Juni - Juli Sommarens Frankrikebesök Ellinor och Pierre samt Olle och Katarina delar av tiden

Torsdag 4 juni
Avresedagen. Pierre hade en teori om att hålla bränsleförbrukningen nere - vi skulle skjuta husvagnen framför oss i stället. Det föll på att det blev svårt att få sginalsystemet med flaggor för den som satt fram och valde väg att fungera. Och så väntade vi på att få parkeringsplatsen asfalterad också. Vi kom till slut iväg vid fyratiden.

Vi tog ett kort kiss-och korvstopp i Sillekrog. Kändes fint att få stå bland de stora grabbarna igen.

Kväll nära Bengt i Örkelljunga, på Skånerasta. Mc Donalds låg 50 m bort så middan var enkelt ordnad. Skönt för klockan var halv elva.

Fredag 5 juni
Strax före nio åkte vi över till Danmark. Olles tveksamma min försvann när vi kom på att det såldes Lego billigt ombord.

I Rödby var det proppfullt med bilar. De fyllde en färja till bristningsgränsen och upptäckte sen att det gick att klämma in en till. De lyckligt lottade var vi, men husvagnen hängde i princip och dinglade utanför båten.

Vi delade på en tallrik med röde pölser och frites. Var så mycket att vi fick lämna lite - valuta för pengarna!

Framme i Soltau. Mycket trevlig camping, bara tio minuters promenad från Heidepark kunde vi konstatera när vi provgick sträckan på kvällen.

Fredagar visade sig vara grilldag på campingen så vi tog chansen och köpte en currywurst. Mycket god!

Campingen hade också en häftig lekpark med massor av olika saker att göra så där tillbringade vi kvällen. Olle lekte dock lite mer än mormor och morfar.

Lördag 6 juni
På väg till Heidepark. Vi fixade det på sex minuter denna gång.

Olle njuter av utbudet. Svårt att veta vad man ska ta först!

Limit var Olles absoluta favorit. Flera loopar och så snurrade man runt en stång.

Mayaland innehöll två andra av Olles favoriter; Lady Moon och Hurricane. I bakgrunden syns den stora träberg- och dalbanan som han tyvärr inte fick åka. Längden räckte, men inte åldern. Man måste vara 12 år för att få åka. Då har vi något kvar till nästa besök.

Vi var förstås på piratshowen, men fattade inte så mycket av den fast akrobaterna var skickliga.

Slänggungorna var superhärliga så Olle åkte ett antal gånger.

Hungern slog till, men det fanns hjälp för detta. Vi delade på en XXL Thüringen Bratwurst som Olle snabbt döpte till Tyresöbratwurst. Gott var det!

In i Mayaland igen och ett par turer i denna som snurrade på flera ledder.

För att klara den långa vandringen hem - vi hade nu varit nio timmar på nöjesfältet och var lite stumma i benen - blev vi tvunga att skaffa lite ny energi.

Söndag 7 juni
I regn lämnade vi Soltau och kom efter en synnerligt regnig resa till ett soligt Han-sur-Lesse. Snabbt installerade vi oss och drog till..

...grottan. Man började med en tågfärd till öppningen. Tåget är från 1930-talet och mycket fint.

Sen gick vi en häftig timslång tur genom grottan och fick se stalagmiter och stalaktiter i alla former. Guiden visade också fladdermöss. Det var vi tre och ett belgiskt par så vi passade på att fråga om allt. Spöken finns inte, men väl råttor. Dem slapp vi dessbättre se.

Måndag 8 juni
Oförtrutet strävar vi söderut, men stannade i alla fall för lunch på en Leclerc. Första franska lunchen var mycket god!

Vi stannade för dagen i Chagny, strax söder om Beaune. Fina platser, men Olle tolkade tecknen och var lite orolig för att det var så grönt. Regnar det mycket här?

Det gjorde det! Åska och skyfall som smattrade på husvagnstaket att det nästan inte gick att höra vad vi sa. Olle roade sig med morfars I-phone och led inte så svårt.

Efter regnet kom inte precis solsken, men det var uppehåll i alla fall. Vi gick till kyrkan som stan är känd för. Spöklik, tyckte Olle.

Floden flyter förbi campingen. Vi kollade ett blad som Olle döpte till Titanic. Det sjönk.

