13 juni - 21 juli Stora sommarresan, Olle och Katarina är med i början.

Torsdag 13 juni
Efter att Ellinor och Pierre hämtat Olle vid tunnelbanan i Fruängen kl 07.45 drog vi iväg söderut. Olle övningskör visserligen för fullt med Goldie, men i Silvia fick han ta passagerarplatsen.

Lunchstopp i Tindered.

Nästa stopp var vid Kalmar slott. Vi gick en slottstur och beundrade dess historia och interiör. Det började byggas på 1100-talet och har sedan byggts till många gånger.

Vi var dock främst där för att se utställningen "van Gogh alive - The Experience". En helt förtrollande och fantastisk utställning där hans tavlor visas i storformat så att man känner sig innesluten i dem till mycket vacker och passande musik.

Även utsidan på slottet med alla vackra blommor omkring bjöd på en härlig försommarupplevelse.

Middag på Max i Landskrona för att testa deras nya vegetariska alternativ, men vi föll för annat som halloumiburgare och spicey avocadoburgare. Gott det också.

Halv nio var vi framme i Trelleborg och fick snällt köa för att köra ombord på Nils Dacke.

Pierre hade utnyttjat ett erbjudande som gav oss en fin hytt med utsikt i fören.

En riktig smakstart för tre luttrade campare.

Fredag 14 juni
Halv åtta nådde vi Travemünde och var beredda att fortsätta vår resa.

Det visade sig dock att en långtradare inte ville starta framför oss och ett väldigt pusslande började för att få av alla. Vi stod allra längst bak och kunde beskåda spektaklet.

Det var dessvärre både vägombyggnads- och (dessvärre) olycksköer på vår väg, men vid tre var vi framme i Hameln och kunde lägga beslag på sista husbilsplatsen.

Hameln är helt uppbyggd kring berättelsen om råttfångaren som år 1284 inte fick betalt för att han med sin förtrollade flöjt lockade med sig stadens besvärande råttor ner i floden Weser. Han lurade därför med sig alla stadens barn in i en grotta där de försvann. Ett blint och ett stumt barn blev kvar men kunde inte beskriva vägen.

Fikapaus i väntan på klockspelet med figurer som berättar historien.

Klockspelsdags.

Behaglig kväll vid floden Weser, helt fri från råttor.

Tysk sommarhimmel.

Lördag 15 juni
Framåt eftermiddagen nådde vi Speyer och fick en bra plats på ställplatsen bredvid det stora tekniska muséet. Staden ligger vid Rhen i Rheinland-Pfalz och är mycket gammal, både kelter ooch romare har haft bosättningar här redan f Kr. Domkyrkan är sedan 1981 uppsatt på Unesco:s världsarvlista.

Kyrkobygget påbörjades 1030 av kejsar Konrad II och tanke var att det skulle bli den största kyrkan i Europa. Den invigdes år 1061. 1689 förstördes och plundrades kyrkan av fransmännen under det pfalziska kriget, men återuppbyggdes i mitten på 1700-talet.

Med tiden vittrade de vackra målningarna och på 1960-talet renoverades kyrkan. Då togs de flesta freskmålningarna bort och kyrkan återställdes mer i det ursprungliga romanska utseendet.

Många pilgrimmer på väg till Santiago de Compostela passerar Speyer som länge varit ett religiöst centrum i södra Tyskland. Som en hyllning till dem donerade Anton Sclemach statyn i samband med stadens 2000-årsjubileum 1990. Den tre meter höga bronsstatyn har skapats av Martin Mayer.

I den tyska varianten på midsommarstång finns sköldar som representerar det lokala näringslivet.

Den västliga porten in till den gamla stadskärnan är från 1200-talet.

Söndag 16 juni
Vi startade dagen med att gå på det tekniska muséet i Speyer. Det öppnade 1991 och är ett systermuseum till det större bil- och teknikmuséet i Sinsheim.

Lufthansa donerade 2002 ett utrangerat Boeing 747-200-flygplan som man nu kan gå in i. Från toppen finns dessutom ett rör som man kan åka påse ner i. Tyvärr var det blött efter nattens regn så vi vick avstå från den turen.

Utsikt från plattformen uppe vid planet.

Havsräddningsbåten John T Essberger från Femahr fick 2010 en plats på muséet efter att ha varit i bruk sedan 1975.

Ubåten U-9 byggdes 1966 i Kiel och har åkt en sträcka som motsvarar nio varv runt jorden under de år den var i tyska flottans tjänst. 1993 kom den till Speyer.

Här finns verkligen något för alla att se.

En äkta månsten, 3,34 miljarder år gammal.

En hel mekanisk orkester sedd från baksidan där vi med stort intresse studerade de fantastiska hålkorten som möjliggjorde musiken.

För en euro kunde vi ta en liten tur i Butterfly, som ett litet vikingaskepp.

Resan fortsatte sedan söderut och vi avslutade med att ta färja över Rhen till Rhinau på franska sidan. Pierre hade hittat en trevlig och mycket billigare camping där.

Campingen hade egen sjö, väldigt exklusivt i Frankrike. I den kunde man i princip göra allt som har med vatten att göra.

