28 mars - 16 april, Ulrika och Olle besöker Mount Everest base camp.

Resrutt, Stockholm - Beijing - Lhasa - EBC - Kathmandu - Dehli - Stockholm
i Dehli till Agra och Taj Mahal.

EBC = Mount Everest base camp

Alla tider är lokala.

Söndag 28 mars
15.55 avresa från Arlanda (QR090) med Qatar airlines, ett av världens sex stycken femstjärniga bolag!
Snygga hattar!
Avdelningen för specialbagage.
till Doha, ankomst 23.25.

Måndag 29 mars
01.45 avresa från Doha (QR898) till Beijing, ankomst 14.40 (total restid 16.45 tim från Stockholm.)
Checkar in på Beijing far east international hostel. Vi bor i Hutongerna, här är vår närbutik.
19.20, åter på rummet efter midddag. Vi förstod ej menyn och fick fläsk i sötsur sås, friterad sötpotatis med strössel och dumplings. Här är den friterade sötpotatisen med strössel!

Tisdag 30 mars
Vaknade och gick ned för att äta frukost - då var klockan 14:45... Nu ska vi ut på stan och se Himmelska fridens torg och den förbjudna staden - och köpa en klocka.
Beijing har Starbucks! Vi trotsar det höga priset och fikar efter en kul dag i regnet. Olle får hela tiden kommentarer om hur stilig han är.
Olle gör sin läxa på Starbucks.

Onsdag 31 mars
15:45, på väg hem efter en heldag på muren, vi har gått och klättrat över en mil! På en del som bara är delvis restaurerad, det var VÄLDIGT backigt. Sträckan heter Jinshanling.

Olle med delar av kvällens middag, inköpt i ett hål i väggen på vår gata.
Nu sitter vi i källaren på vårt hostel och surfar, Olle spelar på Panfu.
Kvällsmat i Kina när Olle får välja. Framför tv:n så klart. Merd barnkanalen kaku på.
SMS 04:00 Dom ordnar inget, får inte vara kvar på flygplatsen, får själva boka om biljetten och ordna hotel. Om fem timmar öppnar deras kontor här i Dehli....

Torsdag 1 april
Läxor och frukost på mysiga 365 inn i Beijing.
Nu har vi varit på marknad och köpt jordgubbar med smält socker på. Gott!!
Nu väntar vi på Beijing west på vårt tåg till Lhasa som går 21:30
tåget från Beijing till Lhasa. (Hard sleeper, 47 tim, 28 min.)
Fredag 2 april
Läxläsning på tåget för Olle efter en sen kinesisk frukost med rissoppa.
Fortfarande läxor för Olle, jag dricker grönt te. Nästa station är Lanzhou, vi har sett hus byggda i klippor.

Stor dramatik på tåget

Ett sammandrag:
17:05 (Svensk tid 11:05) SMS från Ulrika och Olle: Hej, kan du ta reda på numret till Tibet excursion åt mig.(resebyrån i Tibet) Gärna fort. Vi är på väg att bli avslängda av tåget av polisen.
17:10 SMS:ar alla kontakuppgifter.
17:27 SMS, Tack, maila dem och säg att vi har problem då vi inte har våra permit med oss.
17:28 Vi här hemma mailar dem.
17:39 Vi får deras permit med e-post.
17:53 mms:ar deras tillstånd till dem.
18:52 Polisen godkänner inte att läsa på mobiltelefonen. Kanadensisk kinesisktalande flicka med dator hittad på tåget, e-postar tillstånden till henne, men det visar sig att tågpolisens skrivare är trasig och det är endast papper som gäller.
19:24 Tsetsen på resebyrån i Lhasa har försökt tala polisen tillrätta (via Olles mobil) utan resultat, inga papper - och det blir att lämna tåget i Golmud - sista stationen före gränsen.
19:34 Vi här hemma kontaktar Tsetsen igen som faxar tillstånden till en vän i Golmud som ska möta upp på stationen i morgon bitti 05:00. (Svensk tid fredag 23:00)

Lördag 3 april
Mer dramatik!!!!
03:10 SMS, nu kommer vi fram, tåget går 03:43
03:11 - 03:20 Hemmabasen ringer journummret och får lyssna till en kinesisk telefonsvarare.
03:29 SMS tillbaka: tillstånden ligger i faxen!
03:30 SMS de har varken fax eller skrivare.
03:44 SMS Var redo. Vakten försöker öppna polisstationen. De har väckt den stackars kanadatjejen som tolk.
03:51 SMS 0869797222102
03:52 Hemmakontoret faxar.
03:54 SMS Det kom! Vi får gå på igen. Tack!
04:12 SMS Nu åker tåget vidare mot Tibet och vi är med! Hurra! Tack för all hjälp!
Två sekunder efteråt!