Tidsag 9 juni
Efter en mastodontkörning nådde vi Carnon plage vid halv sju. Suget efter Medelhavet gjorde att vi tog en lång dags resande i stället för att dela upp den på två etapper. Olle rusade genast ner til havet. Härligt!!!!

Onsdag10 juni
Otroligt så mycket tvätt det kan bli på fem dagar!Men Olle var en driven sköljare och torkvädret var utmärkt så det var en ren njutning för mormor.

Efter tvätten tog vi oss ner till stranden och badade. 22 grader i vattnet var helt OK. Vi gick hem för lunch och siesta. Olle med morfars I-phone. Det är Stackars uteliggardjuren med Rally som är så bra.

Stranddags igen. Man tar bara gången vid affären och så över gatan så är man där.

Vi hittade en bra plats nära den fuktiga sanden så att Olle kunde använda spaden han köpt på lunchen.

Först lurade Olle i morfar. Takterna och konsterna från förra året sitter i kunde vi konstatera.

Sen var Olle tvungen att bygga hus för sitt företag "Murbräckan" som lovar att huset rasar inom fem minuter.

Mormor var spekulant, men huset hann falla innan köpet var klart.

Sen lyckades Olle få i mormor - det var inte så kallt som hon befarat - och de började träna in en ny konst.

Ett visst mått av övning krävs nog innan den sitter perfekt.

Torsdag 11 juni
Dags för proviantering. Olle och morfar släppte av mormor vid affären och åkte sen och tvättade bilen. Olle skötte högtrycksprutan med detta fina resultat.

Sen ilade de till Auchan och tillsammans lyckades alla tre fylla en vagn med nytt kassarekord. Men mycket fick vi!

Till lunch hade vi musslor. Olle gjorde ren dem och kollade noga att inga dåliga slank med.

Eftermiddan tillbringade vi på stranden. Olle kom raskt på att man kan duscha där i stället för på campingen och var mycket noggrann.

Det var ganska mycket folk på stranden, särskilt med tanke på att det är mitt i veckan i början av juni.

Det tar på en att rumstera en hel eftermiddag på stranden och det var skönt att sitta ner en stund före middan.

Vackra blommor vid grinden mot stranden.

Olle tog ett extrapass som badvakt på kvällen.

Fredag 12 juni
Det var så varmt att vi inte kunde vara på stranden hela dan. Därför gjorde vi en utflykt till Perrierfabriken.

Det var väldigt omgjort mot förra gången vi var här. Först fick man se en film om fabriken - inte besöka den - sen fick vi gå ner och se själva källan. Man blev dock fortfarande bjuden på en flaska Pierrer. Gott!

Efter turen till källan - som gick ganska snabbt eftersom vi var de enda som gick den - fick vi gå till slottet och titta på en utställning.

Så här kommer plastflaskorna till. De tillverkas i Belgien. I shopen fyndade vi sedan lite smått och gott.

Lördag 13 juni
Sista etappen mot slutmålet. Kort paus för vi var ivriga att komma dit.

Framme. Vi fick inte vår vanliga plats, men nr 12 visade sig vara mycket bättre. Olle och mormor gick och köpte lunch -panini - som vi intog på en bra och skuggig plats.

När vi installerat oss tog vi en promenad och stannade förstås till vid kooperativet.

Helg och vackert väder borgade för att vi inte var ensamma.

Olle valde ett besök på leklandet denna kväll. Han skrevs in som Hoolé vilket han inte riktigt uppskattade.

Vi vandrade strandpromeaden hemåt. Härligt att vara här igen!

Ny neonskylt? Snygg i alla fall.

Söndag 14 juni
Söndag morgon hämtade vi Katarina i Girona. Hon hade varit uppe sen 03.10 och kände sig lite mör.

På kvällen tog vi en promenad på gågatan och köpte churros hos Lily's.

Olle valde att vara i hopplandet även denna kväll och träffade ett par engelska barn att leka med.

Måndag 15 juni
Först handlade vi på Carrefour i Argeles - trångt, trist och dyrt, att vi hade glömt! Sen gick vi till marknaden och köpte lunch.

Grillad kyckling, delice de tomate, sallad och bröd blev en god måltid.

Eftermiddan på stranden - eller snarare i vattnet... Olle tränade in en ny konst med moster och morfar.