Kvällspromenad.

Måndag 17 juni
Tidigt tog vi färjan över till Tyskland igen. Tur att vi har så liten husbil för maxvikten på bilar var 3,5 ton.

Vårt mål Europapark visade sig vara väldigt populärt så Ellinor och Olle skenade iväg till nöjesparken när den öppnade och Pierre tog sig an uppdraget att hitta en plats för husbilen på den enorma campingplatsen.

Årets nyhet var Moulin Rouge som var ett omgjort Eurosat till Can can Coaster. Riktigt fin dekor och berg- och dalbanan gick mycket mjukare. Det var mycket folk så vi tog den tidigt innan köerna blev för långa.

Pierre utförde en bragd och lyckades få en fin plats som t o m erbjöd skugga. Han tog sedan en promenad till ett fågeltorn och in till stan.

Inne på Europapark jobbade Ellinor och Olle oförtrutet och fick under dagen ihop fler än 25 åk genom att Olle hade stenkoll på kötiderna i en app.

Madame Freudenreich Curiosités var också en trevlig nyhet, men riktade sig sannolikt till en lite yngre publik.

Tarte flambée till lunch.

Få attraktioner har en så fin köslinga som Moulin Rouge.

Den franska delen erbjöd lite skön svalka.

Åter på campingen tittade vi förstås lite på den rodeoshow som erbjuds varje kväll.

Middag på saloonen, mycket gott.

Kvällspromenad på campingområdet med vår favorit Silver Star frestande belyst.

Tisdag 18 juni
Denna andra dag var alla tre på plats när Europapark öppnade.

Vi tog Moulin Rouge tidigt och slapp alltför mycket köande. Det var ännu fler besökare på plats och dessutom varmare så Olles köapp blev vår ledstjärna.

Pierres absoluta favorit är de isländska båtarna där han kan spruta vatten på andra åkande och även en del åskådare. Damen som ställt sin barnvagn för nära och fick en dusch i den verkade inte överlycklig.

Lunch på den grekiska avdelningen, mycket gott.

Vi fortsatte sen med Alpenexpress och många andra.

Tanken var att Olle skulle få lite skydd bakom Pierre, men den som packade båtarna ville annat. Dock svalkade det skönt att åka stänkande attraktioner.

Wodan går alldeles otroligt fort. Vi var kvar till parken stängde kl 19.30, mycket nöjda med dagen.

Onsdag 19 juni
Åter dags att ta sig söderut. Vi gjorde sedvanligt stopp i Villars-sur-Dombs, men slapp denna gång det sedvanliga åskvädret.

Kväll i husbilen.

Torsdag 20 juni
Dagens mål var Pont du Gard. Efter att ha installerat oss på campingen promenerade vi till den 49 m höga romerska akvedukten. Den byggdes över floden Gard för närmare 2000 år sedan. Den är sedan 1985 uppsatt på Unesco:s världsarvlista.

Vår camping ligger runt kröken och vattnet var varmt och skönt så kanske hade vi kunnat simma hit.

Varmt, varmt, varmt så det svalkade skönt i vattnet. Det fanns massor av fiskar som simmade runt fötterna,men det är oklart om de gjorde någon pedikyr.

Pierre var klok nog att ta med badbyxor också. Akvedukten är 270 m lång. Framför den går en landsvägsbro byggd i mitten på 1700-talet som vi fick köra vid vårt förra besök här på 1980-talet. Då promenerade vi också med tre barn ovanpå den översta stenraden.

Fredag 21 juni
Midsommarafton måste förstås firas i Frankrike också. Vi medför alltid vår 25 år gamla piprensarstång för detta tillfälle.

Katarina skulle hämtas på flygplatsen i Montpellier, men planet var en timme försenat så det blev lite slötid på campingen innan det var dags att åka.

Välkommen Katarina!

Dags att bunkra lite inför de kommande dagarna så vi drog först till Auchan.

Midsommarmiddag. Sillmacka, laxburgare med frites och tillbehör och så jordgubbar med grädde som avslutning.

Vårt hemma för de två kommande nätterna. Bra plats som gav Pierre möjlighet att hålla koll på de som kom och gick.

Lördag 22 juni
Första frukosten med pain chocolade för denna tur.

Dagens mål är Carcassonne dit vi kunde promenera från campingen på mindre än en halvtimme. Den gamla delen av staden är omgiven av ett fästningsverk som påbörjades redan under romartiden. Sedan 1997 är staden uppsatt på Unesco:s världsarvlista.

Den gamla delen ligger öster om floden Aude och har dubbla stadsmurar. Staden har en mycket rik historia, men på 1800-talet förföll staden och planer fanns på att riva den gamla delen.

Det visade sig att det var Rosévinets dag och många jippon kring detta. Det gjorde att vi fick njuta av bl a denna förträffliga orkester.

Lunchdags. Pierre och Olle satsade på moules frites och var synerligen nöjda vilket också Ellinor och katarina var med sina val.

Staden har kvar sin medeltidskaraktär med smala gator.