Gick åt totalt 25 sms och 15 e-mail ;-)

Enligt Tsetsen sker alltid kontrollen vid ankomst till Lhasa där de möter upp med alla tillstånd. Han har aldrig varit med om att kontrollen har skett på tåget, därav hade U & O inga tillstånd med sig.

Nu betar jakar i stället för kor utanför tågfönstret.
Här passerar vi 4500 meters höjd.
Framme i Lhasa, möts av guiden.
Utsikt från hotel Gannan i Lhasa, vi mår bra, ingen höjdsjuka och har varit på marknaden. Häftigt!
Olle spelar ds på rummet 3600 m ö h.

Söndag 4 april
Nu har vi varit på Drepung klostret och bland annat gått på munk-toa och druckit smör-te med en 90-årig munk med slemhosta. Nu ska vi äta lunch på dico´s, Tibets enda snabbmatskedja och Olles favorit - kycklingburgare.
Potala, Dalai Lamas vinterpalats (nedan) besökte vi efter lunchen.
Stunningly dominating the skyline of Lhassa atop the crest of Marpo Ri hill, the seventh-century Potala is considered Lhasa's most holy destination for a pilgrimage. Winding up the hill, a stone path leads to the 14-story, 1000-room. Each day, thousands of pilgrims give the prayer wheels lining the path a clockwise spin as they make their way up to the entrance. The Jokhang Monastery is the home of the statutes of the revered Buddha, Shakyamuni. While all Buddhist statutes are magnificently robed in colorful brocade adorned with pearls, turquoise, coral, and silver, solid gold bowls of holy water rest before Shakyamuni as well as offerings of yuen (money) and khatas (scarves) left by pilgrims.

Böneflaggor utanför Jokhanklostret i centrala Lhasa. Runt detta tempel går pilgrimmerna runt med sina bönesnurror och framför dom kastar sig folk gång på gång på knä.
Olles nya favoritdricka i Tibet, Vi har nu shoppat lite och softar på vårt hotell.
22.00 Olle har fastnat i en bra bok och tänker inte sova förrän han har läst ut den!

Måndag 5 april
Visit Sera, Sera, one of the three largest monasteries of Gelugpa, sits at the foot of Hill Tatipu. It is as prestigious as Drepung and Ganden, which had a longer history. Sera in Tibetan means Wild Rose Garden since opulent wild rose woods once grew around it.

Hej!
Det blir inga bilder den här gången för sladden ligger på hotellet. Vi har efter att ha kollat runt hela Lhasa fått hjälp att hitta ett ställe med Internet. Vi fick gå upp för en smal, mörk trappa, förbi ett draperi och sen kom vi upp i ett rökigt rum fullt med datorspelande tibetaner. Facebook gick inte att komma ut på i Kina och inte här heller. Olle kommer dock åt sina spel.

Vi har det väldigt bra. Det är stekhett på dagarna och riktigt kallt på morgonen och nätterna. Jag sover i mysbyxor och fleecetröja. För en stund sen var vi och åt Jak-gryta och jak-dumplings. Gott tyckte jag, men Olle gillade inte jak-köttet. Imorgon ska vi åka vidare mot Mount Everest och Kathmandu.

