Juni - juli 2005 Ellinor och Pierre på semester i France.

Fredag 17 juni,
Avskedskommittén gör sig beredd. 15.30 var det dags för avfärd.
Kväll i Mölletofta 23.30. Big Burger var öppet så Pierre avslutade dagen med en Star Wars-meny - mycket gott!

Lördag 18 juni,
I startgroparna för ombordkörning på Nordölink. Vi var runt 40 stycken passagerare varav sju med turistbilar.
Här kom vi upp och ska ner sen. Rakt fram ligger salongen. Där serverades mat 10 -11 och 18 -19. Det ingick i priset och var synnerligen rikligt. Till middag bjöds det på fyra sillsorter, räkor, ägghalvor, tre sorters potatis, rotmos med fläsklägg, köttsoppa, fylld rödspätta mm mm. Resan tog nio timmar och det fanns absolut ingenting att göra på båten. En mycket vilsam dag och start på semestern! Tax freen var i receptionen och öppen 18 - 19 så billigt blev det också. Vi fortsatte sedan söderut och gjorde kväll vid Allertal.

Söndag 19 juni,
Ner genom Tyskland. Pierre laddar ner nya kartor till sin favoritleksak GPS på tankstelle Röhne.
Westerheim i Schwäbische alp öster om Stuttgart. Smala vägar upp och ner ledde oss dit. Varje gång vi trodde att det inte kunde bli värre smalnade vägen ytterligare. Lätt stressade kom vi fram till en trevlig camping som drivs med järnhand av ägarinnan. Vi har rättat in oss i ledet och trivs i den 32-gradiga värmen.

Måndag 20 juni,
Hitlurade av DN:s m fl resebilagor trodde vi att Metzingen var en stor outletort. Journalisterna har uppenbarligen inte varit i Troyes! Där finns betydligt fler företag representerade och det till mycket bättre priser. Pestflagg för Metzingens outlet, men inget fel på staden i övrigt och en trevlig rundtur i området fick vi.
Vi åkte hem och tillbringade en skön eftermiddag vid poolen i stället.

Tisdag 21 juni,
På vägen mot Belfort valde vi att åka via Feldbergpass (1230 meter, vilket vi inte visste då). Strax efter starten på backen började en lampa lysa på instrumentpanelen. Pierre gasade på ochh Ellinor bläddrade i instruktionsboken - fel på insprutningen! Visade sig genom att motorn saknade all kraft. Med en stigning på 10% och total avsaknad på parkeringsplatser var det bara att köra på. När vi var nere på tvåans växel - full gas 30 km/h - blev det ännu brantare. I med ettan, full gas pressade upp hastigheten till 15 km/h. Då skymtade vi krönet i fjärran och lyckades ta oss upp! PUUUUHHHH!!!! Eftersom instruktionsboken föreskrev kontakt med märkesverkstad snarast fortsatte vi till Belfort med ett litet avbrott för energintag - frites mergusez - och shopping på Leclerc i Altkirch. På campingen i Belfort ringde ägaren till sin verkstad som lovade ta emot oss påföljande dag.
Vi tog i stället en helkväll på stan. Det var Musikens dag i hela Frankrike och vi gick runt på olika ställen och hörde mycket bra och skiftande musik. Här är det gospel i den vacka rosenparken.
Lejonet i Belfort vaktade troget. Det var otroligt mycket folk ute och en uppsluppen stämning som dock inte verkade påverka lejonet.

Onsdag 22 juni,
Pierre åkte till verkstan med bilen på eftermiddan som överenskommet var. För 38 euro fick vi veta vad det var för fel. När ägaren tittade på den med hjälp av datorn lagade den sig själv och bilen var hel. På förmiddan gjorde vi en cykeltur runt sjön vid campingen och tittade på fåglar och badade i den nyanlagda annorlunda poolen på campingen. På eftermiddan cyklade vi in till stan och på hemvägen fick vi - mitt i stan - se denna mindre hackspett skutta omkring.