Beslut om rivning togs 1849, men mötte så mycket motstånd att en restaurering inleddes 1853. Restaureringen fortsatte sedan fram till 1960-talet.

Det är dubbla murar med 53 torn i fästningen. Den yttre ringmuren är byggd mellan 1228 och 1245 och är 1,6 km lång.

Slottet Chateau Comtal påbörjades på 1100-talet och är ombyggt många gånger. Det finns en vandring runt slottet som visar försvarsverk och hur det har sett ut vid olika tidpunkter.

Alabasterutsmyckning från 1400-talet.

Målning som visar en strid mellan fransmän och saracenska riddare som upptäcktes 1926 under tjocka lager av bruk.

Vandring runt ringmuren.

Rosévinets dag hade sex olika stationer med vinprovning och underhållning.

St Nazariusbasilikan mycket gammal, över 1000 år, men har byggts om flera gånger.

De två rosettfönstren har Jesus och Maria som tema.

Dags att söka sig hemåt.

Söndag 23 juni
Vi startade med att köa för att tömma alla tankar. Det hela blev lite roligt för att en del var engelsmän och konstruktören hade tänkt högertrafik.

Sista etappen så det gällde att bunkra mycket dryck och gärna mat också. Nu skulle Silvia få stå stilla i två veckor.

Pierre fick traditionsenligt utöva en av sina favoritsysselsättningar.

Strax efter lunch nådde vi Argeles-sur-mer och kunde installera oss på plats 3. Härligt att vara här! En första tvätt blev det förstås genast.

Kontroll av favoritutsikten. Den fanns kvar, tack och lov.

Fotbolls-VM för damer har precis startat och på La reserve hoppas vi få se många roliga matcher.

Måndag 24 juni
Mådag, onsdag, fredag är det marknad nära oss under sommaren. Trots att det var närmare 30 grader redan vid nio gick vi ditt och gjorde en del nödvändiga inköp som tapenade, körsbär och grönsaker. Besviket fick vi konstatera att delice de tomate inte stod att få.

Ellinor greps av ett starkt städbehov och när hon sent omsider gick ner till stranden mötte hon resten av den färdigbadade familjen på väg hem.

Ellinor och Olle tog en liten cykeltur till monumentet över de mer än 100 000 spanjorer som i februari 1939 flydde Francos Spanien och fick bo i läger på stranden.

Vår kvällssysselsättning - quiz. I kväll var det Besserwisser, men vi hade Quiznödig, MIG, MIG HP och annat att tillgå också. Olle visade sig vara den stora vinnaren även om vi andra också vann ibland.

Tisdag 25 juni
Sol och bad och denna gång hann Ellinor med också.

Kvällspromenad till nöjesfältet, men inget frestade.

En trevlig sak i Argeles är att det ofta bjuds på levande musik, ibland som här på restaurang, men ofta spontant på gatan.

Onsdag 26 juni
Det var inte mer än 28 grader när frukosten var klar så Ellinor, Olle och Katarina bestämde sig för att vandra till marknaden i Collioure som traditionen bjuder. Pierre valde att avstå och pyssla hemma.

I hamnen i Argeles-Port köper man biljetter till båtturen hem och då visade det sig att en båt till Colliuore skulle avgå om en minut. I värmen ändrades planerna och det blev båt i båda riktningarna i stället. Lite snopet att inte få gå den trevliga avslutande sträckan uppe på klinten, men ett betydligt svalare alternativ ändå.

Om vi vinner jättemycket pengar någon gång ska vi lägga en del av dem på att reparera smugglarnas väg nere vid havet.

Inloppet bjuder både på det berömda tornet på kyrkan Notre-Dame-Des-Anges från 1600-talet och Chateau Royal från 1100-talet.

En bouganvillea att sträva efter.

Vi besökte förstås marknaden, men köpte inget. Traditionsenlig panini intogs dock vid torget.

Mysigt och ganska svalt att vandra i de gamla gränderna. Efter tre timmar tog vi sedan båten hem igen nöjda med både besöket och det väntande badet hemmavid.

Torsdag 27 juni
Ellinor och Olle bestämde sig för en cykeltur till slottet Valmy en dryg halvmil hemifrån innan den värsta värmen slog till. Det blev en resa med förhinder. På ditvägen höll kommunen på att asfaltera gatan, men släppte ändå igenom dem efter lite väntan. Närmare än så här kom de inte slottet p g a säkerhetsproblem. En vakt följde Ellinor fram så att hon i alla fall fick denna bild.

Slottet ligger mycket vackert halvvägs upp i Pyrenéerna inbäddat i vingårdar och har en berömd rovfågelpark som inte kunde besökas. När Ellinor och Olle kom ner till den tänkta alternativa vägen hem hade polis och brandkår stängt av gatan så det blev till att hitta en ny väg igen. Det gick dock lätt och bra.

Glass som mellanmål kändes väldigt välförtjänt och Katarina gjorde dem sällskap.

Lite svalare på kvällen, bara 29 grader, så det blev en liten promenad till.

Fredag 28 juni
Smarta Ellinor och Olle åtog sig att köpa middagsmat på Lidl och passade på att svalka sig lite bland kyldiskarna.