Olle ville spela klart sin bana så jag får väl skriva lite till:-) Lite jobbigt att inte komma ut på FB:-)
Vi har idag varit på Sera monestary och sett de debatterande munkarna. Annorlunda!
I det templet kan man komma med sina barn om de har svårt att sova och få dem välsignade. Olle fick också sticka in huvudet under guden som ordnar sånt, men fick inget sot från smörljuset på näsan som de andra barnen. I alla tempel finns smörljus och utanför kan man hyra termosar med smält smör att ta med sig in och hälla på ljusen och i stånden runt omkring säljs margarin/smör som man får i en påse och som man sen tar klickar med en sked och lägger i ljusen. Det blir en speciell doft i kombination med rökelserna.

Det var något sista bekymmer med våra tillstånd, men det ska ordnas imorgon så att vi kan få lämna Lhasa. Polisen är extra noga i just mars och april. Annars flyter det på bra och vi har börjat vänja oss vi höjden. Ja, Olle gjorde det redan efter en dag men nu börjar ocksa min huvudvärk att släppa och jag har ingen torrhosta längre. Har jag tur får jag även sova inatt.
Vi har handlat lite saker på marknaden här i gamla stan där vi bor. Roligt! Olle har t ex fyndat ett jak-horn och en transformer.
Vi bor på ett stort hotell...som är helt tomt. I receptionen jobbar fem personer och i restaurangen två. Ända är det ingen som städar vårt rum, men vi har i alla fall fått våra soptunnor tömda genom att ställa ut dem i korridoren. Igår hade vi sagt att vi skulle äta frukost 8.30. 8.35 knackade det på dörren. Det var en av tjejerna i restaurangen som kom för att hämta oss. Sen kom vi upp till restaurangen och fick en brun vätska i varsin kopp. Ja! Tänkte jag. Äntligen svart te! Fast det visade sig vara osedvanligt blaskigt kaffe:-) Till det fick vi tibetansk pannkaka, smör, marmelad och varsitt kokt ägg. Imorse lyckades Olle få grönt te i stället för kaffe. De är hur rara som helst och väldigt söta i sina täckjackor som de har på sig inomhus. Det är dock lite jobbigt att de har på mässande böner pa högsta volym och att de står och tittar på medan vi äter. Tur att vi har övat att äta med publik hos farmor, Sonja och Gerd:-)

Nu verkar det som att Olle är klar med sin bana.

Tisdag 6 april
Lunch på Dico´s igen. Jag tror vi är stammisar för personalen har bytt e-postadresser med oss.
Vi väntar på en sista stämpel och hoppas komma i väg snart - en dag sena men guiden säger att vi kommer att hinna se allt ändå.
Olle har precis gått iväg för att handla färdkost till resan. Blir spännande att se vad han kommer tillbaka med.
16:05 Äntligen är sista stämpeln på plats och vi får lämna Lhasa. Det lär bli några hektiska dagar, vi har mycket att ta igen.
17:40 Vi åker nu längs med Yarlung Zangbo floden som blir Brahmaputra i Indien. Vet inte hur långt vi hinner idag. Vi hade ett stopp på 2 minuter och såg en stor Buddhamålning på en klippvägg.
21:30 Solnedgång över Himalaya, så vackert!

Om en timme kommer vi till xi ga ze
(Shigatse), där ska vi sova i natt.

22:45 Shigatse Qomolangma friendship hotel. Bästa hotellet hittills! Rent, varmt och det finns varmvatten! De har inte kaku men cctv visar tecknat så Olle är nöjd.

Onsdag 7 april
Nu har vi sett världen största buddha.
Tibetansk toalett (för flera).

Bönesnurror i Xi Ga Xe.

Olle hos frisören, nyss började elledningarna brinna!

I Shigatse var det fårkött som gällde, tillskillnad från Lhasa där det uteslutande var Yakkött som såldes.

Lunch och läxor i Shigatse, Klockan 13 åker vi vidare till Tingri (4443 m ö h)
På väg, Coldplay i mp3:n och Himalaya utanför fönstret. Kan livet bli bättre?
14:30 Vi passerade nyss ett pass på 4500 m ö h.
16:00 5200 m ö h på väg mot Tingri. Det är täckning för mobilen här!
16:23 Nu ser vi toppen på Mount Everest!!!

17:30 Nu är vi framme i den lilla staden Tingri. Inget rinnande vatten och jag tror att vi går på toan på gården i stället för vår.

Läxläsning i restaurangen på vårt hotell i Tingri.

