Juni - Juli Sommarens Frankrikebesök Ellinor och Pierre samt Olle, Katarina och Ulrika delar av tiden

Torsdag 10 juni
Avresedagen. När Olle och Pierre gjort klart allt och till slut hämtat en jäktad Ellinor på jobbet kunde semesterresan till slut börja strax före fem.

Vi tog oss ner genom Sverige och orkade till Skåne. På Sjuttio3an gjorde vi kväller. Få stunder är så njutbara som när man äntligen får krypa ner i sängen första kvällen.

Fredag 11 juni
Hmmm. Såg det ut så här när vi lade oss? Det var minst 50 långtradare på planen framför oss då. Nu stod en stackare kvar. Hade han försovit sig? Klockan är nästan sju!

Vi fick knappt plats på färjan, men tog oss både till Danmark och Tyskland och stannade sen i Seesen. Det var samma camping som vi bodde på i höstas insåg vi när vi kom fram. Vilket fantastiskt minne! Här upptäckte vi också att pallen till husvagnen stod kvar på en rastplats efter autobahn.

Lördag 12 juni
Tidig avresa för vi var angelägna om att ta oss till Frankrike. God lunch söder om Frankfurt. Och så trevligt att även Bitburger har ett alkoholfritt öl nu. Gott dessutom, intygade Pierre.

Vi kom till Obernai vid halv fyra, slängde in husvagnen på en plats, fick information om närmaste campingaffär i receptionen och drog iväg. Vi hann före stängningsdags och fick en ny pall för bara fem euro. Hurra, det var jobbigt att skutta ut och in! När vi ändå var ute och shoppade la vi upp ett litet grundlager på en Intermarché bredvid.

Söndag 13 juni
Vandringsdag. Vi åkte till Ribeauvillé för att vandra upp till St Ulrich. Det var nästan lunchdags när vi kom så vi startade med var sin panini på en bänk vid huvudgatan.

Första delmålet på turen var klostret Notre dame de Duisenbach. Vi passerade dock bara ovanför.

Efter klostret tar en hisklig uppförsbacke vid, men Olle berättade i detalj om sin bästa film Komissarie Späck och sen hittade vi 17 synonymer för ordet fisa så det gick ganska lätt ändå med mycket skratt.

Framme! Olle och Ellinor har klättrat allra högst upp i tornet och syns som två små prickar. Häftig ruin, tyckte Olle.

Liten paus i en fönstersmyg innan vi startade nerfärden som var betydligt enklare.

Lugn avslutning på dagen på campingen. Olle kastade sig med liv och lust över alla enpenniga korsord och löste dem nästan helt på egen hand.

Måndag 14 juni
En av resans höjdpunkter. Europapark!!!!!

Olles favorit från förra besöket MIR var fortfarande ganska kul.

Största favoriten var dock årets nyhet Blue fire megacoaster som innehöll alla delar en bra berg- och dalbana kan ha, fast Silver stars första backe är svår att slå.

Olle vägrade hårdnackat att åka allt som kunde blöta ner honom, men så kom han på att han kunde linda in sig i mormors regnjacka och då var Poseidon en stark kandidat till en hög placering. Man blev blöt - särskilt mormor utan regnjacka :-)

Inget dåligt plask på sista nerslaget. Regnjackan satt som en smäck.

Tisdag 15 juni
Med tidig start drog vi söderut och kom till Bourg-en-Bresse redan vid halv fyra. Olle och Ellinor ilade genast till badhuset som var alldeles nyöppnat vid förra besöket.Nu hade de förutom en vattenrutschkana som var jättekul även fått ett antal olika banor utomhus. Ett härligt sätt att tillbringa en eftermiddag.

Onsdag 16 juni
Fortsatt resa aöderut. Lunch vid nyöppnad Super U söder om Lyon.

Framme i Carnon plage. Efter lägerslagning gick vi till stranden. Vackert väder och varmt vatten, men väldigt få badare.

Torsdag 17 juni
Alla förråd var nu slut så vi fyllde på dem på Auchan i Perols.

Lunch efter väl förrättat värv. Vår första lardonomelett

Eftermiddag på stranden. 23 grader i vattnet och byggvänlig sand. Härligt!