Torsdag 23 juni,
Med hel bil fortsatte vi lyckligt söderut. Lunch efter N83. Pierre ställde sig bland de andra stora grabbarna.
Merguez frites encore un fois.
Vi missade den flotta campingen i Villars-les-Dombes och hamnade i stället på en något bedagad camping utanför, men där fanns pool att tillgå i den 32-gradiga värmen. Eftermiddan tillbringade vi i en ornitologisk park med massor av exotiska fåglar. Vi fick också se klippduvan, stadsduvans anfader.

Fredag 24 juni,
Vi hastade ner genom Rhonedalen och nådde på eftermiddan Carnon plage. Värmen drev oss ner till havet.
Vi badade mycket och länge.
Det blåste pålandsvind och var 29 grader i vattnet.
Eftersom det var midsommarafton gick vi sen hem och åt matjesill med svensk färskpotatis, gräddfil och lök. Gott! Vi blev snabbt bekanta med grannarna eftersom den ena ställt sin bil på vår plats och sen gått till stranden och den andra spänt sina tvättlinor kors och tvärs över platsen.

Lördag 25 juni,
Traditionell lunch för Pierre när vi installerat oss på camping Catalan i Argeles-sur-mer. Ellinor fick en efterlängtad panini. Framme!!!!!

Söndag 26 juni,
Kir maison i det lokala kooperativets stånd innan vi tog en kvällstur i stan.

Måndag 27 juni,
Marknad i Argeles-sur-mer. Ellinor köper en fin solklänning med upp- och nervända husvagnar på för 5 euro. Vem kan motstå en sån?

Tisdag 28 juni,
Utflykt i Don Panchos spår med Car Verts Voyages som nu verkat i 51 år. Vi hade en otrolig tur när vi köpte biljetterna och fick två av de kvarvarande tre platserna. Paret efter i kön blev utan och fick vänta en vecka till. Efter att ha hämtat upp passagerare på ett otal ställen upp till Perpignan åkte vi ner till Jonquera vid spanska gränsen där vi fick möjlighet att köpa alkoholhaltiga drycker och annat till låga priser.
I baie de Rosas väntade en kryssningsbåt på oss.
Vi åkte norrut efter kusten i Costa Brava och kaptenen förde modigt in båten i flera grottor.
Vi gjorde vårt första stopp i Cadaques, en söt liten kuststad där Salvador Dali bott.
Efter ett par timmar fortsatte vi till en liten strand där vi bjöds på lunch - sallad, grillade sardiner, paella och frikostigt med sangria och rosévin.
Det påminde starkt om grisfesten i Sällskapsresan och alla dansade, sjöng och roade sig av hjärtans lust. Ellinor pratade i stället med den kanadensiska dam som satt med oss vid bordet.

Onsdag 29 juni,
Utflykt till le Perthus, en gränsstad till Spanien där man kan köpa allt till mycket låga priser.
Hors d'oeuvre-lunch när vi kom hem.
Utsikt från faciliteterna mot vår husvagn. Vi gillar verkligen vår plats!

Torsdag 30 juni,
På hemväg med fritten till musslorna. Utsikt från rondellen utanför campingen mot tour Massane. Dit har vi vandrat!
Moules frites, vilken god lunch!
Fredag 1 juli,
Vi staratde på 125 m i Laroque och har nu efter fyra timmar nått målet. Puig Neulķs, 1256 m. Det blåste mycket och kallt på toppen, men lunchen smakade utsökt.
Utsikt mot den franska sidan. Där nerifrån har vi gått/klättrat/tagit oss.
Staketet utgör gränsen mellan Frankrike och Spanien.
Det var betydligt tuffare att gå ner än upp. Vattnet tog slut, solen stekte och vi blev överlyckliga när vi hittade denna källa med gott vatten. Det leddes sen ner till Laroque och samladesi en stor reservoir.
Efter middan hade vi återhämtat oss så pass att vi kunde gå ner till kvällens sardane.
Fortfarande är en del av turerna ett mysterium för oss, men vi skulle bra gärna vilja kunna delta!