Vi gör rebusar och fryser. Det är kallt inne och ute. Nästan så det kommer rök när man andas inne.
Men det luktar i alla fall gott i rummet, allt shampo hade läckt ut i min ryggsäck.
En kall stelfrusen mamma med kall, rinnande näsa i hotellkorridoren (rummet är som ett kylskåp).
Nu gick strömmen i hela stan också!
Mobiltäckningen är utmärkt. China mobil har en butik i varje håla. Alla har mobil, även munkarna.
Nu har vi fått ett ljus och tagit fram Olles pannlampa.

Torsdag 8 april
MOUNT EVEREST BASE CAMP 5050m
Mount Everest en tidig och kall morgon.

09:50 Nu lämnar vi Mount Everest för den här gången.

Sista passet. Nu nedför mot Nepal.
Via Nyalam
Och "backen" ned till Zhangmu...
18:30 (16:30 i Nepal) Passerar gränsen till Nepal. Nu ska vi försöka hitta hotell och taxi.

Fredag 9 april
KATHMANDU 1200M

Rapport från ett Internetställe i Kathmandu:

Hej! Återigen har vi gått till ett Internetställe utan att jag har sladden med mig:-) Ursäkta!

Igår hann vi precis ta oss över gränsen mellan Tibet och Nepal innan den stängde. Snacka om skillnad i klimat och natur! Vi besökte Mount Everest på morgonen och for sedan genom ett landskap med ingenting utom sand, hus här och där, jakar och snökladda bergstoppar. Sen kommer vi till Nepal med varmt, fuktigt klimat och gröna branter med massor av terassodlingar.

Efter gränsen, eller snarare mitt på för det var på bron mellan länderna, kom en kille och frågade om vi ville ha taxi till Kathmandu. Jag försöker alltid undvika "touts" och sade att vår vän skulle hämta oss. Killen hjälpte oss förbi den långa kön av människor som ville tillbaka in i Nepal (handlar i Tibet där det är billigare) och ner till immigrationskontoret. Vilken känsla det var att få prata med människor som kunde engelska! Vi skojade, pratade om allt mojligt och fick våra visum till Nepal. Sen skulle vi hitta en taxi. Killen kom tillbaka och erbjöd oss det igen och sade ett pris. Jag hade dock frågat de som arbetade på imigrationskontoret om hur mycket det kostar att åka till Kathmandu och sade till killen att så mycket hade det inte kostat när jag åkte senast. Till slut fick vi åka med en av hans bilar för det pris jag ville. Bilen var en sån där liten, gammal, halvsportig Toyota. Vi fick dock stå ut med att två andra åkte med. Tack och lov klev en av halvvägs. Vägarna slingrade sig längs bergsväggen precis som i Tibet. Killen som körde körde som en galning. Ena handen hade han hela tiden på växelspaken (som hoppade ur annars). Med den andra skötte han ratten, tutan (mycket), bilstereon (nepalesisk pop på högsta volym) och mobilen. Efter fyra timmar kom vi fram till Kathmandu.
Eftersom vi var helt slut gick vi in på det andra hotel vi såg (det första såg så sunkigt ut). Det var Marco Polo Guesthouse. Rummet var inte helt perfekt. Återigen stenhårda sänger, tv:n fungerade inte och det gick inte att spola. Efter en middag ute i Thamel (gamla stan/backpackerområdet) så slocknade vi dock fort. Imorse gick vi ut på stan och hittade ett bättre hotel (Mahalaxmi guest house) som bara blev lite dyrare efter lite prutning. Vi åt frukost och jag fick läsa Kathmandu Post. Vårt nya hotell har mjuka sängar, dusch (kanske varmt vatten) och fungerande tv.

Nu ska vi göra stan. Olle har redan köpt en souvenir.

Olle har ringt hem och hälsar till alla sina kompisar!

Strömmen som varit borta hela dagen på hotellet är på igen. Vi upptäckte just att vi ej har varmvatten men det är ju rätt uppfriskande med en kalldusch i värmen.

Ok, det känns så där att lägga sig i en säng med smutsigt örngott och inget överlakan utan bara en filt. Men använda lakan har vi sovit i förr och överlevt....