Fredag 18 juni
Pierres första pain chocolate. En äkta semesterfrukost.

Hela dan på stranden. På eftermiddan tog vi en promenad in till hamnen i Carnon och åt var sin glass i skuggan. Gott!

Lördag 19 juni
Framme i Argeles sur mer. Som vanligt startade vi med braklunch. Och nej - det är inte meningen att man ska försöka pricka Ellinors mun med pommes frites. Detta var det enda foto som hann tas innan Pierre kastade sig över sin portion.

Kvällspromenad i mycket stark vind - styv kuling enligt Beaufortskalan.

Kooperativet krävde ett besök, förstås.

Hopplandet var stängt, men som tur var tillverkades churros trots blåsten så vi delade på en förpackning. Blåstillägg också - 14 churros i stället för 10.

Söndag 20 juni
Det blåste för mycket för att bada så vi tog en promenad i stället. När vi kom tillbaka pågick firande av fars dag på campingen och vi blev snabbt inropade att delta.

På eftermiddag gick vi till hamnen och passerade den fantastiska fotoutställningen på strandpromenaden. I år handlar den om världen sedd uppifrån. Mycket fin! Vi vilade sen upp oss lite i hamnen inför promenaden hem och kollade bilderna som Olle fotat av.

Måndag 21 juni
Musslor till lunch. Jättefina från Auchan. Olle tog dock för säkerhets skulle en kycklingmacka också, men åt en mussla och lite frites.

Vacker mat. Och så god sen!

Kvällsstopp på kooperativet. Olle har nu hittat automaten för nötter och russin och de snäckskal som erbjuds som skål. Fast särskilt kul är det inte där i alla fall.

Stor musikkväll över hela Frankrike. Vi fick vår trevliga beskärda del vid havet i Argeles. Så härligt att vara här igen!

Tisdag 22 juni
Blåsten avtog något, men vi åkte till Collioure och badade i alla fall. Vindstilla om än något besvärligare botten.

Strandlunch. Pierre åt en panini Collioure, d v s med ansjovis, mozarellaost och ost. Han påstår att den var god, men någon bevisning finns inte.

Onsdag 23 juni
Dag på stranden, t o m kväll på stranden blev det.

Torsdag 24 juni
Äntligen är de här. Flygledarmaskning i Frankrike gjorde att planet var tre timmar försenat, men till slut kom de. Välkomna!

Besök på kopperativet före middan ingick första dan, förstås. Muscat sec, kall och god.

Fredag 25 juni
Midsommarafton. Vi startade dan på marknaden i Argeles, bara 100 meter från campingen.

Det fanns mycket frestande att köpa.

Aperitif på kooperativet, förstås.

Midsommarmiddag. Vi grillade och fick pommes frites och sallad till. Gott!

Lördag 26 juni
Strandliv hela dagen. 29 grader i luften och 22 i vattnet. Inte fel alls.

Konsterna från förra året fungerar i år också. Snyggt!

Nöjda vattenakrobater.

Ulrika köpte massor av frukt och bär som vi festade på. Pierre lät sig nöjd matas med jordgubbar.

Olle valde en nektarin och åt den själv. Men gott var det!

Kooperativet. Olle valde grenadinsaft som svalkade skönt i värmen.

Söndag 27 juni
Vandring till Collioure. Tog 1½ timme i stark värme, men vad gör man inte för den fantastiska kycklingen som erbjuds i detta stånd med patata brisée och grillade grönsaker?

Olle, Pierre och Ulrika provade dessutom på synnerligen goda ostron.

Gratis uppkoppling på FB med en café au lait är inte alls fel.

På kvällen var det presentation av lokala produkter på torget vid stranden. Man köper ett glas för 2.50 euro och får sen smaka olika producenters varor. Mycket vin, men också ostar, marmelader och kakor.

Vi hittade både det ena och det andra.

På kvällen provade Olle och Pierre tivolits nya attraktion, Wild Wave. Inte som på Europapark, precis, men fullt gångbar.

Måndag 28 juni
Fotografen tillbringade så gott som helad agen på stranden och glömde kameran.

Tisdag 29 juni
Lång badpromenad norrut till floden la Libereta. Vissa kom så gått som aldrig upp på land dock.