På kvällen gav Mahia och Ramonn konsert på campingen. Fina gamla låtar.

Tisdag 16 juni
Utflykt till Nuria, uppe i bergen i Spanien. Här väntar vi på kuggstångståget upp i Ribes.

Ombord. Katarina njuter av atmosfären.

Klostret, en imponerande byggnad. Först åt vi lunch i självserveringen med 200 skolbarn. Inte så vilsamt, men ganska gott.

Vi fortsatte uppåt med kabinbanan.

Mycket vacker utsikt var det.

Massor av olika vintersportsmöjligheter finns det om man kommer rätt årstid. En liten camping också, alldeles rakt fram.

Sen vandrade vi ner till klostret igen.

Fyratåget ner var så fullt att de fick kalla in två tåg till. Ändå fick Pierre och Olle de allra bästa platserna bredvid föraren.

Det var som att åka i morfars tågbana ungefär.

Det finns ett par stationer på vägen ner. Därifrån vandrar många upp till toppen. Det vill vi också göra, men kanske inte idag.

Onsdag 17 juni
Vandring till marknaden i Collioure. Ungefär sju kilometer har vi framför oss.

Det var jättevarmt så i le racou laddade vi upp med vatten och iste.

Vägen var avstängd så man fick klättra över bergen längs stranden och avsluta med att ta sig upp för ett stup.

Nu är det inte så långt kvar, men det här är en lång backe och det är VARMT. Vi klarar det olika bra som synes.

På marknaden. Vi gjorde flera fynd.

Ellinor hann besöka sin väskleverantör också.

Vi vandrade runt i staden, tittade på smugglarnas stig och ut över stan.

I väntan på båten tillbaka svalkade vi oss med glass och skugga.

Snart avfärd så vi flyttade oss ut i solen på kajen.

Vi fick jättebra platser på båten och en härlig resa.

Olle kollar in tornet i Collioure.

Torsdag 18 juni
Olle har haft ett så på knät och nästan skavsår på hälarna. Av plåstren blev det fula svarta märken, men på apoteket fanns hjälp att få som tur var.

I hopplandet som vanligt på kvällen.

Det börjar vara mycket barn där nu, i början var Olle nästan ensam.

Fredag 19 juni
Vi åkte till Auchan i Perpignan och handlade. Mycket roligare och bättre än i måndags. Dyrare också, nytt rekord.

Midsommarlunch med matjessill och potatis.

Promenad efter stranden, men vi skaffade lite energi hos Lily's först. På hemvägen kom åskregnet.....

Tur att vi bor så behagligt nära faciliteterna när åksregnet öser ner.

Olle ägnade en stor del av dagen åt att leka Titanic med en balja med vatten, en bricka och några smurfer med tillhörande hus.

Lördag 20 juni
Åskan följdes av Tramontanen. Det blåste väldigt mycket och vi gick en promenad upp till staden Argeles och gick på marknad i stället för till stranden.

Vi var inte helt ensamma om den prioriteringen, men det fanns mycket gott att köpa och vi kom hem med bl a vattenmelon, körsbär, jordgubbar och oliver.

Olle är nu helt fast i Harry Potter-träsket och läser andra boken så fort han får en chans. Han gladdes t o m åt att det inte gick att bada.

Ellinor och Pierre gick dock ner till stranden och kollade. Bara gul flagg - badbart! Svartvit flagga - inget parasoll eller annan lättflygande sak kan dock medtas.

Vi brukar bada på den centrala plagen och dit gick vi idag också, men det var stora vågor och vi såg luftmadrasser studsa ut till havs.

Blåst innebär bra torkväder så Ellinor kilade iväg med en tvätt och den torkade på nolltid sen.

Pierre fick en ny och mildare variant av Roquefortost - Société från caves Baragnaudes - som fick tummen upp även av Olle.

Söndag 21 juni
Sista dagen för Katarina och Olle. Vi hade tänkt oss en tur till Collioure, men där pågick något stort spektakel och vi hittade aldrig någon parkeringsplats. I stället åkte vi till Elne och gick upp till klostret och tittade.

Sen gick vi ner till huvudgatan och hittade en affär så att vi kunde komplettera till lunchen.

Tramontanen friskade fortfarande i så vi tillbringade eftermiddan med att packa och göra små turer in till stan. Före middan gick alla - utom Olle som som vanligt föredrog TV-kanalen Gully med Inspector Gadget - till kopperativet och tog ett litet glas mousserande muscat.