Lördag 10 april
07:00 Väcktes vi av att en traktor körde in på gården framför vårt hotell. Doften av eld ligger tung i rummet och nyss var det en get utanför fönstret. Saker som inte händer så ofta i Stockholm.

Durbar square i hetta och en del shopping.

Drickapaus vid Durbar square

Påväg hem till Thamel från Durbar square.

Pizza till middag som festlig avslutning på Nepal. Nu packning, fotbad och TV.

Söndag 11 april
Nu är vi på flygplatsen. Det straffade sig för övrigt att frångå sina principer och äta västerländsk mat i annat land. Dålig mage. Eller om det är förkylning som blivit influensa. Värk i kroppen och hosta också.
Planet försenat en timme, urtrist flygplats.
Lite jobbigt för det finns ingen info om några plan.
Nu står vi ute och väntar. 3:e kroppsvisitationen och genomsökning av handbagage. Vi kommer lite före genom att det är kort tjejkö.

16.15 avresa från Kathmandu (Air India 9814) till Delhi, ankomst 17.30.

Tar in på hotell Lemon Tree, east Delhi.

Underbar kväll. Kolmörkt och 38 grader. Fast jag fryser så kanske influensa är mer troligt än dålig mat. Urbra hotell!

Måndag 12 april
Olle beställde själv mat genom roomservice i går kväll. Jag duschade och sov och mår bättre i dag. Nu är Olle dålig i stället.

Vårt fina rum. Vi har badat i poolen och ätit på Mc Donalds - en Olledag. Särskilt som Mc Donalds nästan bara har kycklingburgare. Jag åt en Chicken tikka.
Olledagen inbegrep även ett inköp av Batmobil på rea på big bazar.

Olle ska räkna klart all matte innan vi går till poolen igen!
Familjen protesterade mot att ha läxa på en Olledag!
Olle svarade via sms - det är bara tre sidor kvar.

Ulrika skämdes över att vara den enda tjejen med en kjol som slutade vid knäna och handlade nya!

Cherrycoketröja och lång!!! Kjol.

Bild från Nepal. Det gick inte att skicka mms från Nepal, men jag fick läsa engelsk tidning till frukosten. Härligt! På detta hotell hänger en tidning på dörren varje morgon!

MTV kör bara bollywood-videor. Underbart! Jag är helt såld! Vi har en bio nära. Hoppas att filmen jag vill se har haft premiär!
Olle är helt uppslukad av en Indisk fantasyfilm på hindi på Disney.xd.

Tisdag 13 april
Bad på förmiddagen. Metro till stan. Lunch sedan sevärdheter, groteskt varmt. Vi försökte ta oss runt själva men hyrde sedan en taxi. Metro hem mer bad och snart middag.

Åter efter storshopping och middag. Nu tecknat, lek och läxa innan sovdags. I morgon upp 05:45 för tur till Agra och Taj Mahal, vi måste ta taxi för metron har inte börjat gå.

Onsdag 14 april
Askmolnet, lyckligt ovetande. before.jpg

Agra.

Taj Mahal, hett!

Dehli slog värmerekord söndag och måndag, Agra är alltid varmare. Så dagens temperatur bör vara runt 45 grader! Puuuh...

Vi har just besökt Krishnas födelseplats och fått veta att vi kommer fram 2 i natt istället för 22.... Jag blev inte glad så nu ska busschauffören köra via vårt hotell!
Jag tyckte det var konstigt att 15 mil skulle ta 5 timmar, men nu när vi åter stannar vid ett tempel börjar jag förstå varför.

Torsdag 15 april
Vi har betalt lite extra och får ha rummet till klockan tre.
Sedan börjar vi dra oss mot flygplatsen, incheckning ca tre i natt :-)
Nu har vi nyss varit på bio och sett "Jaane kahan se aayi" Riktigt bra!!

Ett askmoln som drar in från Island ställer till det - fortsättning följer..... (Dom hann i alla fall från jordbävningen i Kina,- luttrad hemmareporter)

Fredag 16 april
Askmolnet.

01:30, Vi får inte checka in pga vulkanen och inställda plan, dom ska återkomma med någon lösning.

