December 2011 Ellinor och Pierre på resa i Turkiet.

Måndag 12 december
Tidig avresa, trodde vi. Många andra också för kön till incheckningen ringlade lång. Ellinor hade en ny bok och såg genast ett tillfälle att läsa den. I stället för 08.00 kom vi iväg 11.25. Inte så farligt, trots allt.

Äntligen var vår Boeing 737 från det kända bolaget Corendon på plats, påfyllt och klart för avfärd.

Framme i Antalya och installerade på hotel Bilem. Vi har inte tagit tilläggspaketet för middagar så vi smet ut på stan för att äta middag. Fel visade det sig i slutet av veckan - den första middan var gratis för alla...

Efter en liten promenad var vi framme vid ett stort köpcentrum.

Mycket flott inuti och på översta våningen låg ett stort matcentrum där vi åt biftek tanturi - jättegott!

Tisdag 13 december
Redan vid åtta var det avfärd eftersom vi hade en lång resa framför oss. Vår guide Ali började genast mycket kunnigt och engagerat berätta om Turkiet. Alla fick en liten brosch med Medusas öga för att stå emot eventuell otur under resan. Detta bådar gott för vår vecka!

Vi begav oss direkt upp i bergen, vackra men ödsliga.

Vårt andra stopp i raden av många liknande. Servering, rejält med toaletter och en souvenirbutik. Det fanns mycket smått och gott att köpa och här har Ellinor precis hittat ett fint halsband.

En vanlig syn visade det sig såsmåningom.

Pierre utanför butiken.

Vårt första riktiga stopp - Afrodiasis.

Ett stort museum visar en del av vad de hittat vid den stora utgrävning som varit av området. Staden blomstrade under lång tid och var stor - fler än 100.000 invånare - och var känd för sina marmorstatyer.

Allt detta var ormanemt på ett stort tempel som de nu håller på att bygga upp en kopia av. Det saknas dock en del som skickades till Istanbul då de byggde Hagia Sofia.

Här byggs kopian. Pelarna i bottenvåningen är autentiska.

Stadion finns kvar - rymmer 30.000 åskådare.

När romarna tog över området lät de göra om en del av stadion till gladiatorarena. Det finns också kvar välbevarat.

Badhuset var stort och uppdelat i tre avdelningar - en kall, en varm och en med ånga. Kvar finns bl a golvet. Ju rikare och mäktigare en person var ju mer tid tillbringade den i det enorma badet.

En stor teater fanns förstås i staden. Den har först varit grekisk och sen gjorts om till en romersk variant vilket man kan se på att det finns en vägg bakom scenen, men att vinkeln är för stor för att den ska vara byggd som en romersk teater från början. Vi bibringades kunskap...

Kvällens hotell låg avsides och vi åkte fel två gånger på vägen dit så det var extra skönt att komma fram vid åttatiden på kvällen.

Onsdag 14 december
Hotellet, Pine Bay, är med all sannolikhet en lyxig resort under högsäsong. Vid receptionen hade de i alla fall utnyttjat takhöjden till att årstidsanpassa dekorationerna.

Utflyktsdag. Vi startade i Selcuk där vi tittade på ett Artemistempel som byggdes på 300-talet f Kr med citadellet i Selcuk i bakgrunden.

Det finns så många tempel och andra minnesmärken i Turkiet att det inte är möjligt att hålla alla i trim eller göra utgrävningar. Det här är ett av de som ännu inte tagits om hand ordentligt.

Vårt egentliga mål för dagen var Ephesus. På vägen dit fick vi se Sjusovarnas grotta som det är minst sju ställen som anser sig ha - men vi fick förstås se den äkta.. Nära Ephesus ligger också Johannes döparens grav och en liten bit därifrån det hus som han byggde åt Jesus mamma Maria, Meryemana. Men det fanns också en viss turistanpassning.

En av de iordninggjorda gatorna i Ephesus med Celsusbiblioteket i bakgrunden. De satsade på att få världens största bibliotek, men det fanns ett större i Egypten och när de där insåg vad som var på gång ströp de genast tillgången på papyrus. Det ledde till att man i Pergamom utvecklade pergamentet, men då var stadens storhetstid redan över. Den varade år 1000 -- 400 f Kr ungefär.

I staden bodde runt 200.000 invånanare och längs gatan låg massor av små affärer. Vid apotekaren fanns den symbol för apotek som vi fortfarande använder på en stolpe. På sidorna fanns vattenledare och lyktor som eldades med olivolja.

Odeon - en mindre teater för konserter och liknande. Paulus talade här, men blev ivägkörd av stadens invånare.

Ephesus var en kuststad där många båtar lade till. Nära hamnen fanns också denna bordell med många smårum. På gatan utanför fanns fiffiga tecken som visade vägen, hur gammal man måste vara för att få besöka den och vad ett besök kostade.

Gatan ner mot den dåtida hamnen är under restauration. Floden slammade igen och det är nu flera km till havet.

Ali spelade på världens näst äldsta instrument för oss. Bara trumman fanns innan flöjten skapades.

Det var vattentoalett, men inte så avskilt. Runt 30 hål längs väggarna i ett stort rum. I mitten fanns en scen så att man kunde njuta av musik under besöket också.

Den mäktiga teatern rymmer 25.000 personer. Fram till 1989 hade man stora konserter här, bl a med Elton John och Sting, men vibrationerna från ljudet var så starkt att det skadade byggnaden.

Det näst äldsta kristna kapellet - och äldsta Mariakapellet - ligger i utkanten av staden.