Olle hade tänkt sig en sista kväll på hopplandet, men tramontanen gjorde att nästan allt var nerstängt och han avstod. I stället gick vi till stranden och lekte......

..kull. Alla fyra for omkring och slängde och gömde sig och hade hjärtans roligt.

Vi vilade ut en stund i väntan på att musiken skulle komma igång.

I kväll är det nämligen musikkväll över hela Frankrike. Ovanligt tamt var det, men mycket kunde inte göras p g a blåsten och det vi såg var i alla fall bra.

Måndag 22 juni
Som vanligt glömde vi kameran när vi åkte och lämnade Katarina och Olle i Girona. Hemresan gick bra. Vi åkte och handlade, tvättade (toppentorkväder!) och vandrade sen till Colliuoure för väskinköp.

Det var svårare att ta sig fram efter le Racou för att man måste kasta sig undan vågorna, men annars gick det bra.

Väskinköpen gjordes hos vår hovleverantör. Fina!!!

Varmt var det så vi delade på en glass också och såg inte till vad vi unnade oss. Sen tog vi båten hem även denna gång. Enorma vågor slog in över båten, men vi satt inne denna gång och kunde bara njuta av turen.

Tisdag 23 juni
Vandring. Vi startade i Montesquieu-des-Alberes. Vi parkerade nedanför klockstapeln, en av de få platser som fanns att stå på i denna del av stan.

Först gick vi den biologiska stigen som var ltie sliten, men välordnad.

När den var slut blev det tuffare. Upp till detta kors som restes 2001 var det ändå ganska lätt.

Långa bitar fick vi sen halvklättra uppåt, men det gav resultat och vi fick en magnifik utsikt som belöning med Canigou i bakgrunden.

Vi hade tänkt ta oss upp till Puig de Sant Cristeau på 1015 m, men när vi stannade för lite rast här på drygt 800 m och det var över 30 grader varmt beslöt vi oss för att det räckte.

Vi missade en stig och fick ta en get- (eller möjligen en vildsvins-)stig ner. Fast sen såg vi att det sannolikt var en stig för VTT, d v s terrängcyklar. Vi var i alla fall glada när vi kom ner. En jättehärlig tur som avslutades med att vi såg St Jean-elden när den transporterades från le Canigou till byarna runt omkring. Vi var dock för trötta för att cykla upp och kolla i när den tändes på kvällen i Argeles. Det är en mindre variant av våra valborgsmässoeldar och brukar ligga runt 23 juni.

Onsdag 24 juni

Cykeltur inåt landet. Via Sorède och St Génis-des-Fontaines nådde vi Brouilla där Ellinor besökte post, bankomat och apotek. Gav en behaglig paus i värmen också.

Framme vid slutmålet - lac de Raho. Vad får vi se för spännande fåglar denna gång? En gång var det en härfågel - häftigt!

Lac del la Raho med le Canigou i bakgrunden.

Det var lågvatten och sköldpaddorna var uppe och solade. Vi skrämde i fem stycken av misstag, men denna var lite coolare.

Lunch. Pierre åt en petit merguez med frites medan Ellinor tog en panini. Båda var lika nöjda. Motvind hemåt, vad annat är att vänta, men en skön tur ändå.

Torsdag 25 juni

Vandringsdags. Vi tänkte göra ett nytt försök att nå chateau Ultrera. Förra gången fick vi vända efter 2/3 vandring p g a värmen. Nu såg sherpa Pierre till att vi startade halv nio och hade mycket vatten med oss.

Vandring är en felaktig benämning - man måste klättra långa stycken - men utsikten är helt OK.

Uppe på toppen fick vi utsikt åt Spanien till också.

Vårt basläger varifrån vi utgick till toppen.

På kvällen - efter en skön eftermiddag på stranden - kompletterade vi vår provenceservis med ett par uppläggningsfat.

Fredag 26 juni

Sista dan i Argeles. Vi startade tidigt med att åka till Carrefour i Perpignan. Titta - en tom vagn....

..som snabbt fylldes med diverse saker och en timme senare kunde vi nöjda åka hem igen.

Vårt fina läger som sanrt ska demonteras.

Snabbt till marknaden för lite kompletterande inköp som delice de tomates, en ny duk och oliver.