Oincheckat bagage på Indira Gandhi international...

03:11 Olle slocknat, nu kan jag bara vänta....

04:00, Dom ordnar ingenting, får inte vara kvar på flygplatsen, får ordna hotel själva och boka om biljetterna, kontoret öppnar om fem timmar i Dehli.
11:00 Får ej tag i någon från Qatar och utan dem får vi inte gå ut och kan inte boka om biljett eller åka till hotell. Helt sjukt!
12:15 Nu ska personal komma om tio minuter.
13:00 Nu åker vi till Hilton, ska ringa 17:00 och kanske få boka om till i morgon.
14:10 Vi är helt sålda på Hilton, vilket hotel!!!
14:15 Hemmakontoret har efter ca en timme i telefonkö lyckats boka in dom måndag 19/4 05:00 Dehli - Doha ankomst 06:25, Tisdag 20/4 01:35 Doha - Stockholm ankomst 07:10, skönt att dom gillar Hilton :-)
Dom ska försöka komma med något tidigare om det går.

Åter från poolen, inga plan i morgon - kanske på söndag....

Lördag 17 april
Jag hade räknat ut att vi precis skulle klara oss utan att tvätta igen, men det fick bli en tvätt på Hilton också.

Idag ska det bli nytt värmerekord här i Dehli, 44 grader!

Åter från shopping i gallerian. Utgång direkt från hotellet. Fler Bollywoodfilmer och soundtracket från filmen vi såg.
Nu fika!

Söndag 18 april
08:15 Olle var uppe till midnatt och såg på CN (Tecknat) och tar sovmorgon. Jag har precis hämtat in tidningen som levereras på dörren varje morgon.

Reserapport anlände med e-post:
Hej!
Vi har en laptop precis utanför vårt rum så senare idag tänkte jag försöka ladda upp lite bilder.

Olle och jag har just varit och ätit av den fantastiska frukostbuffen. Olle började med den indiska delen, vilket gjorde våran servitör så glad att han ordnade varm choklad åt Olle. Nu ska vi snart gå till poolen. Ikväll tänkte vi gå på bio. Genom att vi fått stanna kvar i Indien ett par dagar så har den Bollywood-film jag velat se hunnit ha premiär. Den fick lite ljummen kritik i dagens Sunday Times, men jag tror den är ok.

Hilton ar ett helt fantastiskt hotell. Alla pratar väldigt bra engelska, vad man än ber om så ordnar personalen det med ett leende. Allt flyter på. De ber om ursäkt för att de inte byter lakan varje dag utan bara var tredje. Trots att strömavbrott är mer regel än undantag just nu i Delhi så har vi inte märkt ett enda. Så var det inte ens på flygplatsen.Vi har direktutgång till en mall med massa västerländska butiker och Hard Rock Cafe. Allt är så välfungerande att man blir alldeles matt och uttråkad:-) Gästerna består uteslutande av amerikaner och några japaner.

Vårt förra hotell i östra Delhi var också ett fint hotell (det är bara de som har pool i Delhi), men där förstod man knappt vad personalen sade när de pratade engelska. Olle och jag var de enda västerländska gästerna efter vad vi kunde se, men det kom en brittisk dam sista dagen. I den mall som låg vid det hotellet var vi ocksa de enda västerlänningarna och förutom Mc Donalds och Pizza Hut sa var det bara indiska butiker. Inga av tjejerna hade jeans. Folk kom fram och bad att få ta foton av oss. Utanför vår mall låg det riktiga bostadsområden med små gatustånd. Kor gick omkring pa gatorna. Det eldades sopor och getter stod i sophögarna och åt, hundar rullade sig i sandhögar och höns vankade omkring på gatan. På hotellet och i mallen gick strömmen titt som tätt. Det var aningen mer levande och spännande än här:-)

Nu ska vi till poolen. Nytt värmerekord väntas idag. Det är den varmaste april på 52 år i Delhi.

Dags för bio!!!
Nu paus för inköp av mer popcorn mm. Om man ej orkar gå ut så tar personalen upp beställningar.