Efter sol och bad på stranden och ett par svalkande duschar på campingen besökte vi äntligen kooperativet och drack var sin kall och god muscat mousseux.

Aperitifdags hemma, alkoholfritt denna gång - väldigt svalkande och god.

Kvällspromenaden innehöll förstås favoritvyn där Pyréenernara försvinner ner i havet.

Frankrike hade match i fotbolls-VM för damer och samlade rejäl publik vid Le Reserve ,men föll dessvärre mot USA med 1-2.

Lördag 29 juni
Det är visserligen en mil härifrån, men så mycket svalare var det inte trots närheten till havet. 39,8 grader uppmättes här. Lite mer än vad vi riktigt uppskattar.

24 grader i vattnet var dock till stor hjälp.

Det kan se ut som samma dopp, men vi var i MÅNGA gånger.

Vid fyra hämtade vi vår hyrbil, en Golf som bara gått 200 mil. Först av allt tog vi en tur upp till HyperMarché och storhandlade och svalkade oss lite bland kyldiskarna.

Sista middagen i Argeles för denna gång var mycket godare än vad minerna ger uttryck för. Rondeller av mald vegetarisk substans med massor av goda tillbehör.

Vi höll förstås koll på matchen Sverige - Tyskland också och fick se Sverige vinna med 2-1 och därmed vara i semifinal.

På kvällspromenaden kunde vi konstatera att sumpråttorna bor kvar.

Det blir nu mer och mer folk överallt och även fler och fler som vill visa upp sina färdigheter.

Vi kollade lite och gick sen hem eftersom det skulle bli karnevalståg senare och det innebär att man får confetti precis överallt och det är inte så uppskattat.

Söndag 30 juni
Strax före sju var allt packat, tältet demonterat och alla redo att åka mot Barcelona.

Parkeringsbyggnaden vid terminal 1 var lika stor och välfylld som alla tidigare gånger, men näst högst upp hittade vi en plats.

Dags för säkerhetskontroll.

Efter att ha konstaterat att Katarina och Olle klarat alla kontroller åkte Ellinor och Pierre hemåt igen och kunde lämna tillbaka bilen strax före två.

Värmen var fortfarande tryckande, men ett glas välkyld muscat rosé på kooperativet kändes svalkande.

Pierre fixade ny koppling till den franska tub vi har hemma så nu kan vi nog köra gasolgrillen i tio år.

Även denna dag bjöds vi på härlig musik. Det visade sig att denna dag var Rosévinets dag i Argeles och det firades även här med pompa och ståt.

Måndag 1 juli
Marknadsdag. Pierre begrundar vad han ska ha till lunch i det frestande utbudet, men det slutade med en ask katalansk ansjovis på InterMarche.

Det var varmt, men lite molnigt vilket gjorde att trängseln blev stor.

Sedvanlig stortvätt i maskin av alla lakan.

Äntligen påbörjade vi reseberättelsen också.

Pierre planerade hemresan lite mer i detalj. Nu ska det få mogna ett par dagar.

Campingtur. Det är inte fullt än, men det kommer ständiga leveranser med husvagnar och många läger skapas,

Tidag 2 juli
Dags för nästa stora tvätt, alla handdukar. Medan det torkade lånade Ellinor Pierres elcykel och åkte iväg till Hypermarché en halvmil bort - jättekul!

Stranden fylls alltmer och det är fler i/på vattnet också. Ett par minuter senare var flottarna nästan tomma och vattnet desto mer fyllt av simmande skrattande kombattenter.

Promenad till piren vid hamnen. Det finns verkligen många typer av vattensport att utöva!

I nästan alla små gångar ner mot stranden pågick boulepartier i den behagliga svalkan.

Allt detta missade Pierre som drabbats av en magåkomma, var uppe hela natten och sov sig frisk under dagen.

Semifinal i fortbolls-VM för damer mellan England och USA samlade många engelsmän vid La Reserve, men det blev en ganska avslagen tillställing eftersom USA vann med 2-1.

Onsdag 3 juli
Efter att ha vilat upp sig lite på förmiddagen var Pierre redo för lite strandliv. 25 grader i vattnet var verkligen härligt!

Juli bjuder på ett rikt kvällsliv på strandpromenden.En smärre dusör i hinken framför hoom får hulkkaninen att förvandlas till en duracellkanin till alla barns förtjusning.

Intresset för semifinalmatchen Holland - Sverige i VM i fotboll för damer orsakade ingen riktig rusning till La Reserve, men två svenskar satt längst fram och såg Holland vinna med 1 - 0 efter förlängning.

Vi såg det mesta av matchen hemma, välvilligt påhejade av många grannar.

Torsdag 4 juli
Marknad i hamnen. Väldigt varmt och inte gjorde vi några fynd heller, men utsikten kan vi inte klaga på.

Eftermiddag på stranden. Fortfarande 25 grader i vattnet, men bara 30 i luften. Pierre gjorde vad han kunde för att bättra på solbrännan.

Ellinor hade hittat en ny bra bok och var helt koncentrerad på den.