Framme vid målet fick vi glass och annat gott.

Vårt fina kooperativ...

har inte drabbats av någon upprustning tan har fått behålla sin charm med samma trevliga par som sköter det. De kan konsten att fylla ett glas till bredden.

Tortellinimiddag.

Onsdag 30 juni
Utflykt med Cars verts till det gula tåget. Vi startade redan 06.40 i Argeles och är nu framme vid stationen i Villefranche.

Tågresan tog en timme och vi åkte över masssor av fina broar och viadukter.

Bussen väntade i Mont Louis och körde oss till en liten spansk stad där vi fick promenera en timme. Vi fick både vacker utsikt

och en fin stadspromenad. Olle hittade också en svart svan som fräste åt honom, sannolikt för att han inte betalade fotot han tog med en brödbit.

Lunchdags i den lilla spanska staden Puigcerda. Det här är vår underhållare och vägledare Eric bredvid förrätten som var en variant av paella med nudlar i stället för ris. Gott!

Därefter serverades två sorters korv, kött och kyckling på spanskt vis med pommes frites. Den grå korven var godast.

Sedvanlig tävling med att dricka vin utan att spilla på sig. En ganska framgångsrik herre,

men Pierre var avgjort bäst och Eric hyllade Sverige och Pedro som han raskt döpte om Peirre till.

På hemvägen stannade vi i Villefranche igen, men nu fick vi se den fina gamla stan i stället för stationen.

På väg in.

En timme fick vi fördriva i stan. Det var inte svårt. Strax efter sju på kvällen var vi hemma igen. Det kan man kalla utflykt!

Torsdag 1 juli
På förmiddan åkte vi till Auchan i Perpignan. Rea, men inte alltför mycket folk. Vi gjorde massor av fynd och svalkade oss på fruktavdelningen.

För den som så behövde fanns ett ännu svalare alternativ, den fräscha fiskavdelningen.

Den nyrenoverade vinavdelningen med möjlighet att provsmaka viner. Kanske något för Systembolaget?

Eftermiddag på stranden - eller snarare i vattnet. Det var 25,5 grader varmt i vattnet och över 30 i luften. Pierre och Olle har nu finslipat sin konst och gjorde stor lycka med den.

Vår vackra utsikt. Här börjar verkligen Pyrenéerna!

Kir maison var en värdig avslutning på kooperativbesöken för Ulrika och Katarina.

Vi bestämde oss för att avsluta med ett gemensamt åk på Wild vave. Den gick helt tom när vi kom.

Vi hade mycket roligt och viftade i takt med armar och ben. Det gjorde att vi fick publik och karusellskötaren lät oss åka åtminstone fem normalturer innan han stannade. När vi klev av var det kö för att åka så det kanske lönade sig.

Fredag 2 juli
En vecka går fort och vips var det hemresedags för Ulrika, Katarina och Olle. Trevlig resa!

Efter att ha demonterat lägret besökte Ellinor och Pierre kooperativet en sista gång för denna resa. Muscat museu, så gott och svalkande!

Under hela sin vistelse i Argeles har Olle funderat på pojkens min. Är kebaben så läskig som minen antyder? Vi provade aldrig.

Lördag 3 juli
Tidig avresa från Argeles, men invånarna i Valras demonstrerade för en ny lärare till sin skola genom att stoppa trafiken med traktorer så att det bildades enomra köer på en av Frankrikes stora trafikhelger. Effektfullt! Till slut kom vi dock till den vackra bron vid Millau. Det är inte första gången Valrasborna väljer denna metod när vi ska passera och lite fascinerande är det att stoppa trafiken en av de trafiktätaste helgerna i Frankrike för en så lokal fråga.

Vi stannande i Gannat på eftermiddan och njöt av ett bad. 29 grader i vattnet gjorde att det kändes kyligt att kliva upp i den 30 gradiga värmen. Men skönt att bada var det.

På stora anslag varnades för ett våldsamt åskväder med tillhörande vind och regn. Vi valde vår plats med omsorg och väntade med spänning på ovädret, men allt vi fick var lite regn och åskmuller i fjärran.

