är mycket enkelt att åka buss. Det finns en linje och stationerna är numrerade från 0 - 26) där vi startade vår tur, nr 25 i boken, som letar sig tvärs över ön och tillbaka. Vid en av öns få campingar tog vi denna uthuggna trappa upp till en annan väg.
När vi gått en stund upp fick vi rklig lön för mödan och kunde njuta av utsikten mot Egeiska havet.
Nere vid Agistratos beach. Vi fick sen klättra över klippan bakom Pierre till Elias beach där vi åt medhavd matsäck. Tavernorna öppnar inte förrän kommande helg. Det var dock kallt i vattnet kunde vi konstatera så något bad blev det inte.
Vi vände åter mot den södra sidan av ön och gick genom en vacker pinjeskog.
Pierre försöker kasta spjut på ett vildsvin, men inser att det inte finns några här på ön.
Koukounaies beach anses vara en av Greklands vackraste. Ortwin Widmann säger en av världens vackraste, men där är det lite svårt att hålla med honom.
Kvällstur i hamnen. Det var lite svårt att känna igen piren från Mama Mia för den har piffats upp ganska rejält efter.
Vi satt inne på Lihnari och fick en lika god middag som dan innan.

Torsdag 12 maj
Så var det dags igen. Denna gång kunde vi gå direkt hemifrån till starten för tur 13. Leden började som en stig upp i skogen.
Långa bitar fick vi dock följa små grusvägar.
Vi lyckades med prestationen att gå vilse trots att vi hade guideboken, en karta och GPS. Det kändes inte helt rätt när vi fick bana oss genom midjehögt gräs och då hade vi dessbättre inte ens sett den huggorm vi stötte på senare.
Vi följde en väg vi hittat en bit och mötte två svenskar som hade mycket bättre ordning på sig än vi, men de sa tröstande att deras GPS också krånglat i just detta område. Vi skulle inte alls se ner på staden Skiathos och var t o m på fel vandringstur, men vi letade oss ändå rätt till slut.
Vi kom till flera olika små kapell, bl a detta som heter Agios Eniri och är känt för sina vackra målningar. Bakom det röda skynket ligger paradiset dit nydöpta pojkar tas helt kort för att få se vad som kan vänta dem. Flickor får aldrig komma in där. Om de gör det måste hela kapellet renas vilket kan ta mellan tre och tolv månader beroende på hur illa det gått. Prästerna tänder då rökelse och ber böner för att återställa ordningen.
Hela ön vimlar av vackra olivträd.
På nerväg passerade vi en porlande bäck.
Efter 12,3 km och över 26000 steg var det ljuvligt att slå sig ner på hotellets altan och njuta av kvällen och utsikten.

Fredag 13 maj
I broschyren stod det om hotellet att det kunde förekomma störande ljud när flygplan landar. Vi bodde verkligen precis bredvid inflygningsrutten, men störande var det inte. Vi ville gärna ha ett foto från balkongen på ett inflygande plan och räknade ut när det skulle komma. I väntan på planet tog vi en stadstur, bl a ut på halvön Bourtzi.
Det var nu så varmt att det var skönt med lite skugga.
Vi tog en liten tur till huset där Ellinor bodde 1963 också. Det fanns ingen parabol då, men annars är det sig väldigt likt.
Lunch på reataurangen No Name. Pierre valde korv i bröd, men på grekiskt vis. Mycket god.
Det var Ellinors grekiska sallad också.
Det visade sig att de lagt inflygningen från andra hållet denna dag. Det kommer högst tre plan om dagen så vi gav upp och gick och badade i stället. Denna lilla strand ligger nära stan, men badintresset var nog tillgodosett av poolerna för vi var ganska ensamma.
Ett dopp måste man ju ändå ta, sa tant Ellinor som uppenbarligen inte tänkt blöta håret.
På kvällen gick vi upp till Nicolaitornet där fyra små grekiska flickor tränande in en dans nogsamt övervakade av farmor/mormor.
Utsikt över stan.