Les Deferlantes är en stor musikfestival som hålls denna helg över hela Frankrike med mer eller mindre kända band och artister. Varje år får nya förmågor chansen att vara med nästa år och denna kväll spelar de som vill till södra Frankrike på olika ställen. Vi hade nöjet att få lyssna på många i Argeles. Det här är Ellinors favorit, lät lite som Doors eller Electric Prunes.

Folklivet börjar nu vara mycket intensivt även på kvällstid.

En helt annan typ av musik, men bra de också.

Fredag 5 juli
Riktigt varm dag, men vi hann både packa ihop och tillbringa en stund på stranden innan vi för sista gången detta år fick ett välfyllt glas muscat mousseux på kooperativet.

När vi var på stranden åkte plötsligt den gula flaggan ner. Det visade sig att badvakterna fick göra en stor räddningsinsats - lyckad tack och lov - för att rädda en herre ute i vågorna och då tar de ner flaggan för att tala om att de inte har samma koll. Genast började dock de bredvidliggande räddningnstornen cirkla i båtar för att hålla kontroll. Skönt att se den hissad igen.

Vad vi kommer att sakna denna utsikt! Vi har gjort vandringar upp på alla toppar och brukar sitta och känna oss duktiga trots att det var flera år sen nu.

Lördag 6 juli
Vi lämnade Argeles-sur-mer före halv åtta. Det är skönt att vara tidig när husbilen ska lotsas genom små städer på väg till Lourdes.

Även på sträckan längs l'Aude var det skönt med lite mindre trafik.

Jo, vi kom faktiskt därifrån.

I Lavelanet stannade vi som många gånger förr och handlade.

I Foix fick vi se denna kreativa parkering av cyklar.

Lunch i den stora platanallén i Castelnore Durban. Det ska finnas kungsfiskare här, men de visar sig aldrig för oss.

Installerade på camping du Loupe tog vi en första promenad och tittade på den pampiga kyrkan Notre Dame de Conception och borgen i Lourdes.

Via Boxer play kunde vi se Sverige vinna brons i fotbolls-VM genom att slå England med 2-1. Härligt! När vi frågade grannen om konstruktionen med nät över husvagnen fick vi veta att det var för att skona den från smuts. Den var alldeles ny och svindyr.

Söndag 7 juli
Morgon på campingen i Lourdes. Bara 20 grader, så skönt.

Våra grannar tvärs över har inte bara nätet över husvagnen utan också en släpvagn med tvättmaskin och torktumlare. Vi är klart impade och kanske lite avundsjuka på just det.

Pierre i väntan på årets bad i heligt Bernadettevatten. Det tog totalt 1 1/2 timme och var lika högtidligt som vanligt.

I väntan på Pierre tog Ellinor en promenad och hamnade vid grottan där Bernadette fick sina uppenbarelser 1858.

Förra året fanns dessa ljuständarställen. Priset har ökat i år och de billigaste kostar nu två euro. Det går att köpa ljus för 750 euro, men då måste man gå till en speciell butik.

Mässa i Notre Dame de Conception.

På kvällen bärs Bernadettestatyn runt i ljusprocessionen, men dagtid har hon ett eget kapell som är mycket välbesökt. I år är det 140 år sedan hon dog vilket uppmärksammas överallt med bl a jubileumsmynt.

Plötligt brast denna grupp från Mukondo ut i vacker stämsång och dans och fick snart med sig både nunnor och besökare. Så otroligt fint!

Liten stadstur och som alltid överväldigades vi av det enorma utbudet.

Filmer finns, miniatyrstad finns, statyer och souvenirer en masse - så varför inte en musikal?

Lunchdags, gott med dricka i värmen.

Medhavd dunk fylls med heligt vatten för kommade årets behov.

Ljus tändes för de som bett om det och för Pierre också förstås.

Efter middag hemma deltog vi i ljusprocessionen tillsammans med några tusen andra.

Måndag 8 juli
För första gången på resan regnade det, härligt! I år hinner vi dessvärre inte stanna och se Tour de France kunde vi konstatera eftersom nästan vi har hunnit hem den 19 juli,

På eftermiddagen nådde vi Bergerac och tog in på de kommunala campingen som har mycket av 50-tal över sig och är riktigt fin. Trots att det var över 30 grader vandrade vi in till stadskärnan, bara 15 minuter bort.

Väl inne i stan stötte vi på ett turisttåg och fick en 30 minuter lång svalkande och informerande tur på ibland osannolikt smala gator.

Cyrano de Bergerac dominerar staden och finns både som statyer och kongresscenter. Han var författare på 1600-talet och saknar såvitt vi kan hitta någon koppling till staden Bergerac förutom namnet. 1897 hade en pjäs av Edmond Rostand med samma namn premiär i Paris där hjälten är en skicklig duellant och hemligt kär i sin kusin Roxane. Han framställs med stor näsa, precis som statyerna i Bergerac. Pjäsen är mycket uppskattad och spelas fortfarande och har även blivit film.

Kvällspromenad fram till bron över Dordogne.

Tisdag 9 juli
GPS:n ledde oss in på allt mindre vägar utan markering, men vi tog oss sakta framåt mot vårt mål i Rochefort.