Ok. Patata till kvällens middag gick inte heller att motstå.

Sen var vi till kooperativet och köpte lite vin inför sommarens begivenheter.

Moules frites blev en god och värdig avslutslunch.

På eftermiddan fick vi lägga om programmet och starta med en kir maison i kooperativet.

Skaffa kontanter.

Köpa nya handdukar hem. Sen badade vi en stund i den härliga kvällssolen.

Patatan var verkligen delikat tillsammans med marinerad biff och bräserade endiver!

En sista promenad ner till stranden. Vi stannade och lyssnade på tjejen som sjunger så bra på la Reserva.

Sen njöt vi en stund av havet innan vi gick hem och plockade ihop det sista.

Lördag 27 juni
Strax efter sju vaqr vi på väg norrut och fascinerades som vanligt av den fantasiska bron vid Millau.

Man spar minst en timme på att slippa åka ner till stan förutom det storslagna man får se.

Lunch åt vi vid viaduc de Garabit. Också den ett vackert och storslaget byggnadsverk.

Vi hade tänkt oss till St Pourcain, men följde en plötslig impuls och åkte till Vichy i stället. Vi fick en härlig eftermiddag på en trevlig camping med poolbad och njutningsfylld läsning. Vi fick dessutom plats nummer 1 vid entrén så Pierre hade total koll på alla som åker in och ut. Av att dricka brunn i Vichy blir man illamående - det vet vi sen tidigare - så det avstod vi från.
- 090627d.jpg

På kvällen tog vi en rejäl - vi försökte komma mer till floden Allier vilket inte var så lätt och när det gick visade det sig vara en ganska brun och trist flod som strömmade fram - promenad och hamnade så småningom vid infarten från stora vägen. Ser ut som om vi bor väldigt flott i alla fall.

Söndag 28 juni
Dags att fortsätta resan. Vi åkte till Troyes och fick en bra plats med god utsikt över alla inkommande.

Vi var tidiga så vi hann med en cykeltur in till den gamla delen av stan. Mycket rivs och en del av karaktären börjar försvinna, men detta hus verkar bli kvar.

Mycket nöjd kunde Pierre konstatera att han hade ett eget torg i stan. Men saint???

Vi beställde en demi och en café au lait. Eftersom Ellinor diskuterade vilken ölsort det skulle vara fick hon också den serverad. Pierre blev dock så avundsjuk att de måste byta.

Det var sövande dyra saker på rean... "Köp två så får du den andra för halva priset", men vi hittade inte ens den första.

Måndag 29 juni
Nästa dag gjorde vi därför ett försök på ett av de stora outletområden som ligger i Troyes. Tyvärr inga stora fynd.

Men lunch måste vi ju ha i alla fall.

Pierres dag var räddad sedan han fått frites merguez till lunch.

Sista middan i Frankrike. Biff med brässerade endiver - och frites en gång till för Pierre. Men så ser han nöjd ut också.

Tisdag 30 juni
Carrefour i Troyes var en stor besvikelse, men räddningen fanns i Saint Avold. Ett nyöppnat superfräscht Cora som dessutom hade rea. Mycket trevligt!

Vi köpte var sin macka, men det var svårt att hitta ett bra lunchställe. Till slut fick vi stanna på en stor rastplats och fick på köpet insyn i två rumänska lastbilars försäljning av lösviktssprit.

Vi stannade för kvällen i Kirchheim på en camping med strandbad. Det var rejält varmt så vi gick iväg för att bada. Efter 15 minuters promenad i nerförsbacke vände vi utan att ha nått målet. Vi skulle ju upp också.

I stället tröstade vi oss med fisk parisienne efter att ha duschat kallt.

Onsdag 1 juli
Vi hade bestämt oss för att titta på Quedlingburg på hemvägen. I närheten ligger Weddersleben som har en liten camping. Där stannade vi. Det var en pappersfabrik tidigare och direktörsparkeringen har fått bli ställplatser. Fortfarande finns en pappersverkstad kvar.

Vi cyklade till Quedlingen - en halvmil bara - och stannade vid torget. Äkta Thüringer bratwurst gick inte att motstå,

men vi valde ett annat stånd med en mycket sympatisk dam.

Quedlingburg står med på UNESCO:s världsarvslista och har ett mycket imponerande rådhus.