Lördag 2 juli,
Marknad uppe i Argeles-village. Ellinor köper aprikoser och melon.
Idag är det fęte Catalan och denna orkester framförde många fina sånger med stämsång där publiken snabbt stämde in.
Eftermiddag på stranden.
Solen tog bra så det var lika bra att skydda sig lite och njuta av utsikten från stranden.

Söndag 3 juli,
Cykelutflykt till etang de Canet et de St Nazaire, en stor insjö nära St Cyprien. Vi fick se massor av fåglar; fisktärnor som ryttlade och dök efter fisk, en stor grupp rosa flamingos som lyfte, en silverhäger som bara stod i vasskanten och massor av gulfotade trutar.
Bredvid de gulfotade trutarna kilade fyra små svartbenta strandpipare omkring.

Måndag 4 juli,
På marknaden i Argeles köpte vi dagens lunch. Vi fick anchois catalan, escalivade, oliver ā la Argeles, ost och olika grönsaker. Gott!

Tisdag 5 juli,
Vi startade dagen med den stora marknaden i St Cyprien. Det enda vi köpte var en ny fin vaxduk till bordet utanför husvagnen.
Lunch i Pont Reynčs på väg till Gorges de la Fou. Jättegoda panini, Oriental med merguez för Pierre och Piou-Piou med skinka och tomat för Ellinor.
Gorges del la Fou. Floden har urholkat berget mer än 200 m och det var bara 15 grader därnere fast det var över 25 grader ute denna dag.
La rocher de l*Aigle hotade att falla ner över Pierre.
Gångbron utgör 1500 m av den 1739 m långa gorgen (= strupe på svenska).
Pierre på väg in i en av grottorna. Hjälmen fyllde sin funktion för det var trångt och lätt att slå i huvudet emellanåt. På tillbakavägen fick Pierre syn på en strömstare.

Onsdag 6 juli,
Cykelutflykt till Collioure där det var marknad.
Förra gången vi vad här köpte vi en så god grillad kyckling och nu ville vi ha en likadan. Kyckling fick vi, men den levde inte upp till minnet av den förra.
På hemväg. Där borta bor vi. Nu är det bara nerförsbacke kvar.
På kvällen var det stort fyrverkeri i hamnen med massor av folk. Före fyrverkeriet åkte illuminerade båtar omkring.

Torsdag 7 juli,
Efter en eftermiddag på stranden avrundade vi med ett litet glas muskat Rivesaltes på det kommunala vinkooperativet.

Fredag 8 juli,
Sista dagen i Argeles-sur-mer. Vi åt moules frites till lunch. Jättestora fina musslor från Bouziguez blev en värdig sista lunch.

Lördag 9 juli,
Hemresedags. Vi åkte över Millau och fick ta den fantastiska viadukten som blev klar i år.
Vi gjorde kväll i St Pourcain sur Sioule och gick upp till vinkooperativet som tursamt nog var öppet till 19.00. Vi provsmakade olika sorter och köpte sen en del. Mycket gott vin!
En rundtur i den fina staden förde oss bl a till torget med minnessten över soldater som stupat i krig.

Söndag 10 juli,
Vi fortsatte norrut och även i år var det stor loppmarknad i Courson-les-Carričres. Vi gjorde inga fynd, men fick i alla fall lunch. Pierre hade glömt vad andoilettes är och tog detta med frites. Friten var god, men inälvskorv med stora broskbitar var inte riktigt hans melodi.

Måndag 11 juli,
Vi hängde på låset till butikerna i ett av de stora outletområden i Troyes och gjorde massor av fynd, främst på Mexx som hade 70% på reapriset.
Därefter åkte vi en fågelskådningstur till lac Orient, enligt broschyren en av Frankrikes främsta fågelsjöar. Vi såg samma fåglar som hemma; mest sothöns och änder, men även skäggdopping och sångsvanar. Men var var resten av de 356 arter som omtalades? Vi träffade trevliga franska och engelska fågelskådare som alla var i vår ålder och hade likadana kikare. Skillnaden var att de tyckte att sothöns var spännande.
Det var 32 grader varmt och för att svalka oss åkte vi till Carrefour. Det var svalt därinnen, men ett hett köpklimat. 75 % på reapriset på allt väckte köplustan igen och inte bara hos oss.