För flera år sen såg vi Le Pont Transbordeur de Martrou Rochefort- Échillais över floden Charente. Den är en av världens åtta kvarvarande transportörer över floder, har ritats av Ferdinand Arnodin och stod klar klar 1905. Den var då under reparation och skulle vara i bruk igen 2019. 2009 togs den upp på UESCO:s världsarvslista.

Under ombyggnadstiden fanns i stället ett besökscenter. När vi kom dit var upprustningen försenad och det som fanns att se var centret.

Inne i centret fanns en fiktiv överresa med trannsportören, men den kunde inte riktigt ersätta den den riktiga.

Besök på Decathlon. Ellinor har fått en resa till Sydkorea och Kina i 70-årspresent och behövde lite vandringskläder vilket lätt fyndades här. Pierre hittade också flera saker.

Bron till Ile de Ré startar nära La Rochelle och kostar 16 euro t o r. Det var högvatten och massor av aktiviteter pågick i vattnet. Ile de Ré är ungefär tre mil lång, långsmal och Frankrikes fjärde största ö.

Liten promenad ner till hamnen efter att vi installerat oss på den kommunala campingen Des Remparts i Saint-Martin-de-Ré.

Pierre hittade tre spelsugna unga män och vann med 13-1 i en dubbel. Sedan vann han över sin medspelare med 13-12 i en singelmatch. En fin dag på det hela taget.

Onsdag 10 juli
Cykeldag. Saint- Martin-de-Ré. Under Ludvig XIV:s regentskap fortifierades staden 1681-91 efter ritningar av Vauban för att kunna stå emot en fiendeattack. Försvarsverket är i form av en stor stjärna och murarna är totalt 14 km.

Vi ville köpa lite mer salt från de lokala saltframställarna. Det är ett gammalt hantverk som återupptagits de senaste 20 åren.

Framställning pågår.

Litet stopp i Ars. Ön är nästan platt och mycket cykelvänlig. De har nogsamt satsat på att skilja bil-och cykeltrafik åt vilket gör att även små barn cyklar. Men många cyklar blir det...

Redan för två år sen var vi till Phare des Baleines, men utan att äta moules marinées. Dags att göra det! Det är rejäla parkeringsplatser för cyklar och fast det inte är högsäsong ännu var de nästan fulla.

Framför fyren har ett område med affärer och restauranger vuxit upp.

Alldeles utsökta moules marinée med frites och ett glas vitt vin. Så gott!

Utsikt från fyren.

Välskött saltanläggning fast namnet låter lite sunkigt; Les freres Marais - träskbröderna.

Ebb.

En liten konstgjord sjö rymmer både segel- och windsurfingskola som är helt oberoende av vattnets växlingar.

Kvällsmarknad i St Martin. Här bor runt 3000 personer, men det mångdubblas under sommarmånaderna.

En alldeles fantastisk Tintinaffär finns också.

Kvällsutsikt från affären.

Överallt växer vackra stockrosor.

Torsdag 11 juli
En trevlig herre som vi tog ett parti boule med övertalade oss att stanna en extra natt för att vara med på campingens första bouletävling. Hur det gick till vet vi inte riktigt, men vi blev kvar och anmälde oss. På förmiddagen gick vi ner till saluhallen i hamnen och handlade lite.

Ännu fler vackra stockrosor.

Klockan 14 började bouletävlingen och den hölls på Place de la Republique mitt i stan. Pierre lottades ihop med Natalie och de spelade sitt första parti mot två ryska campinggäster. Tyvärr förlorade de efter en lång match.

Ellinor lottades ihop med Antony. De vann sina tre matcher med 13-2, 13-2, 13-2. Under sista matchen avslöjade Antony att han var regionmästare. Det märktes!

Ellinor och Antony vann hela tävlingen. Så roligt! Det är Antony som står med en ring i handen. Pierre och Natalie kom på femte plats.

Pierre vann en aperitif och godis. Godiset gav han bort och aperitifen smuttade Ellinor på medan hon väntade på sitt pris.

Första pris var nämligen en valfri pizza på campingens restaurang. En riktigt god pizza Capri avnjöts sedan till middag.

Fredag 12 juli
Tidig avfärd för nu gällde det att köra tre dagsetapper på två dagar. Före halv åtta var vi på väg över bron mot fastlandet.

GPS:n ledde oss på små vägar och vi mötte flera stora konvojer, bl a denna katamaran som krävde hela vägbredden så att en föråkare stoppade all mötande trafik.

Ännu mer imponerande var denna transport av färdiga överdelar på fasader.

Strax före fem kunde vi ändå stanna för dagen på den kommunala campingen i St Remy sur Avre. Den har funnits sedan 1950 berättade föreståndaren och hade kvar en gammaldags charm trots renovering.

Den heter "Nära/bredvid kyrkan", men det tog faktiskt en kvart att promenera till stadens kyrka.

Den lilla floden Avre flyter genom staden.

Fin gammal elstolpe.

Lördag 13 juli
På stadspromenaden hade vi kollat bagare för att kunna köpa pain chocolade åt Pierre. Klockan 07.02 stod Ellinor utanför butiken, men allt var tyst och stängt. Hade bagaren försovit sig?

