Juni - juli 2007 Ellinor och Pierre på semester i France.

Olle deltar 8-23 juni och Katarina 17-23 juni.

Fredag 8 juni
Avresedagen. Redan vid 13.30-tiden var vi redo för avfärd. Vi glömde det traditionella avresekortet vid grinden och fick ta ett innan vi åkte ut på Slättgårdsvägen i stället.

Vi tog 21.20-färjan till Helsingör efter att ha ätit middag på Big Burger i Värnamo.

Olle och mormor är beredda att införskaffa lördagsgodis på färjan. Är lördan i antågande gäller det att vara väl förberedd.

Lördag 9 juni
Vi sov på Farö och var tidigt iväg, men det var ändå massor av resenärer som ville över till Tyskland. Vi kom dock med första möjliga färja.

På soldäck var det varmt och skönt trots den tidiga timmen.

Olle åt en förstärkning till frukosten, två röda pölser med bröd. Gott!!

Sen lunchade vi med tre olika sorters korv efter autobahn, efter var och ens smak.

Vi gjorde kväller söder om Kassel på en liten camping med synnerligen smal väg dit. Mycket trevlig, men när vi just ätit middag fick vi uppleva ett av de häftigaste åskoväder vi varit med om. Olle var både tjusad, fascinerad och skrämd.

Söndag 10 juni
Vi kom fram till Obernai på eftermiddan. Damen i receptionen kände igen oss direkt. Vad gjorde vi när vi var här i oktober??? Vi ordnade vårt läger, men Olle och morfar gjorde ett uppehåll för att plocka fram tubkikaren och titta på Mont Ste Odile.

Till slut var lägret ändå klart. Ellinor grep sig raskt an resans första tvätt.

Olle tittade och ställde massor av frågor om klostret, livet där och varför man blir nunna. Inte lätt att svara på, upptäckte mormor och morfar.

Måndag 11 juni
Dagen var vikt för ett besök på Europapark. Vi kom med niofärjan över Rhen.

Tio minuter efter öppnandet närmade vi oss ivrigt nöjesfältet.

Vi började med Atlantis två gånger och gick sen till den schweiziska delen och åkte bobbanan. Här laddar vi precis vid ingången.

Att åka berg- och dalbana ger både törst och aptit och Olle var nära svältdöden innan vi kunde köpa tarte flambée.

Olle var tillräckligt lång för allt utom Silver Star och vi åkte också allt utom denna. Slänggungan var ny för i år och hade några trevliga dubbelsäten där man kunde sitta och prata medan man åkte.

MIR var Olle avgjort bästa karusell. Den åkte han fyra gånger och njöt i fulla drag av att åka en berg- och dalbana där man ibland tar backarna baklänges.

Vi hann också se den tjusiga paraden.

Europapark stängde 18.00 och då tvingades vi gå hem. På hemvägen bättrade vi på våra lager med ett besök på Super U.

Tisdag 12 juni
Vi startade dagsturen med ett besök på den nya fina rast- och tankstället Haut Koenigsbourg.

Dagsstopp i Bourg- en-Bresse. Om man går ut genom campingentrén rakt fram och sen tar till höger kommer man till den nya fina simhallen där Olle och mormor tillbringade 2½ timme med att leka i vattenströmmar, åka vattenrutschbana och göra konster. Mycket trevligt!

Onsdag 13 juni
Det var ganska långt att åka, men vi ville komma ner till Medelhavet. Halvvägs gick bilen sönder, varningslampan talade om att det var samma fel som för två år sen då bilen plötsligt blir helt kraftlös. Vi hade de långa backarna efter Montelimar framför oss och blev inte alltför glada. Vi tog oss dock fram till Carnon plage och körde upp framför receptionen två minuter innan den öppnade. Vi fick en bra plats nära utgången till havet och slog snabbt läger.

Vi tillbringade hela eftermiddan på stranden. 27 grader i vattnet var helt acceptabelt. Olle drabbades dock av svårartad hunger efter en timme så vi fick rusa hem för ostmacka med mjölk. Sen kunde vi fortsätta vårt strandliv.