Hela stan är under en pietetsfull restauration, men fortfarande mycket sliten i vissa områden.

Vår favoritdel, precis nedanför slottet.

Vi utvidgade cykelturen till Thale och ett par andra städer och kom tillbaka på denna väg. Här var vi tidigare idag och upptäckte att man smalat av vägen så att vi inte kunde komma över. Pierre fick backa 100 m och vända på en liten väg.

Väl tillbaka gjorde vi en tur på pappersmuseet. Mellan 1547 och 1982 var här ett pappersbruk, större delen av tiden med familjen Francke i ledningen.

Vi var länge ensamma på campingen och beslöt oss för att grilla våra merguez. Då kom en gäst till, en mycket trevlig herre från Kassel.

Efter maten tog vi en promenad till den lilla stan. Vår camping sköttes av Wohnheim II. I området fanns två stora boende för personer med psykiska funktionshinder som bl a jobbar i pappersverkstan som finns kvar, ett hundpensionat och så vår camping.

Fortfarande vittnar mycket om att detta var Östtyskland för inte så länge sen. Nästan överallt var det fortfarande stenläggning på gatorna och det fanns gamla, mycket vackra elstolpar.

Hela området är känt för sina häxor. Överallt fanns anspelningar på detta och på en del hustak fanns häxdockor. Vi kom förbi Djävulsmuren på vår kvällspromenad. Mycket fantasieggande med alla stenformationer.

Torsdag 2 juli
Sista stoppet i utlandet - Lübeck. Vi kom tidigt och fick en toppenplats för Pierre. Koll på allt!

Nära tvätt och faciliteter också var det också så alla var nöjda.

Snabbt cyklade vi in till Lübeck och stannande som traditionen bjuder och lät Pierre få en currybratwurst innan stadsturen.

På torget.

Utanför marsipanaffären. Det är INTE sin strut med pommes som Ellinor håller i.

Fredag 3 juli
Vi var tidigt iväg och tur var det för det var redan köer till färjan, men vi fick klämma oss ombord direkt.

Trutarna var extremt skickliga på att fånga små brödbitar som killen kastade åt olika håll. När smörgåsen var slut var han dock tvungen att gå iväg för fåglarna köpte inte hans förklarande gester utan ville ha mer.

Pierres traditionella avslutsbild på utlandsdelen av semestern.

Förgäves sökte vi efter Hamelts våldnad. När ska vi få se den? Eller åtminstone kunde väl dödskallen sväva över slottet?

Efter att förgäves ha väntat en stund fortsatte vi till Solhälls camping i Ängelholm. Den ligger på en kulle vid stadsgränsen och är ljus och luftig så vi valde den i stället för den nära havet.

Fram med cyklarna och så tog vi lergöksrundan runt stan. Den leder till alla vikitga platser i Ängelholm. Bl a kom vi till Pyttebron. Inte visste vi att du har en egen bro, Katarina :)

Pierre påstår att detta är fru Skälderviken 2009, fast före bytet till baddräkt.

Men visst är hon intill förvillning lik fru Palm?

Lördag 4 juli
22 grader redan kl 07.30. Härligt med frukost ute igen! Det fanns t o m ett wienerbröd till Pierre som kompensation för pain chocolade som han nu inte fått på flera dagar.

Vi cyklade in till centrala Ängelholm och gick på den loppis som är varje lördag. En bricka och en lergök hittade vi till förmånligt pris.

Rökt makrill införskaffades till lunch.

Och så fick vi se Lergöksorkestern med sin synnerligen engagerade och dragspelande ledare. Fem gånger har de varit med i TV, bl a i Allsång på Skansen. Barnen längst ut på flanken med vimplar är nybörjare, men nästa år får de också vara med och spela. Varje lördag i juli tågar orkerstern genom stan och ger sen en liten konsert.

Eftermiddan tillbringade vi på stranden. 25 grader varmt i vattnet och betydligt varmare i luften.

Plötsligt stod Herr Skälderviken 2009 framför oss med ett spjuveraktigt leende. Ett stort ögonblick.

Cykelturen hem var varm så det var ljuvligt att slå sig ner med Pierres goda aperitif och ett korsord efter en ljummen dusch.

Brässerade endiver serverades tillsammans med grillspett och potatissallad. En vädigt sista semestermdidag!