Helgen vid Frankrikes nationaldag är av tradition en riktigt stor reshelg. Vi såg köerna och gladdes åt att vi var på väg åt andra hållet.

Camping Blaamersen vid Gent nådde vi vid fyratiden och hade därmed kört in den förlorade tiden. Tursamt nog fanns det plats för oss också.

Campingen ligger i ett stort rekreationsområde med löpspår, bad, styrketräningsområde, vandringsvägar och mycket annat vid och runt den lilla sjön.

Pierre lyckades få ordning på garaget också, så skönt.

Efter promenad runt campingen stod vi plötsligt framför campingens fritshop. Pierres lycka var fullkomlig.

Detta är en liten frites för 2,50 euro. Det som inte fick plats i kartongen lades runt om i stället. Mycket god konstaterade familjens fritesexpert.

Söndag 14 juli
Vi cyklade in till stadskärnan i Gent, parkerade cyklarna och gick sista biten längs med kajen där det är bokmarknad varje söndag förmiddag. Vi gjorde dock inga fynd.

Gent är en mycket gammal stad, redan 630 e Kr valde den kristne misionären biskop St St Armand att anlägga St Bavos's Abbey på denna plats. För att få grepp om staden tog vi en guidad båttur. Kaptenen presenterade sig som kapten Sparrow och var mycket kunnig. På slutet sa han att han heter Kenneth, men Sparrow heter väl Jack?

Det grå huset är stadens äldsta,Stapelhuset,där fasaden är från 1200-talet. I bottenvåningen finns nu restaurangen Manhattan som har glasdörrar till toaletterna som elektroniskt blir mörklagda när man låser dörren, vilket skrämmer många innan det sker. Snart är det dags för Gent Festival och stora scenbyggen var på gång.

I mitten står Manneken Pis i uniform. När staden hade stor manifaktur- och läderindustri på 1800-talet fick många småpojkar samla urin för att mjuka upp lädret. Några spädde ut den med vatten och då tillsattes en tjänst för att smaka på urinen för att kolla koncentrationen. Manneken Pis blev symbol för pojkarna, sa kapten Sparrow. Det finns dock många olika förklaringar till statyns uppkomst.

Det sista huset med träfasad. De rika byggde stenhus, de fattigare i trä.

Slottet är från medeltiden och har fortfarande kvar sitt försvarssystem. När det skulle restaureras i slutet på 1900-talet beslöt man att försköna det också genom att bygga alla runda torn som enligt kapten Sparrow nu ser ut som Legobyggen.

Efter den fina sightseeingturen var vi hungriga och hittade detta fina ställe.

Vi åt frieten med frikandel speciaal och Pierre fick en belgisk öl till. Mycket gott.

Turen fortsatte till St Bavos katedral från 1200-talet byggd i gotisk stil. Här finns många konstskatter, bl a Adoration of the Mysstic Lamb som målades av Hubert och Jan van Eyck rut 1432. Också altartavlorna är mycket kända, men just nu pågår en restaurering av dem.

Från St Michaels bro kan man se de tre tornen på St Nicholas kyrka, Belfry och St Bavos katedral, kallat medeltidens Manhattan.

Pierre föll för staketen längs kanalerna och ska nu vidta vissa förändringar hemma.

Vår allra sista franska middag för denna gång - cordon bleu med brässerade endiver med potatisskivor i. Så gott med sallad till.

Pierre avslutade kvällen med ett trappistöl, så gott det också.

Måndag 15 juli
Halv åtta var vi på väg igen och tog oss upp genom Belgien, Holland och Tyskland.

På en rastplats såg vi varningsskyltar för ekprocessspinnarlarver och aktade oss noga. Vi läste om plågan och att många drabbats av så allvarliga reaktioner att de t o m hamnat på sjukhus när vi åkte ner genom Tyskland.

Steller See är en stor camping runt en liten sjö. Här finns mängder av långliggare, men också en liten avdelning för korta stopp.

Promenad runt sjön som har små gångar mot vattnet med fyra eller sex boende i varje.

Tisdag 16 juli
Vi fortsatte prompt norrut och valde denna gång Elbetunneln och inte bron. Mycket är kvar av arbetet med A7 efter tunneln kunde vi lätt konstatera, men det var inga köer att tala om.

Vi behövde fylla på lagren och stannade vid Freesen Center i Neumünster och gick in på Real. Aldrig hade vi sett kringytor av denna dimension, men lätthandlat var det.

Vår plan var att stanna på ställplatsen i Schlesvig, men där var fullt. När vi skulle lämna området knackade det på fönstret och en vänlig man sa att han skulle flytta sina saker så fick vi en plats. Så himla bra! Perfekt plats för Pierre som älskar att ha koll på vilka som kommer och går.

Domkyrkan och rådhuset låg nära ställplatsen så vi promenerade dit. Rådhusplatsen var blommig och fin i det sköna solskenet.

Överallt fanns fina små gränder med stockrosor.