Torsdag 14 juni
På förmiddan handlade vi och åkte till en verkstad med bilen. Den var liten och de kunde inget göra, men gav oss en vägbeskrivning till en "riktig" Citroenverkstad. När vi körde från verkstan lagade bilen sig själv och varningslampan slutade lysa. Vi åkte snabbt hem och gick ner till stranden. Det var blåsigt och lite mulet, men varmt och skönt i vattnet.

Olle och morfar började träna in en konst redan vid första besöket på stranden och nu funkade den bra.Upp på morfars axlar.

Så upp till stående och sen släppa morfars händer.

Och så ett värdigt avslut framåt.

Motvilligt lämnar den mänskliga pyramiden vattnet.

Fast det fanns mycket annat man kunde göra på stranden. Rita och låta vågorna sudda ut teckningen, t ex.

Fredag 15 juni
Olle fick snabbt en lunchfavorit, omelett gjord på rester från föregående dags middag och lardons.

Vårt vackra läger som snart ska monteras ner.

Vi cyklade in till hamnen i Carnon plage. Olle fick mellanmål, en crepe med nutella.

Lite kladdig var den allt, men det fanns en fontän bredvid att skölja av fingrarna i som tur var.

Lördag 16 juni
Efter en tidig start kom vi fram till slutmålet - camping Catalan i Argeles-sur-mer - i god tid före lunchstängningen.

Efter att ha monterat upp vårt läger gick vi ner till stranden. Här väntar vi på uppdatering av webkameran som sitter på huset rakt bakom oss.

Efter middan gick vi en stadstur. Olle ville ha churros i stället för glass och köpte det i Lily's. Gott och mäktigt.

Sen fortsatte vi till tivolit. Bussen var dock ingen höjdare att åka. Gick inte ens att få den att flyga lite. Den beundrande flickan som klämde sig in hos honom utgjorde bara en ringa kompensation för detta.

Vi strosade affärsgatan hem, fortfarande med churros kvar i struten.

Liten paus vid torget. Bakom oss sjunger en kille och två tjejer franska sånger, men de gjorde inte så djupt intryck på Olle som ville ha lite mer go i låtarna.

Vi gick ner och njöt av havet och utsikten mot Pyreneerna i stället.

Söndag 17 juni
På morgonen hämtade vi Katarina i Girona. Välkommen!

Det blåste ganska bra när vi kom hem och vi hastade ner till havet. Först badade Olle slut på moster och sen på morfar. Det var jättekul med vågorna.

Olle och morfar dök och hoppade i vågorna.

Det blev t o m gul flagg, men det hindrade dem inte.

De fortsatte oförtrutet att försöka bemästra vågorna.

Till slut fick reserven kallas in och mormor tillbringade en timme med lek i vågorna.

Det var mycket roligt!

På kvällen visade regionens producenter upp sina varor. Man köper ett glas för två euro och får sedan prova de lokia vinter som presenteras. Det fanns också nötter, honung, ost och annat att testa.

Vi hittade lite goda viner att ta hem.

Och lite annat också. Till vänster vår favoritodlare från St Andrée.

Kvällstur till tivolit. Olle köper smurfglass. Ganska god.

Måndag 18 juni
Vi tillbringade dagen med sol och bad, förutom en kort avstickare för att proviantera mat. Lagom vågor och timlånga bad med Olle. När vi gick hem fick vi se att våra grannar sjöng vid entrén till campingen.

Det är ett gammalt artistpar som nu gav en extraföreställning. Mycket roligt att se, fint och rörande, om än inte helt tonrent.

Tisdag 19 juni
Det var en lagom varm och blåsig dag så vi tillbringade hela dagen på stranden och hade det mycket trevligt. På kvällen tog vi en tur till det lokala kooperativets kombinerade servering och försäljningsställe. Lagom kul, tyckte Olle, men mormor uppskattade besöket.

Onsdag 20 juni
Marknad i Argeles. Inga fynd förutom goda oliver.