Konstnärligt sätt att ge oss rena handdukar.

Hotellets vattenland var enormt, men stängt. Det kändes ungefär som att bo mitt i uppbyggnadsfasen av Sims resort.

Utepoolen var kall och vi avstod från att bada i den. Däremot kom det över 40 sädesärlor varje kväll vid solnedgången och de både badade och drack vatten där. Så fort solen gått ner flög de upp i träden runt omkring.

Vi fick inte se solnedgång i havet eftersom solen står lågt även i Turkiet så här års och det var en ö i vägen, men det var vackert nog ändå.

Hotellkorridoren.

Torsdag 15 december
Vi hoppade över extrautflykten och tog i stället en dolmus till Kusidasi för 2,5 lira = ugnefär en tia. Vi blev avsläppta i hamnen.

Åt andra hållet. Det var en varm och skön dag.

Dolmuspå linje 5 gick till Damernas strand, men vi avstod stoiskt från att ägna dagen åt bad.

Dags för lunch vid en av gågatorna. Efes pilsner är smakar bra, påstår Pierre

Vår mat. Supergott och rikligt. Vi blev väl omhändertagna av det äldre par som drev restaurangen.

Barn med fina skoluniformer, olika färg beroende på hur långt man hunnit.

När Pierre var i Turkiet 1967 spelade alla män backgammon på cafeerna - tavla på turkiska. Det är världshistoriens äldsta dokumenterade spel och det fanns spelbord i marmor för detta även i Ephesus. Vi kunde lätt konstatera att det är lika populärt fortfarande.

När utropet kom i högtalaren på minareten skyndade många till denna vackra pump för att tvätta ansikte, händer och fötter inför bönen.

Fredag 16 december
Inomhuspoolen på hotellet var stor och höll 29 grader. Vi var trägna gäster i den.

Dags att flytta på sig igen. Vi åkte till Pamakkula och tog in på hotell där. Från hotellet hade vi utsikt över bomullsslottet. Blir spännande att besöka.

Utsikten åt andra hållet var inte heller fy skam.

Det var kallt och regnade ute så vi bestämde oss för ett besök i hotelllets hamam. Vi fick intvålning med massage på en härligt varm marmorskiva, vanlig massage och lermask i ansiktet tillsammans under 90 ljuvliga minuter. Härligt!

Alis mamma är magdansös och har lärt hon dansa. Han var mycket duktig, men hade vissa problem att lära gruppen dansa rätt. Men kul hade vi.

Pierre var bra på att vicka på höften, men kunde inte rulla med magen riktigt lika bra som Ali.

Lördag 17 december
Höghus för duvor.

Pierres frukost. Det fanns att välja på.

Vi startade dagen med ett besök i ruinstaden Hierapolis, en stad som hade sin blomstringstid runt år 1000 f Kr. Området finns med på UNESCO:s världsarvlista och bl a är Cleopatras bad färdigrestaurerat. Det finns varma källor i området och vattnet håller 38 grader.

Det var dock alldeles för kallt för ett bad. På natten hade det varit -2 grader så vi avstod.

Vattnet är synnerligen nyttigt och smakade ganska bra.

Även här fanns förstås en teater, men den var under renovering.

Kalkhaltigt vatten har bildat det berömda bomullsslottet som var fantstiskt vackert i solljus.

Endast en liten bit får beträdas och då bara barfota eftersom kalken slits och dessutom lätt missfärgas.

Från Pamukkale fortsatte vi mot Antalya, men inte den allra närmaste vägen. Vi åkte till en mattfabrik och fick se hela kedjan i matttillverkningen. Ullen spinns. Den är som bäst på senvåren.

Ett stort antal kvinnor knyter sedan mattorna. Det tar från ett par veckor upp till flera månader att knyta en matta. Enklast är ull på bomull och svårast silke på silke.

Färgmästaren jobbar med färgning i sjätte led. Han talar bara turkiska, men har lärt sig en presentation på åtta andra språk och talade en lättföreståelig engelska.

Han visade oss också hur man får fatt på och rullar upp trådarna från silkesmaskens kokong. Det hela slutade med att vi köpte oss en matta, mycket vacker. Den levereras till vår dörr i mitten på januari.

Söndag 18 december
Vi bodde nu på ett femstjärnigt men trist hälsohotell utanför Antalya så en dagsutflykt till olika ställen var välkommen. Vi startade inne i stan med ett moskébesök. Ali berättade om både moskéns funktion och islam.

Därefter besökte vi en juvelfabrik och fick veta mer om både guld och ädelstenar. Vi fick t o m hålla i olika ringar - här en med safirer och diamanter. Det var dock inget som ropade på oss.

Efter en lunch vid havet åkte vi till en skinnfabrik. De levererar till både Armani och Burberry. Vi startade med en modevisning och fick sen ströva runt i en stor butik och prova olika jackor. Inget ropade efter oss här heller.

Vi hann också besöka Antalyas berömda vattenfall innan det blev mörkt. Besöket avslutades sen med ett besök på en stor marknad som dock var på väg att stängas.

Måndag 19 december
Vi väcktes 01.00 och åkte 02.00 från hotellet för att hinna med planet kl 05.00. Allt fungerade väl och vid halv nio landade vi på Arlanda. Denna natt myntades uttrycket "Trött som en turk" beroende på att Ali var så fruktansvärt trött och svårväckt att det till slut blev ett skämt både för honom och för deltagarna i vår grupp.