21:00 Bokningsjakten börjar,pågår till 22:30 lokala kontoret svarar ej per telefon.E-post telefonsamtal och sms, slutar med att hemmakontoret kom fram till Internationella centret hos Qatar vars "hemliga" nummer kommer att överlämnas till receptionen på Hilton för bevakning av huruvida de ska åka ut till flygplatsen eller ej.

23:30 Hilton backar vill inte ta hand om det. SMS till larmcentralen i Mälarhöjden som kontaktade Qatar airlines och fick ok för flyg till Doha.

Viss misstänksamhet uppstod, ny kontroll med Qatar airlines, visade att det krävs visum till qatar om man inte har en bekräftad flygning vidare, normalt så utfärdas visum på flygplatsen men av någon anledning gör man inte det för närvarande :-) således är dom fast i Dehli tills vidare.

Dags att sova på Hilton i Dehli.

Måndag 19 april
Från oss här hemma i Sverige:
Hemmakontoret har ägnat dagen åt att försöka ordna hemresan ett antal kontakter med Doha och flygbolagets kontor i Stockholm, inte lätt att komma fram per telefon. Läget nu i kväll är en bokad hemresa den 2 maj. Personalen i Doha tittar på alternativ - Moskva på fredag mm vi här hemma har gjort upp med dom att vi avvaktar till i morgon och tittar på vilka alternativ som finns då.

Såg på FB att Olle har fått en engelsk kompis, Jackson. (gissar att Ulrika gillar det)

Vi fick nyss ett antal foton med e-posten - lägger ut dom i morgon.

Tisdag 20 april
07:00 Hemmakontoret kontaktar Doha, bokningssystemet är fortfarande stängt till 1 maj när det gäller bokningar till norra europa. Olle och Ulrika åker ut till flygplatsen och Qatars kontor för att försöka ordna en bokning. Lite frustrerande att det plan dom var bokade på landade på Arlanda i morse. Men eftersom det inte gick att bekräfta att det skulle komma i väg fick dom inte checka in i Dehli för flyg till Doha, det krävs att Doha - Arlanda är bekräftat......

14:30 Olle och Ulrika på flygplatsen i Dehli. Närmaste plats verkar vara Milano, kontoret på flygplatsen kontaktar huvudkontoret i Doha för att försöka ordna något allt inställt till norra Tyskland och England.

12:30 Hemmakontoret: Dagens försök att hitta en plats hem är avslutade. Det vi hittade var en plats till Moskva på torsdag men dom ville inte dela på sig :-). Läget nu är att dom ska kontaktas av kontoret i Dehli så snart bokningssytemet öppnar till norra europa. Jag behöver inte längre ange bokningsnummer när jag ringer kontoret i Stockholm, dom kontaktar bara resenärer från Stockholm men dom har skrivit ut Olle och Ulrikas bokning och satt på anslagstavlan så att vi ska bli kontaktade när systemet öppnar. Så tillsvidare bevakar vi alla hemsidor och kollar upp med Doha morgon och kväll.

16:00 På väg hem i en varm taxi i ett hett Dehli med en chaufför som inte hittar.

16:50 Äntligen på Hotellet, Jackson satt och väntade på Olle.

19:00 Kvällsbad med Jackson.

Olle har nu prövat sig igenom hela kfc:s utbud och konstaterar irriterat att allt är spicy.

Onsdag 21 april
Hemmakontoret kontaktar Doha i gryningen, Morgondagens flyg bokningsbart men fullt!!!! Alla övriga avgångar spärrade i systemet.
Sen frukost i dlf place.

Hemmakontoret kontaktar kontoret i Stockholm när dom öppnar, dom lovar att bevaka och boka så snart det går.
Reserapport med e-posten:
Hej!
Efter en sen frukost lekte Olle med Jackson medan jag försökte komma fram till Qatars kontor inne i Delhi. Tyvärr var det bara upptaget hela tiden (fast det är ändå bättre än att ingen svarar och igår kom jag fram på nummret). Sedan gick jag till poolen en sväng. När jag kom tillbaka var en dator ledig så jag satte mig och kollade mailen en stund och pratade med Olle och Jackson (vi har en stor ljushall med soffor och datorer precis utanför vårt rum). När jag reste mig var det en stor blöt fläck i soffan för jag hade haft min våta bikini på mig.