Tisdag 12 juli,
Vi åkte vidare norrut och stannade för kvällen i Metz. Det var strålande sol, men vi tog en liten tur i stan i alla fall. Gallerie Lafayette hade också stor rea, men vi svalkade oss bara.

Onsdag 13 juli,
Sista inköpen för resan gjordes på Cora i Metz. Det var 75% på reapriset där också, men nu var vi rätt mättade och köpte bara ett par basketkängor åt Ellen som är en skoälskare av mått.
Vi åkte på en timmes båttur och väntade oss att få se stan från vattnet. I stället fick vi åka på Moselle och beundra natur och vattensporter vilket också var kul. Ellinor fick se sin favoritfågel, rörhöna, flera gånger.
050713a.jpgb
Det var 33 grader varmt. Campingen har ingen pool och inte kan man bada i Moselle som flyter förbi heller. På "vår" tomt fanns dock en vattenpost och det gick utmärkt bra att blöta sig, springa fram till stolen, läsa några sidor och så ta varvet igen.
Eftersom det var kvällen före 14 juli firade vi med att grilla merguez som lade campingen i ett grått töcken. Gott med frites som köptes i campingbutiken och så gav det ju lite lokalfärg åt alla engelska och holländska campare. Man får ju offra sig.
På kvällen vandrade vi in till stan och deltog i muntrationerna före den stora dagen. Pierre vägrade av någon anledning dansa tango med ortens proffs på kajen så vi njöt av musettedragspel uppe i gamla stan i stället.

Torsdag 14 juli,
Vi fortsatte norrut tidigt och nådde Birkenstockfabriken vid lunch. Efter att ha utfört de beställningsuppdrag vi hade - och köpt lite själva också - åt vi lunch på fabriken. Pierre fick jägarschnitzel med frites och Ellinor vegetarisk lasagne. Det fanns inte skuggan av en möjlighet att äta upp de generösa portionerna, men gott och billigt var det. Vi fortsatte sen till Münster söder om Osnabrück där vi gjorde kväller.

Fredag 15 juli,
Travemünde. Vi fick en eftermiddag där och hann både med sightseeing, ett rejält åskväder och goda fiskmackor i hamnen.
Nere i hamnen för inregistrering. Pierre var överlycklig. Äntligen fick han stå med de stora grabbarna igen.
Vi var några små tappra turister som skulle ombord på lastfartyget, men annars var det stora långtradare.
För säkerhets skull fick amatörerna en egen hörna högst upp. Pierre fick backa in vårt ekipage och klarade det galant.
När Ellinor öppnade dörren till hytten trodde hon att hon gått fel, bad om ursäkt och stängde snabbt. Sen kollade hon nyckeln mot rumsnumret och gick in igen.
Vi hade både sitthörna och tre fönster mot havet. Härligt! Det serverades lika mycket mat som på nerresan.

Lördag 16 juli,
Vi kom till Malmö 07.00 och var då fulltankade av den rikliga frukosten på båten. Vi fortsatte norrut och stannade vid lunch i Kalmar. Hungern slog nu till igen och vi gjorde vår sista lardonlunch för denna semester innan vi begav oss in till stan.
Vid Kalmar slott pågick massor av olika aktiviteter. Det fäktades, spelades och underhölls och så visade hemvärnet vad de pysslar med.
Efter stadsturen gick vi en vandringsled längs kusten och fick se massor av fåglar, bl a storskrake.

Söndag 17 juli,
Hemma igen. En månad går i sanning fort! Lite småsaker hade vi fått ihop även på denna resa. Pierre hade "inte köpt något vin" eftersom det inte var säsong för det så vi hade bara 38 flaskor med oss hem.