På kvällen valde Olle en halvtimme i lekområdet med olika hoppsaker framför åken på tivolit. Det var kul, men ganska jobbigt.

Torsdag 21 juni
Vi gjorde en utflykt till Gorges du Fou vid Arles-sur-Tech. Alla måste bära hjälm vid besöket och så fick man gå 1½ km på gångar och se hur vattnet från Tech urholkat berget och gjort grottor.

Örnstenen är kännemärket för hela grottan. Den föll dessbättre inte ner på oss heller.

Vår sedvanliga kvällstur. Det är dock den dag på året då hela Frankrike har en musikkväll och vi fick både se och höra mycket rolig musik. Olle hade problem med att välja glass, men till slut blev det en sort med krossade chokladkakor i.

Det går att få planet att hoppa upp och ner. Jättekul!

Fredag 22 juni
Midsommarafton. Kändes inte helt aktuell, men vi hade i alla fall en fin stång på bordet. Olle har just tagit sin efter badet-dusch och nuter av morfars midsommardricka. Gott!

Riktig midsommarmiddag, hamburgare/grillat kött och pommes frites. Matjesillen hade vi fått redan till lunch. Gott!

Sista kvällsturen längs affärsgatan i stan på väg mot tivolit.

Olle vid det lokala minitåget som går runt hela Argeles. Mormor och han tog på torsdan en stor rundtur med tåget och fick se det mesta av stan och dess omgivningar.

Lördag 23 juni
Katarina och Olle reste hem. Korten från Girona har rymt och kommer så fort de infångats.

Söndag 24 juni
Eftersom det såg ut att bli en lite svalare dag bestämde vi oss för en cykelutflykt till Sköldpaddsdalen. Den ligger strax utanför Sorède.

Vi arbetade oss sakta uppför och fick njuta av bergen strax bredvid oss.

Här insåg vi att sköldpaddsparken faktiskt måste ligga ganska högt upp, men då hade vi kommit så långt att det bara var att trampa på.

Paus i Sorède.

Framme i Vallé de Tortues. Ganska trist, dessvärre.

Det fanns dock ljuspunkter. T ex denna mjukskalssköldpadda från Florida som låg och lurpassade i vattnet.

För att inte tala om snapping turtle som också kom från USA. Mycket farlig.

På eftermiddan var vi och tittade på ett kyparlopp vid stranden. Här är några av deltagarna. Alla tog det inte på lika blodigt allvar.

Hela tävlingsgruppen uppställd. Steve vann, tätt följd av Rachel från Canne du sucre.

Måndag 25 juni
Semesterns första moules frites. Jättegott! Dagen var egentligen tänkt för en heldagsvandring i Pyreneerna, men när Pierre skulle räta upp tvättställningen sträckte han sig och fick ont i ryggen. Vi valde då att gå över ett lite mindre berg till Collioure i stället. Tramontanen började när vi åkte båt hem. Det var stora vågor och vi blev rejält blöta. En engelsman blev sjösjuk, men det lilla barnet som skrikit oavbrutet sedan det kom ombord somnade genast det började gunga.

Innan vi vandrade passade vi på att föreviga de nya faciliteterna på campingen (det fanns ingen där som kunde se oss fota, man vill ju gärna ha kvar allas tro på att man är riktigt klok). Disk och tvättavdelningen.

Dusch- och tvättutrymmet med jättesköna nya duschar.

Toaletten som turligt nog har kvar en ståtoa också. Olle tyckte att den var mycket spännande att prova. Obegripligt nog har de lyckats få in allt på exakt samma utrymme som förut.

Tisdag 26 juni
Det blåste fortfarande mycket och var svårt att ligga på stranden så vi beslöt att ta en cykeltur i stället.

Vi gjorde en liten paus vid farme Camomille och längtade efter att vara här rätt tid då man kan få komma upp på le Canigou som syns i bakgrunden. Det går bara i juli och augusti.

Lunch vid den konstgjorda sjön i Villeneuve de la Raho. Dit var det tre timmar i motvind, sen smöråkte vi hem på mindre än halva tiden.