Katedralen St Peter stod klar på 1200-talet, byggd i gotisk stil. Nu genomgår hela byggnaden en enorm restaurering. Brüggermannaltaret i ek har nästan 400 utkarvade figurer, var klart 1666 och kommer från klostret på Bordesholmer.

Rådhuset byggdes på resterna av ett gråmunkkloster och stod klart 1794 i en klassisk stil. Mellan 1867 och 1945 var Schlesvig säte i den preussiska provinsen och stadshuset användes som sammanträdeslokal.

Som i många gamla tyska städer finns fantastiskt vackra dörrar även här.

Fritidsområdet Königswiesen har många olika delar, bl a dessa roliga små vandringsleder.

Onsdag 17 juli
Med tidig start från Schleswig hann vi stanna på Calles vid danska gränsen och bunnkra lite till vårt 170-årsfirande den 31 augusti.

Katarina skulle hämtas i Odense dit hon åkt tåg. Ellinor mindes staden som ganska liten och fin, problemet var att hon var där 1961 och gissa om Odense hade vuxit... Det var dessutom vägbyggen, miljözoner och stoppförbud så Katarina väntade i en korsning. Hon kastade sig in i bilen och så lämnade vi snabbt trafikkaoset och fick aldrig se H C Andersens hus, men det hade ju Ellinor sett 1961....

Kertesminde ligger vid kusten ett par mil öster om Odense. Där finns en fin ställplats vid gästhamnen och vi hade den stora turen att få den allra sista platsen även denna gång. Minuten efter oss kom två spekulanter till, men det blev aldrig någon mer plats ledig.

Strandpromenaden vid gästhamnen.

Staty utanför kyrkan som föreställer de två målarna Johannes Larsen och Fritz Syberg, gjord av Björn Nordahl 2005. Båda levde i Kertesminde för ungefär 100 år sedan.

Underhållning med Kjerteminde Fiskerne var mycket uppskattad.

När det blev lite svalare tog vi en promenad in till den lilla stadskärnan. Farvegården är Kertemindes historiska museum sedan 1937, men byggdes ursprungligen som bonndgård 1630.

Innan vi gick in ville Pierre ladda batterierna lite med en kryddersvend från det mobila gatuköket som utsetts till bästa mobila gatukök på Fyn 2018. Det levde väl upp till detta, tyckte han.

I vapenhuset till kyrkan står två likbårar från 1737. De tillhör Kjerteminde Skipper Ligbearerlaug.

Farvehusets gård innehåller en fin kryddträdgård och en trevlig servering.

I källaren finns många gamla bruksting samlade.

För ett år sedan blev Pierre fruktansvärt magsjuk efter att ha ätit sin favoritmacka med Stryhs bacon/pepparleverpastej. Han gjorde nu ett nytt försök och det gick vägen - vilken lycka!

Kvällspromenad.

Pierre bad Katarina förklara för Raffe, Sange och Sigge varför hon kräver att gardinerna är fördragna fram på natten. De ville se ut, tolkade han. Våra grannar var lite tagna, men gardeinerna drogs för.

Torsdag 18 juli
Vi kunde ta det lugnt och startade med härliga danska wienerbröd och annat gott.

Stora Bältbron.

På väg in i Sverige igen, så bekvämt med BroBizz på båda broarna.

Traditionen bjöd att Pierre fick tvätta Silvia på tvätten på Granitvägen i Lund så vi styrde först kosan dit.

Från Lund till Finja tyckte vår GPS att vi skulle åka på vägar av denna dimension. Inte helt uppskattat av Ellinor när vi mötte sopbilar och andra stora ekipage.

Framme hos Elizabeth i Finja. Så trevligt att vara här!

Elizabeth tog oss med på en tur runt Finjasjön med stopp vid Hovdala slott. Försvarstornet byggdes år 1600 av slottsherren Siewert Grubbe med förhoppningen att det skulle avskräcka från attacker. Det fungerade inte riktigt, men när stora delar av slottet brann ner 1678 klarade sig tornet.

En våning byggdes 1511 och en våning till 1751. Tjänstefolket fick bo på nedre planet och gästrummen lades en trappa upp. Slottet ägs av Statens fastighetsverk och har många olika aktiviteter, som teater, musikaftnar, utställningar och visningar i olika former.

Trädgården anlades 2002 sedan den ursprungliga vuxit igen. Redan på 1500-talet fanns dock en trädgård anlagd av Siewert Grubbe och utvecklad av Caspar Ehrensvärd på 1700-talet.

Den mörkrosa pelargonen heter Hilma från Hovdala. Hon bodde i slutet av 1800-talet i ett dagsverkstorp som hörde till Hovdala och var mycket intreserad av blommor.

Två nöjda besökare som hade många gamla minnen att prata om.

Utsikt från det mysiga och goda middagsbordet på verandan. Lite mindre mysigt när korna är på närmsta ängen, sa Elizabeth. Det blir fluginvasion då.

Fredag 19 juli
Lunchstopp på Burger King i Ödeshög. Vi testade deras vegetariska alternativ till hamburgare. Mycket gott! Sen fortsatte vi hem efter fem innehållsrika och trevliga veckor.