När jag gick tillbaka mot poolen var det några som frågade om jag var från Sverige. Det visade sig att de också var strandsatta här. De skulle ha åkt med Finnair igår, men planet blev inställt så nu hade de inga biljetter längre. Då kändes Qatar trots allt ganska bra för där får man boka om. Svenskarna hade försökt komma med ett plan till Wien på fredag med Austrian airlines, men det hade inte gått. Nu kanske de skulle komma med ett på lördag. När vi hade pratat en stund gick jag vidare till poolen- och lämnade ännu en blöt fläck efter mig.

Efter en stund i poolen kom Olle ut. Jackson hade gått iväg med sina foräldrar. Olle berättade att det hade blivit stor uppståndelse över de blöta fläckarna i soffan och att personalen nu höll på att stryka soffan med ett strykjärn.

vid poolen träffade vi ytterligare några svenskar som också skulle försöka ta sig till Wien. De berättade att de hade sett många sitta i matsalen och gråta över att deras pengar var slut (varför tar man då in pa ett dyrt hotell?).

Nu ska vi snart gå och äta en sen lunch. Om vi behöver åka till kontoret inne i stan är det bara att sms:a. Vi har mobilen med oss. Det tar ganska lång tid att ta sig dit och jag är lite osäker på när de stänger, men till 18 måste de väl ha öppet?!

Supertack for all hjälp! Det ar helt suveränt och hade inte gått att ordna har i Delhi! Tack!

Halsningar från Ulrika

Hemmakontoret kontaktar Doha igen vid Lunch, öppet för bokningar till London m fl men fortfarande stängt till Stockholm

15:30 Fancy donut med chokladfyllning!

Hemmakontoret: 16:30 Börjar det stora arbetet med att ordna hemresan 13:00 i Stockholm
ca 50 sms senare ett antal samtal till Doha och Sthlm samt Ulrika till kontoret i Dehli.
Till sist bokade, Dehli - Doha i businessclass men utan en bekräftad plats till Sthlm får man inte checka in.

19:00 Spel innan middag på Fridays.

19:30 Nytt samtal till Doha men systemet stängt för bokningar till Stockholm. Hon rådfrågade supervisorn några gånger men det gick inte att komma längre.
22:30 Ringde vi återigen Doha och tog oss förbi bokningspersonalen till supervisorn som faktiskt kunde ganska många ord på svenska :-)
23:30 nu har vi ändå 2,5 timmar tillgodo tills incheckningen börjar. efter ett längre samtal med supervisorn i Doha har vi fått igenom bokningarna hela vägen hem till stockholm med ankomst Arlanda torsdag 13:45 och det visade sig att det fanns plats i economy även från Dehli.

Torsdag 22 april
01:30 (22.00 svensk tid)sms, biljetten konfirmerad utan problem. Nu till gaten!
02:00 sms, Nu är vi incheckade hela vägen till Stockholm utan problem. Tack och hurra!

02:09 Vi sitter vid gaten och väntar, Olle passar på att få lite sömn.
Jag håller mig vaken och är redo att väcka Olle och kasta oss ombord. Indien var trevligt men nu vill vi ham.
Vi har valt en strategisk plats nära gaten. Olle vill förresten inte åka hem, han saknar Jackson. Han grät i taxin över att behöva lämna honom men är i alla fall inbjuden att komma och hälsa på i London.
04:10 Nu är vi ombord.

Under tidig morgon har alla flygplatser i Sverige utom Skavsta, Bromma och arlanda stängts tills vidare

07:50 (06:50 svensk tid) I Doha, planet mot Arlanda något försenat.
08:20 På planet!!

Askmolnet.

08:30 Planet lyfter från Doha beräknas landa på Arlanda 13:35!
Endast Arlanda, Bromma och Skavsta är öppna i Sverige.

13:37 SMS: Örnen har landat.

Äntligen hemma!

Så här var det planerat... Men på onsdagen kom molnet...Fredag 16/4, 05.00 avresa från Dehli (QR233) till Doha, ankomst 06.25. 08.00 avresa från Doha (QR089) till Stockholm, ankomst 13.45 (total restid 12.15 tim).