Onsdag 27 juni
På förmiddan var vi på marknad och köpte en oerhört god tomatkaviar som vi hade till lunchen.

På eftermiddan insåg Ellinor att hon behövde köpa en sak till i Collioure så vi vandrade dit igen. Den här gången gick vi försiktigtvis hem också eftersom vinden avtagit rejält och vi inte ville väcka några sovande björnar.

Torsdag 28 juni
Utflykt till le Perthus. Det kan man lätt leva utan, men det var kilometerlång kö dit när vi åkte hem så alla ser uppenbarligen inte saken på samma vis.

Fredag 29 juni
Vårt fina läger precis innan vi ska demontera det. Här har vi haft det bra i 14 dagar nu.

Lördag 30 juni
Resan norrut har börjat. Vi åt lunch med utsikt över detta fina byggnadsverk, Viaduc du Garabit söder om St Flour.

St Pourcains kommunala camping bjöd en stunds sodukofundering innan vi ilade iväg till kooperativet.

Vi köpte lite av det lokala vinet, förstås.

Promenad i den söta stan, men lite bekymrade blev vi på torget och undvek noga att reta biet.

Söndag 1 juli
Troyes. Eftersom vi kom fram ganska tidigt hann vi med en cykeltur in till den gamla berömda stadskärnan och fick se både den stora katedralen och Kattens gränd.

Måndag 2 juli
Vi kom tidigt till den stora outleten på måndag morgon, men var i alla fall inte först där. Lite fynd blev det, förstås.

Tisdag 3 juli
Under natten regnade det ganska mycket och det blev än värre när vi fortsatte norrut. Vi stannande i Charleville-Mezières för dagen. Platsen var ganska vattensjuk redan när vi ställde oss på den, men de skyfall som sedan kom gjorde att vi började tvivla på att vi skulle få loss husvagnen när det var dags att åka vidare.

Place Ducale. Mellan skurarna gjorde vi en cykeltur till stan.

Onsdag 4 juli
Tack och lov lossnade husvagnen med ett slurpande ljud och vi fortsatte - i hällande regn - vår resa. Vi hade tänkt stanna i Han-sur-Lesse och gå på grottbesök, men det var det inte tal om i ovädret utan vi fortsatte mot Tyskland. Pierre ville gärna få belgisk pommes frites och på allra sista raststället stannade vi och åt en god lunch. Det var i alla fall medvind så det gick oerhört lite diesel. Vi hann upp till Bremen innan vädret var tillräckligt vackert för att vi skulle kunna stanna för dagen.

Torsdag 5 juli
Kort dagsetapp. Vi stannade i Lübeck och cyklade in till den fina gamla staden och köpte marsipan (hemligt, det är en present till Olle och Ellen). Ellinor kunde dock inte motstå frestelsen att tvätta när det nu inte regnade.

Fredag 6 juli
Vi hade övervägt att stanna i Köpenhamn, men det ihärdiga regnet i Danmark avgjrode saken och vi for över till Sverige i stället.

Bredvid oss på färjan stod en dansk veteranbuss.

På släp hade den en lika fin veteranbil

Genom ett Skåne i spöregn - vi såg verkningarna av det på TV sen - for vi upp till en camping utanför Alvesta, Sjöatorp. Det visade sig vara den camping som är med i årets sommarmorgonprogram. I bakgrunden ser man studion i programmet eller i alla fall dörren till det. Själva studion fanns i en studio i Växsjö.

Lördag 7 juli
Det regnade i Alvesta, men vi skulle ändå till Västervik och hälsa på Siri och Sonja så vi åkte tidigt. Det blev en fin eftermiddag i Västervik med både kaffekalas hos Siri, besök på den nya outleten i gamla Electroluxfabriken och en tur ut på Korpaholmarna innan regnet hann ifatt oss igen.

Söndag 8 juli
På morgonen vräkte regnet ner så vi stack norrut så fort frukostbestyren var klara och kom hem mitt på blanka eftermiddan. Vi tyckte inte att vi handlat särskilt mycket, men framplockat så här kan man se att det blev en del ändå.