Lördag 14 maj
Sedan 2008 finns ett världsarv på Skiathos, klostret Evangelistra. Det var nu så varmt att vi fuskade och tog taxi upp. Väl värt 7,50 euro att slippa vandra uppför i hettan! Vi var tidiga, men det var öppet så vi klev på och möttes av denna vackra gård.
Åt andra hållet. Här träffade vi ett svenskt par som berättade att de varit i klostret vi missade på tisdan och träffat den ensamma nunna som bor där. Hon var då så arg för att hennes mobil krånglade, men det visade sig att den behövde laddas så hon satte igång ett dieselaggregat och la den på laddning.
Evangelistra var länge känt för sitt utsökta vin, men vinlusen slog ut all druvodling på ön på 1800-talet. Nu har det startat om igen så vi köpte en flaska rött vin. Ej avsmakad ännu dock.
Till klostret hör också detta vackra kapell, men det ligger avskilt en bit ifrån huvudbyggnaden.
På nervägen kom vi till Agios Ioannes där vi tände ett ljus var.
Lunch åt vi på innergården till kapellet.
På nervägen insåg vi att vi varit tio minuter från Evangelistra vid gårdagens vandring utan att inse det. Hmmm...
Turen slutade vid flygplatsen, men vi hade fortfarande spring kvar i benen och tog två turer till, 14 och 15 som går på halvön söder om staden Skiathos.
Efter en brant uppförsbacke och en lika brant väg nerför gick en av vandringarna längs vattnet. Den skulle företas vid ebb stod det i boken.
Det var inte ebb och vi fick vada en bit. Fötterna var avgjort inte vana vid stenar ännu, men vi kom dit vi skulle.
Uppför igen, men utsikten var värd besväret.
På kvällen provade vi ett nytt ställe, ganska långt från huvudstråket. Vi hade träffat inkasterskan på huvudgatan kvällen innan och fått ett papper som gav oss en karaff vin gratis. Deras meze var helt superb och stiffadon ljuvligt god.
Familjen hade gjort om bottenvåningen i sitt hus till kök och startat en restaurang, Varthalamis. Det var ett rent familjeföretag där mormorn stod för matlagningen.
Alla bord fanns ute i gränden.

Söndag 15 maj
Inte kan man bo på Skiathos utan att åka en båttur på Egeiska havet. Vi tog en heldagstur med fyra stopp. Det var strålande väder och båten var nästan full när vi gav oss av.
1963 fick Ellinor tillsammans med familjen och mammas väninna Marga följa med på invigningen av en kyrka som byggts av värden där de bodde. Är det denna kyrka? Svårt att säga, men den låg lagom långt bort.
Första stoppet var vid Lalaria beach som bara kan nås med båt. Den är känd för sin vita sand. Alla rusade av båten som verkligen är anpassad för denna typ av ilandstigning.
Snabbt spred sig alla över stranden.
Pierre nöjde sig inte med stranden utan tog en simtur i det klara fina vattnet. Han påstår att det var varmt i vattnet också.
Stopp nummer två var vid Kastro. Det var öns huvudstad under ett par hundra år när det blev för svårt med alla pirater. Det fanns en vindbrygga som stände av möjligheten att komma in. Dock gjorde den också att invånarna blev avskurna från omvärlden och led svårt av svält i långa perioder eftersom det inte gick att fiska eller odla inne i staden.
Nästan alla från båten vandrade upp till ruinerna. Utsikten därifrån var mycket fin, men många borde ha stannat nere för det var jobbigt att komma upp och svårt att ta sig ner igen kunde vi lätt se. Sannolikt var dock alla med när båten fortsatte sedan en norsk fru närmast burit ner sin man.
Ett gammalt boningshus. Det enda som var i bruk nu var kapellet och en taverna som dock inte startat för säsongen.
En känd grotta vid foten av klippan som Kastro ligger på.
Resan fortsatte mot fastlandet.
Den som ville kunde äta lunch i den pyttelilla stad vi stannade vid. Det var knökfullt redan innan vi kom så vi tog en promenad i stället och satt sen en stund nere vid den lilla hamnen och njöt av två Wasa färdiga mackor som Ellinor hittade i sin ryggsäck.
Det sista stoppet var vid en liten ö som numera är obebodd. Här fanns tidigare en oljekvarn, men den lades ner när Skiathos skaffade en egen och inte längre körde hit sina oliver. The Beatles ville köpa denna ö, men säljaren gillade inte långhåriga killar och det var svårt att komma överens om priset så det blev ingen affär av.
På hemvägen passerade vi förbi kapellön igen, men på närmare håll. Och ja - det är nog rätt ö.
Vathalamis fick besök av oss även denna kväll. Moussaka, mycket god, efter den härliga mezen då, förstås. När vi skulle gå kom hela familjen och skakade hand och önskade oss lycklig hemresa. Så vänligt!

Måndag 16 maj
Sista dan. 08.00 skulle väskorna stå vid gatan för transport till flygplatsen. Det skulle även engelsmännens på hotellet väskor göra och plötsligt var Ellinors väska på väg till Manchester. Den räddades tillbaka av en driftig medresenär. Vi tog en promenad i stan för att lugna oss lite när rätt lastbil hämtat bagaget.
Trappan upp till Nicolaitornet.
Hotellets pool. Dit kom vi aldrig, så mycket annat pockade på.
Den pyttelilla flygplatsen byggdes av Onassis sedan hans moster köpt land på ön och han ville kunna hälsa på henne. Den får nu användas av alla, men liten är den onekligen. Det här är all väntsal som finns, men det fanns tre gater i alla fall.
Inte heller utifrån var den så stor. Det visade sig att incheckningspersonalen var synnerligen noga med vikten på väskorna så plötsligt började många ta på sig alla koftor, jeans ovanpå shortsen och jackor trots mer än 25 graders värme. Vi hade dock köpt en extratjänst och hade rätt till betydligt fler kg än vi kunde använda. Det var skönt!
13.00 avresa från Skiathos NVR292, 13.45 ankomst Thessaloniki, 14.45 avresa Thessaloniki, 17.05 ankomst Arlanda.