Söndag 4 juli
På väg till Paris! Ivriga som vi var startade vi tidigt. Strax före Nevers började våra medtrafikanter vifta och en ledde oss med blinkningar och armvift in på en parkering. Ett av däcken på husvagnen var betänkligt hopsjunket. Vi sprutade i lagning och tog oss försiktigt till Poques-les-Eaux. Hjälpsamma bybor försökte verkligen hitta en lösning, men söndag förmiddag är fel tid för detta. Vi snabbade oss till campingen i stan och hissade genast upp hjulet på en domkraft. Räddade!

Trevlig camping, sol och värme. Från vår plats kunde vi se det kommunala friluftsbadet.

Det ingick i den låga campingavgiften visade det sig och vi tillbringade en behaglig eftermiddag där.

Tio minuter var maxtiden man klarade utan att bada. Det var varmt!

Middagssvalka på granntomten. Vi var totalt fyra sällskap på hela campingen så det var bara att breda ut sig.

Måndag 5 juli
Tio minuter före öppningstid tog de hand om däcket på Point Vert. Det var ventilen som inte höll tätt hade Pierre konstaterat och de bytte den gratis. Ibland ordnar sig saker lätt!

Framme i Paris. Mer än tio år sen vi var här nu.

Sett ur Pierres perspektiv fick vi campingens avgjort bästa plats. Nummer ett med total koll på alla som kommer och går. Kan bli tufft att få in honom till Paris i morgon!

Nostalgitur runt campingen där de piffat till denna del rejält. Här stod vi 1989 när det var proppfullt och totalt kaos. Det verkar dock ha gett med sig.

Tisdag 6 juli
Förväntansfull Parisbesökare på busshållplatsen vid campingen.

En olycka gjorde att vi fick byta och trixa lite. Det gjorde att vi först hamnade vid Hotel de Ville. Här träffade Pierre borgmästaren 1968. Huvudentrén in och en baktrappa ut.

Samaritaine är stängt flera år för renovering, men BHV visade sig ha ett superbt skyltsortiment och en förträfflig avdelning för hemmafixaren.

Vi lyckades undkomma utan färdiga hyllplan, planslipar och annat som vi avgjort behövde, men inte orkade bära runt en hel dag. Snabbt tog vi oss ner till Seine för att se Pont du neuf.

Vi har en ständigt pågående tävling om vem som först ser Eiffeltornet och när Pierre zoomade in bron insåg han plötsligt vad han såg i fjärran. Lite ringrostiga är vi allt, men han vann.

Lunch på takserveringen på Printemps. Vi fick t o m en skuggplats i hettan.

Vär utsikt från bordet. Inte fel, eller hur?

Utsikt åt andra hållet, från terassen men inte vår plats. Åh, vi måste till Montmartre också!

Furniculairen upp och där stod en dam och spelade musettdragspel i full turistfriarutrustning. Vad hon måste ha jobbat under vintern!

Quartier Latin. På detta hotell bodde vi för mer än 25 år sen, men det var sig väldigt likt.

Onsdag 7 juli
Det gick lätt att ta sig från Paris och före lunch var vi uppe i Charlesville-Mezière. Promenad in till stan i 33-gradig värme. Place Ducal.

Torget åt andra hållet. Här känns verkligen historiens vingslag.

Det lilla torget på gågatan. Det var varmt och vi behövde sitta en stund.

Café au lait och en öl. 3,80 euro idag och 8,90 när vi drack det i Paris igår och då var det inte kaka till. Lika gott och svalkande, men vilken skillnad!

Pierre var synnerligen nöjd när det visade sig att det gick att köpa frites av belgisk modell på serveringen utanför campingen.

Torsdag 8 juli
Norrut, vi slutade dagen i Hesedorf där vi bott förut. Mycket varm dag och ett dopp i campingens pool var verkligen inte fel. Nästa år - Olle - lägger vi om resan så att det finns poolbad varje dag på nerresan!

Herr Skälderviken 2005 hade förvirrat sig till rutschkanan vid badet. Hur gick det till?

Grekisk grilltallrik i tysk campingversion.

Ellinor gör sig redo att äta sin portion. Det gick inte - halva blev kvar, men det var jättegott!